کارشناس مسائل بین‌الملل:

چین و روسیه نیازمند ظرفیت‌های امنیت‌ساز ایران هستند

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه چین و روسیه نیازمند ظرفیت‌های امنیت ساز ایران در غرب آسیا هستند، گفت: ایران آخرین سنگر مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه غرب آسیا است و اگر در این برج مراقبت و سد محکم ایران، رخنه‌ای ایجاد شود، ناامنی به سایر نقاط جهان سرریز می‌شود.

چین و روسیه نیازمند ظرفیت‌های امنیت‌ساز ایران هستند

مهدی خورسند در مورد سفر آتی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به روسیه گفت: دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن، نگاه تعاملی با همسایگان را در صدر سیاست خارجی خود قرار داد و علاوه بر تعامل نزدیک با همسایگان، همکاری در قالب نهادهای منطقه‌ای را چاشنی این سیاست راهبردی خود در حوزه سیاست خارجی کرد و ما شاهد بودیم که در چند ماه گذشته از عمر دولت سیزدهم، خیلی سریع به نتایج در برخی حوزه‌های دیپلماتیک و اقتصادی رسیدیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد:  اگر خاطرتان باشد، روابط ما با ترکمنستان و تاجیکستان تقریباً به سمت تیره و تار شدن رفت و سردی روابط بیش از حد شد، اما با ابتکاری که آقای رئیسی داشت، این روابط دوباره رویه حسنه به خود گرفت. از طرف دیگر شاهد شکل گیری تنش‌های سیاسی، قومی و ژئوپلیتیکی بین جمهوری آذربایجان و ایران بودیم که دولت سیزدهم با استفاده از راهبرد و سیاست‌های خاص همجواری خود نسبت به همسایگان، جمهوری آذربایجان را مجاب به روابط دیپلماتیک و تنش‌زدایی کرد.

وی با بیان اینکه امروز مناسبات با  همسایگان شمالی و جنوبی دورنمای خوبی دارد، گفت: باید سطح روابط خودمان را در بعد بین المللی، منطقه‌ای و در حوزه همسایگی و پیرامونی را  در حوزه پانزده کشوری که با ما مرز آبی و خشکی دارند، تعریف کنیم.

 خورسند با اشاره به دوره گذار در عرصه روابط بین الملل گفت: نظم بیش از ۷۰ ساله‌ای که در اثر آن دلار از سوی آمریکایی‌ها به کشورهای جهان دیکته شده بود، امروز با رشد و توسعه بسیار زیاد چین و روسیه و همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این دو کشور به چالش کشیده شده است و امروز آمریکایی‌ها در حال از دست دادن جایگاه ابرقدرتی خود در حوزه‌های اقتصادی و نظامی هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: به قول بسیاری از دانشمندان عرصه اقتصاد بین الملل، امروز جریان و نظم جدیدی در دنیا در حال ایجاد است که از آن به نظم شرقی و نظم آسیایی یاد می‌شود.

خورسند اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ماهیت تعامل‌گرا و سازنده  دارد و تلاش کرده است در فضای راهبردی که برای خود تبیین کرده و بتواند غربی‌ها را نسبت به ماهیت یا رفتار خودش مطمئن کند.

وی تاکید کرد: به دلیل نوع ماهیت نظام و نوع ماهیت استکبارستیزی و استقلال طلبی جمهوری اسلامی ایران، آن هم در منطقه راهبردی و حساس غرب آسیا، غربی‌ها تن به دیپلماسی و تعامل با جمهوری اسلامی ایران ندادند و ما همواره با تحریم‌ها و فشارهای غرب روبرو بودیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران، راهبرد جدیدی که تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه است را در پیش گرفته و جمهوری اسلامی ایران در راس و مرکز این قطب و نظم جدید در حال خیزش قرار دارد.

خورسند با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا و آسیای مرکزی به عنوان هارتلند دنیا، نقش محوری و تکمیل کنندگی برای توسعه روابط با چین و روسیه را دارد، اظهار داشت: در چند سال اخیر به خصوص در یک سال گذشته، نگاه چین و روسیه نسبت به ایران تغییر ماهوی کرده است.

وی افزود: قاعدتاً گره خوردن منافع جمهوری اسلامی ایران به منافع کشورهای بزرگ منطقه مثل روسیه و چین و از سوی دیگر گره خوردن منافع آنها به منابع اقتصادی، ژئوپلیتیک و سیاسی جمهوری اسلامی، زمینه ارتقای قدرت سیاسی، اقتصادی و در نهایت امنیتی جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌کند.

چین و روسیه نیازمند ظرفیت‌های امنیت ساز ایران هستند/ ایران‌آخرین سنگر مبارزه با افراطی گری و تروریسم در غرب آسیاست

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: امروز به صراحت می‌توان گفت که چین و روسیه برای ادامه رشد و توسعه خودشان به ظرفیت امنیت‌ساز ایران در منطقه پرآشوب و البته پرمنفعت غرب آسیا نیاز دارند.

وی با بیان اینکه ایران همواره کالای ارزشمند و بی‌قیمت امنیت را با هزینه بسیار گزافی تولید کرده و به صورت رایگان تاکنون در اختیار شرق و غرب عالم قرار داده است، گفت: هم شرقی‌ها و هم غربی‌ها می‌دانند که ایران آخرین سنگر مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه غرب آسیا است و اگر در این برج مراقبت و سد محکم ایران، رخنه‌ای ایجاد شود، باعث سرریز شدن ناامنی به سمت غرب و شرق عالم خواهد شد.

خورسند با بیان اینکه روسیه و چین هم برای ادامه توسعه خودشان به منابع اولیه و بازارهای جدید نیاز دارند،گفت: در عین حال جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با خاصیت تولید امنیت خود در این منطقه، نقش موثری در توسعه و شکل گیری نظم جدیدی که در حال ایجاد است، ایفا کند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها