چین از آمادگی برای ارائه کمک امنیتی به قزاقستان خبر داد

وزیر خارجه چین در تماس با همتای قزاقستانی خود ضمن اعلام آمادگی پکن برای ارائه کمک‌های امنیتی به این کشور، گفت چین با هرگونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی قزاقستان مخالف است.

چین از آمادگی برای ارائه کمک امنیتی به قزاقستان خبر داد

«وانگ یی» امروز دوشنبه اعلام کرد که پکن مایل است همکاری‌های امنیتی و اجرای قانون با قزاقستان به عنوان یک کشور همسایه را افزایش دهد و به مقابله با مداخله «نیروهای خارجی» کمک کند.

طبق بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه چین، وانگ در تماس با «مختار تیلوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان، گفت: «آشفتگی‌های اخیر در قزاقستان نشان می‌دهد که وضعیت آسیای مرکزی همچنان با چالش‌های شدیدی روبرو است و این یک بار دیگر ثابت می‌کند که برخی از نیروهای خارجی خواهان صلح و آرامش در منطقه ما نیستند».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کارشناسان می‌گویند چین نگران است که بی‌ثباتی در همسایه‌اش می‌تواند واردات انرژی و پروژه‌های «یک کمربند، یک جاده» در آن منطقه و امنیت در منطقه غرب چین را که ۱۷۷۰ کیلومتر مرز مشترک با قزاقستان دارد، تهدید کند.

وزیر خارجه چین در ادامه تاکید کرد:‌«ما تمایل داریم با مداخله و نفوذ هر نیروی خارجی [در قزاقستان] به‌صورت مشترک مخالفت کنیم».

روز جمعه نیز «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در گفتگو با همتای قزاقستانی خود گفته بود پکن قاطعانه با هر نیروی خارجی که قزاقستان را بی‌ثبات می‌کند و در پی مهندسی انقلاب رنگی است، مخالف است.

به نوشته رویترز، چین و روسیه معتقدند «انقلاب‌های رنگین» قیام‌هایی هستند که توسط آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی برای دستیابی به تغییر رژیم در کشورهای مختلف هستند.

در روزهای نخستین سال ۲۰۲۲، اعتراضاتی در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» در منطقه «مانیگیستاو» واقع در غرب قزاقستان در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع برپا شد که برخی این اعتراضات را به خشونت کشاندند و با اغتشاش تلاش کردند تا اعتراضات مردم را به حاشیه بکشانند و به مؤسسات دولتی حمله کرده و از سلاح گرم نیز استفاده کردند.

در پی تشدید اعتراضات، رئیس‌جمهور قزاقستان از روسیه و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی تقاضا کرد به منظور کمک به این کشور در مهار اعتراضات خشونت‌آمیز، به قزاقستان نیرو اعزام کنند، اما با این حال برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا فشارها به روسیه را به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان برای کمک به آرام کردن اوضاع تشدید کرده‌ و سعی می‌کنند تا روسیه را به تلاش برای مداخله در قزاقستان متهم کنند.

امروز همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه بعضی نیروهای داخلی و خارجی سعی در سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی قزاقستان برای سرنگون کردن دولت این کشور داشتند، گفت سازمان پیمان امنیت جمعی پتانسیل بالای خود را نشان داد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها