ادعای رأی‌الیوم: توافق تکمیل شده و طرف‌های مذاکره در حال تنظیم آن هستند

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» مدعی شد طرف‌های مذاکره کننده در وین در حال تنظیم توافق نهایی هستند.

ادعای رأی‌الیوم: توافق تکمیل شده و طرف‌های مذاکره در حال تنظیم آن هستند

ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها که از روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در شهر وین آغاز شد، در چند روز گذشته نیز در سطوح و فرمت‌های مختلف در جریان بود. 

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در همین ارتباط در خبری اختصاصی ادعا کرد، توافق در وین در واقع تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات طی دورهای قبلی وجود داشت، برداشته شده است.

منبع ایرانی: خبر رسانه عربی درباره توافق موقت در وین کاملا غلط و ساختگی است

درحالیکه مقامات رسمی وین تا کنون حرفی از جزئیات مذاکرات اعلام نکرده اند، رأی الیوم در ادامه مدعی شد، این دور از مذاکره به توافقی موقت و دو ساله ختم شده تا مرحله آزمایش و اعتمادسازی باشد و به موجب آن آمریکا تمامی تحریم‌های وضع شده در دوره رئیس‌‍جمهور سابق «دونالد ترامپ» را لغو کند.

این روزنامه ادامه داد، دیدار «چوی جانگ کان» معاون وزیر خارجه کره جنوبی با علی باقری در وین و اعلام توافق میان طرفین به منظور آغاز گفت‌وگو برای آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، به درخواست آمریکا و برای اثبات حسن نیت بوده است. این اموال حدود هفت میلیارد دلار است و سئول به درخواست آمریکا آنها را بلوکه کرده است.

رأی‌الیوم در ادامه نوشت: بهاء یا ضمانت‌هایی که بر سر آن در وین توافق شده این است که ایران ذخیره اورانیوم غنی شده و سانتریفیوژها و معدن اورانیوم خود را حفظ کند. ایران این ذخایر را پس از خروج آمریکا از برنامه جام اقدام مشترک (برجام) تولید کرد. بر اساس توافق مذکور، این ذخایر اورانیوم به روسیه منتقل خواهد شد و در لحظه خروج دولت آمریکا از توافق، به ایران بازمی‌گردد. همچنین در صورت خروج آمریکا از توافق، ایران از همانجایی که برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده دوباره شروع خواهد کرد.

دولت سابق آمریکا بعد از خروج از  برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

او در حالی از قدرت کنار رفت که بابت شکست در سیاست‌هایش در برابر ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نصر
    1

    خواهشا مسوولین پول توافق و برجام رو خرج ساخت چندتا نیروگاه برق و سایت اب شیرین سازی کنند برا اینده هم بدرد بخوره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها