ایران دور خورد؛ پروژه بزرگ کریدور تجاری ترکیه-امارات از عراق می گذرد

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که کشورش به پیشنهادی که از امارات متحده عربی در زمینه حمل و نقل زمینی دریافت کرده بود، واکنش "مثبت" داشته است.

ایران دور خورد؛ پروژه بزرگ کریدور تجاری ترکیه-امارات از عراق می گذرد

بغداد الیوم نوشت: مولود چاووش اوغلو در یک مصاحبه تلویزیونی که محتوای آن توسط خبرگزاری آناتولی منتشر شده و طی آن به تعدادی از مسائل محلی و منطقه ای پرداخته است، اظهار داشت: "ما پیشنهادی از امارات برای امضای قرارداد در زمینه حمل و نقل زمینی دریافت کردیم. دولت ما از این پیشنهاد استقبال کرده و در حال حاضر در حال مذاکره بر روی آن هستیم. ما می خواهیم شاهد امضای این توافق را در حاشیه سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به امارات در فوریه آینده باشیم."

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه انگیزه اماراتی‌ها از تغییر مسیر زمینی به عراق به جای ایران، کوتاه‌تر کردن زمان حمل و نقل محموله‌ها است، گفت: در صورت اجرای پروژه‌های ریلی و زمینی می‌توان زمان ارسال کالاها را کاهش کرد.

وی گفت: "وقتی محاسبه می کنیم، هر محموله ای که در حال حاضر از استانبول به مقصد امارات خارج می شود بین 25 تا 28 روز از طریق دریا طول می کشد، اما از طریق زمینی 10 روز طول می کشد. با این حال، بخش زیادی از این زمان صرف ترخیص کالا از گمرک می شود." .

وی افزود: "این زمان باید کاهش یابد. بنابراین شاید بتوانیم پس از امضای چنین توافقی در سطح دوجانبه، آن را در سطح سه جانبه امضا کنیم."

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه عادی سازی روابط آنکارا با ابوظبی در بسیاری از زمینه ها تأثیر خواهد داشت و آنها از هم اکنون شاهد این تأثیرات بوده اند، خاطرنشان کرد: سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به امارات در فوریه آینده نیز انگیزه جدیدی به این روابط خواهد داد.

چاووش اوغلو گفت: تنش‌های منطقه‌ای میان امارات و ایران بر روابط تاثیر داشته است، اما با وجود آن، همواره شاهد افزایش سرمایه‌گذاری و تجارت بوده‌ایم.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • موشک انداز
    0

    این حاکمان فعلی کشور خودشون موندنو گوشاشون

  • بلوف
    28

    امکان ایجاد خط مواصلاتی کالا از عراق با توجه به جریانهای مختلف سیاسی و قومی و همچنین عوامل تروریستی در حال حاضر وجود ندارد و شاید برای تحریک و چانه زنی با ایران به جهت کم کردن عوارض ترانزیت این بلوف را می زنند.

    نظرات شما -
    • خواب آلود
      1

      خوابی آمو !!!!؟؟؟چه خوش خیالی ،،
      شما در خواب هم نمی دیدید کشورهای عربی و مخصوصا خلیج فارس با اسراییل صلح کنند ،چه رسد به احداث سفارت!!!ولی این کار در بیداری محض انجام شد ،،،،عیبی نداره ،بجاش ما موشک نقطه زن وهواپیمای جنگی و سلاح و مهمات فراوان داریم و تادشمن را شکست ندهیم آروم نمی گگیریم

    • ناشناس
      0

      دوست عزیز در عراق قانون منع عبور کالا موجوده برای همین ترکیه نمیتونه از عراق چیزی رو عبور بده بعلاوه عراق نا امن هم هست این صحبت وزیر امور خارجه ترکیه بخاطر این بود که خود ایران گفت دستش برای برقراری این کریدور بسیار بازه و چهار مسیر ارمنستان، عراق،آذربایجان،ترکیه رو داره در ضمن ترکیه میخواد با پاکستان در ارتباط باشه و این راه فقط با گذشتن از ایران ممکنه

  • ناشناس
    2

    حالا هی برید حرف الکی بزنید و شعار بی پایه بدهید. در میدان بودن به حرف و شاخ و شانه کشیدن نیست . باید اهمیت راهبردی خود را بالا ببرید و یک مولفه اقتصادی باشید وگرنه انتقام انتقام گفتن شما باد هواست.

  • حمید
    1

    حالا باز هم سالیانه به عراق مفتخور باج بدهید در جنگ که شرکت خوردید و جام نوشیدید یک با ر هم اعتراف کنید که از عراق می ترسید و بجای انکه پس از جنگ عراق به ما خسارت بدهد ایران سالیانه ملیاردها دلار به عراق بابت جنگ می پردازد البته حق هم دارند چون مسئولین ما اکثر عراقی و عرب هستند و از موقع حمله سپاه اسلام به ایران انها به نسل پدران خود تعصب دارند

  • محسن ازغدیره
    0

    هر هر هر هر کر کر کر هه هه هه هه هه هه هه زر زر زر زر زر خخخخخخ

  • ناشناس
    1

    به به با این دستگاه دیپلماسی چقدر با صلابت و مجرب و کار کشته و کار بلد هستند قبول کنید اینهم با چراغ سبز و گرای روسیه صورت گرفته حالا بروید دنبال شناسائی دشمن ؟ این نشان از ضعیف بودن دستگاه دیپلماسی ایران دارد . ادبیات سیاسی و سیاستگذاری رابلد نیستند وقتی مملکت مانند مسجد اداره میشود ثمره ان اینست باز بروید دنبال شناسائی دشمن ؟ وقتی بغل دست هر مدیری هر وزیری یک نفر ملا میگذارند نتیجه و ثمره بهتر از این ندارد اصولا این حضرات حس وطن پرستی ندارند که ناراحت بشوند عین خیالشان هم نیست فقط خون دل وطن پرستان میخورند .ما 43 سال است پشت پا زدیم به سیاست های دنیا و منطقه و جز درست کردن دشمن برای ایران کارمفیدی برای مملکت نکرده ایم مسئولین ما در ایران کارشان شده برای همدیگر پپسی باز کنند و عکس یادگاری بگیرند و از همدیگر تعریف و تمجید کنند متاسفانه ایران با این سیاست های من دراوردی بسته خودش خودکشی دست جمعی مردم را بنیان گذاشته اند و در اندیشه اصلاح ان نیز نیستند . حتی کشور داداشی ما عراق هم در خفا رهرو سیاست های کشور های منطقه هستند و ما را دور زدند و مسئولین ما در خواب خوش رویا های خودشان هستند ؟شور بختانه تاب تحمل حرفهای منطقی و دلسوزانه مردم را هم ندارند و برای خاموش کردن زبان وطن پرستان فوری انگ ضد انقلاب به دلسوزان میزنند ؟

  • ایران زمین
    1

    عراق خسارت جنگ با کویت پراخت کرد
    ولی ایران چه؟؟؟؟!!!
    درتمام دنیا هر حاکمانی به دنبال منافع ملی هستند ولی ما تنها چیزی که مهم نیست منافع ملی بلکه منافع دیگران برایمان مهم است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خلایق هر چه لایق

  • علی
    1

    نتیجه مسئولین نادان و نالایق که تمام هم و غمشون موشک و کل کل با استکباره چیزی جز بذبختی و بی ثباتی نیست بیان و یک مسیر مهم تجاری و اقتصادی را از ایران گذر بدهند که هر وقت مسئولین ما با کشوری به مشکل خوردند محموله و انسانها رو گروگان بگیرند و مسیر رو ببندند . ما برای کل دنیا شناخته شده ایم و هیچوقت یک کشور بی ثبات در دنیا نمیتواند محل گذر یک مسیر تجاری مهم بین المللی باشد برید تحقیق کنید چرا پول اکثر پولدارهای دنیا تو بانکهای سوئیس هستش حتی خیلی از این باصطلاح مسئولین خودمون.

  • نظر
    1

    گلي به جمال آقايون... چي شد پس ، مگه قدرت منطقه نبوديم؟؟؟

  • حسین
    0

    این اولین بار نیست ک کشورهای همسایه از راههای ترانزیتی و همچنین منابع نفتی و گازی و یا ایجاد جاده ابریشم از ایران چشم پوشی کردند و راههای دیگر را حتی طولانی تر و یا با صرف هزینه ببشتر ترجیح دادند و شاید عده ای از مسئولین هم اسرائیل و یا نفوذ آمریکا را دخیل میدونند اگر این فرضیه درست باشه، سیاست ما چگونه است ک چنین جسارت و نفوذی را ب آنان میدهد که حتی کشورهای همسایه و منطقه نیز پیروی میکنند تا بنوعی ما را در انزوا قرار دهند

  • محمد
    0

    دور خوردن این حاکمان عرب تبار تازه اولش است ....

  • علی طهرانی
    0

    چند وقت پیش هواپیماهاشون رو هم نکمیخواستند از روی خاک ایران عبور کنه دیگه چه برسه گوشت رو بیارن بندازن جلوی شغال.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها