اوکراین: دلیلی برای بستن حریم هوایی کشور وجود ندارد

مشاور ریاست جمهوری اوکراین بسته شدن حریم هوایی این کشور به خاطر بحران‌های پیش آمده را رد کرد.

اوکراین: دلیلی برای بستن حریم هوایی کشور وجود ندارد

یک مقام اوکراینی روز یکشنبه گفت، دلیلی ندارد حریم هوایی این کشور به‌خاطر تنش‌های موجود با روسیه بسته شود.

«میخاییلو پودولیاک» مشاور ریاست جمهوری اوکراین به خبرگزاری «رویترز» گفت: «مهم‌ترین نکته این است که خود اوکراین دلیلی نمی‌بیند که حریم هوایی خود را ببندد و به عقیده من چنین کاری شبیه به ایجاد نوعی محاصره جزئی است».

او در واکنش به تصمیم شرکت هواپیمایی هلندی «کی‌اِل‌اِم» گفت: «اگر یک شرکت هوایی به‌خصوص تصمیم می‌گرد برنامه پروازهای خود را تغییر دهد، قطعاً ارتباطی با تصمیمات یا سیاست‌های کشور ما ندارد».

علاوه بر این شرکت هلندی، شرکت هواپیمایی اوکراینی «اسکای آپ» نیز شنبه شب اعلام کرد یکی از هواپیماهای این شرکت با مبدأ پرتغال، مسیر خود را تغییر داده و به‌جای فرود آمدن در اوکراین، در مولداوی به زمین نشسته است.

اظهارات پودولیاک در حالی انجام می‌شود که از روز گذشته برخی کشورهای غربی از دیپلمات‌های غیرضروری و شهروندان خود خواسته‌اند اوکراین را ترک کنند. این درخواست به‌دلیل ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین مطرح شده است. ادعایی که بارها از سوی مسکو رد شده است. غربی‌ها به همین بهانه اعلام کرده‌اند تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه آماده کرده‌اند.

در همین راستا، «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش روز یکشنبه اعلام کرد کشورش با تحریم پروژه گاز رسانی روسیه به اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» به بهانه حمله احتمالی این کشور به اوکراین مخالف است.

شالنبرگ در مصاحبه با رویترز در واکنش به تهدید هفته گذشته «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره به تعطیلی کشاندن این پروژه گفت: «یک بار این [پروژه] را به خودروی بدون موتور تشبیه کردم. این پروژه اصلاً اجرایی نشده است».

او در ادامه گفت: «به بحث گذاشتن آن در اروپا به‌صورت علنی به این شکل که گویی [نورد استریم] یکی از عناصر معتبر بسته تحریم‌ها علیه روسیه است، از دید من با عقل جور در نمی‌آید».

وزیر امور خارجه اتریش افزود: «قابل تصور نیست که در صورت وقوع تهاجم نظامی، مقامات آلمانی تأییدیه فنی برای عملیاتی شدن این پروژه را صادر کنند».

شالنبرگ گفت، اتریش از اجماع حاصل شده درخصوص تحریم‌ها حمایت می‌کند و گفت‌وگوها در این‌باره در سطح بسیار پیشرفته‌ای بوده و اجماعی قوی در این زمینه وجود دارد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها