وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: از توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران حمایت می‌کنم

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که از توافق هسته‌ای طولانی‌تر و با نظارت دقیق‌تر با ایران حمایت خواهد کرد.

 وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: از توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران حمایت می‌کنم

به نوشته وبگاه «عروتص شوع»  «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم اسرائیل در نشستی در دانشگاه کالیفرنیا گفت: «من از توافق هسته‌ای که طولانی‌تر، قوی‌تر و با نظارت دقیق‌تر باشد، حمایت خواهم کرد.»

وزیر دفاع آمریکا نیز روز شنبه در اجلاس امنیتی منطقه‌ای «گفت‌و‌گوی منامه» بر تعهد واشنگتن به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی و پیگیری راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا  در این اجلاس امنیتی درباره مذاکرات با واسطه آمریکا و ایران در وین (هشتم آذر ماه) اظهارنظر و ادعای نخ نما و بی اساس واشنگتن و متحدانش را درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

رئیس پنتاگون تصریح کرد: «ایالات متحده همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است و ما همچنان متعهد به یک نتیجه (راه‌حل) دیپلماتیک در موضوع هسته‌ای هستیم».

این مقام ارشد آمریکایی سپس مدعی شد: «اما اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد، آن زمان به همه گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت ایالات متحده نگاه خواهیم کرد».

اظهارات وزیر دفاع دولت جو بایدن در شرایطی انجام گرفته که قرار است هشتم آذر ماه در وین مذاکرات ایران و گروه ۴+۱ برگزار شود و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در این مذاکرات حضور یابد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند. بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن پنج گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست. کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها