پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" بررسی کرد

برجام بدون ارائه تضمین آمریکا دوام می‌آورد؟

علی رغم درخواست‌های ایران از دولت آمریکا مبنی بر اینکه تضمین کند دولت‌های آتی آمریکا نیز به توافق برجام پایبند خواهند بود، بایدن عملا از دادنِ چنین تضمینی خودداری می‌کند. آیا پافشاری ایران بر این درخواست، موجبِ فروپاشی کلِ مذاکرات خواهد شد یا خیر؟

 برجام بدون ارائه تضمین آمریکا دوام می‌آورد؟

پایگاه خبری-تحلیلی "نشنال اینترست" در گزارشی، ضمن پرداختن به آخرین تحولات مرتبط با معادله هسته‌ای ایران، به طور خاص به مساله اصرار ایران به آمریکا جهت ارائه تضمین‌های لازم به تهران مبنی بر اینکه هیچ رئیس جمهورِ دیگری در آینده همچون دونالد ترامپ به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج نخواهد شد پرداخته و سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که اگر دولت بایدن نتواند یکچنین تضمینی را به ایران ارائه دهد، آینده توافق برجام چه خواهد شد؟

نشنال اینترست در این رابطه می‌نویسد: «هنگامی که سناتور "تام کاتن" در سال ۲۰۱۵ گفت توافق برجام می‌تواند با یک امضای رئیس جمهور آمریکا ناپدید شود، بسیاری از جمله وزیر خارجه سابق ایران "محمدجواد ظریف" گفتند که رئیس جمهور بعدی آمریکا قادر نخواهد بود که این کشور را از توافق برجام خارج سازد.

چقدر این افراد در اشتباه بودند. علی رغم اینکه دولت "حسن روحانی" تلاش‌های زیادی انجام داد تا ایرانی‌ها را قانع کند که تعهد آمریکا به توافق برجام کاملا تضمین شده است، امضای وزیر خارجه وقت آمریکا "جان کری" به اندازه کافی از قدرت برخوردار نبود تا مانع از اقدام "دونالد ترامپ" در خارج کردن یکجانبه آمریکا از توافق مذکور شود.

 اکنون پس از گذشت پنج سال از مناقشه میان جواد ظریف و تام کاتن، مذاکرات جهت احیای برجام قرار است در تاریخ ۲۹ نوامبر سال جاری میلادی، در وین و میان ایران و قدرت‌های جهانی از سرگرفته شود. با این حال، پیشرفت‌های کمی جهت نزدیک کردن مواضع و اختلافات میان ایرانی‌ها و آمریکا در معادله برجام حاصل شده است. امری که تا حد زیادی آینده و سرنوشت توافق برجام را دچار ابهام و تردید کرده است.

با این حال، هم ایران و هم آمریکا به یک توافق نیاز دارند. در این راستا، برخی چالش‌ها و موانع در مسیر حصول هرگونه توافق و مصالحه میان ایران و قدرت‌های جهانی جهت احیای برجام وجود دارند. اصلی‌ترین و مهمترین چالش در این رابطه، اصرار ایران بر ارائه تضمین از سوی دولت آمریکا مبنی بر این است که دولت‌های آتی آمریکا نیز کاملا به توافق برجام وفادار بمانند. با این حال، دولت بایدن از دادن یکچنین تعهدی به ایران خودداری می‌کند.

البته که با توجه به خروج ترامپ از توافق برجام و خسارت‌های قابل توجه اقتصادی این مساله بر اقتصاد ایران و مردم این کشور، کاملا طبیعی است که ایرانی‌ها در شرایط کنونی به دنبال اخذ تضمین از آمریکا و تقویت ابعاد حقوقی برجام باشند. در واقع، اعتماد ایرانی‌ها به آمریکا به قدری پایین است که حتی برخی سیاستمداران ایرانی از دولت آمریکا درخواست دارند تا خسارت‌های خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های گسترده علیه ایران، در شرایطی که تهران در سال اول خروج آمریکا از برجام، همچنان به تعهدات خود عمل می‌کرد را نیز بپردازد.

در این رابطه "رهبر معظم انقلاب" در موضع گیری می‌گوید: "آن‌ها (مقام‌های آمریکایی) یک مرتبه، بدون پرداختِ هرگونه هزینه ای، از توافق برجام خارج شده اند. اکنون نیز آن‌ها به صراحت می‌گویند که نمی‌توانند تضمینی دهند که این مساله بار دیگر اتفاق نخواهد افتاد".

بایدن برای اینکه یکچنین تضمینی را به ایران بدهد، بایستی برجام را در قالب یک "معاهده" به تصویب سنای آمریکا برساند. مساله‌ای که با توجه به آرایش سیاسی سنای آمریکا چندان ممکن به نظر نمی‌رسد (سنای آمریکا از ۱۰۰ کرسی تشکیل شده که در شرایط کنونی، به طور مساوی میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان تقسیم شده است). در این راستا، "تِد کروز" سناتور جمهوریخواه می‌گوید: "جو بایدن از هیچ اختیار قانونی جهت قول دادن به ایران مبنی بر اینکه دولت‌های آتی آمریکا، توافق برجام را نقض نخواهند کرد، برخوردار نیست. سنا به هیچ عنوان با توافق برجام موافقت نخواهد کرد. تقریبا به طور قاطع و صد در صدی می‌توان گفت که یک رئیس‌جمهورِ جمهوریخواه، در آینده بار دیگر آمریکا را از توافق برجام خارج خواهد کرد".

در ماه‌های اخیر، مقام‌های ایرانی به طور مستقیم و غیرمستقیم، دغدغه اصلی خود مبنی بر اینکه دولت‌های آتی آمریکا نیز باید به توافق برجام احترام بگذارند را به اروپا و آمریکا اعلام کرده اند. در این رابطه، یک مقام آلمانی به خبرگزاری "سی ان بی سی" آمریکا می‌گوید: "ایرانی‌ها می‌خواهند این تضمین را داشته باشند که یک ترامپِ دوم در آمریکا، آن هم در شرایطی که ایران به تعهدات برجامی خود عمل می‌کند، ظهور نخواهد کرد. ایرانی‌ها نمی‌توانند خروج آسان و بی هزینه آمریکا از توافق برجام را مجددا بپذیرند". با این حال "رابرت مالی"نماینده ویژه دولت آمریکا در مساله ایران صرفا گفته است که "دولت بایدن قصد ندارد ماه‌ها با ایران مذاکره کند تا برجام احیا شود و سپس از آن خارج گردد".

نظرسنجی‌ها به این مساله اشاره دارند که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و از مخالفان جدی برجام، بار دیگر در جریان انتخابات ریاست جمهروی ۲۰۲۴ آمریکا، کاندیدا خواهد شد. اضافه بر این، جمهوریخواهان هشدار‌های جدی را خطاب به دموکرات‌ها صادر کرده اند و تاکید نموده اند که اگر دولت بایدن به توافق برجام بازگردد، یک دولت جمهوریخواه در آینده به طور کامل توافق برجام را نابود خواهد کرد. در نتیجه، مذاکره کنندگان ایرانی به خوبی می‌دانند که هرگونه توافق با ایران، بدون موافقت و تصویب سنای این کشور، اساسا غیرقابل اتکا است.

اگرچه درخواست ایران جهت دریافت تضمین از آمریکا کاملا منطقی است با این حال باید منتظر ماند و دید که ایران با توجه به شدت فشار‌های بین المللی علیه آن، تا چه زمان بر روی این خواسته خود پافشاری خواهد کرد. بدون تردید ایران محرک‌های زیادی برای انعقاد توافق با غرب دارد. رفع تحریم‌ها علیه این کشور و آزاد شدن منابع مالی ایران و در عین حال تسهیل روند فروش نفت این کشور، تا حد زیادی می‌تواند خونی تازه را به رگ‌های اقتصاد ایران تزریق کند.

با این همه، ایران به جای اینکه از دولت آمریکا تضمین بخواهد که مبادا دولت‌های آتی این کشور از توافق برجام خارج شوند، می‌تواند بر تعریفِ مکانیسم‌هایی تمرکز کند که هرگونه خروج آمریکا از توافق برجام را به امری پرهزینه تبدیل می‌کنند یا حتی برای ایران، غرامت برای جبران خسارت‌های وارده ناشی از خروج آمریکا در نظر می‌گیرند. با این حال، همانطور که ترامپ یک مرتبه ثابت کرد، موانع بسیار کمی وجود دارند که بتوانند مانع از خروجِ یک رئیس جمهورِ آمریکا از یک توافق و یا بی توجهی وی به توافقات بین المللی شوند».

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • هرم مَزلو
    2

    تهاجم ویرانگر ظالمان به هرم مَزلو به مردم ایران و کشورهای مشابهش؛ شیاطین ضد انسانی درصدد صدمات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و روحی و عمری غیر قابل جبران نسل سوزانه به مردم عادی ایران هستند، لیست مختصری از ظلمهای این ظالمان:
    1- تحریمها با پروژه شیطانی فشار حداکثری حکومت آمریکا و متحدانش و همکاری مغرضان ضد ایرانی و بیماران حرص و طمع دنیاپرستی (مافیایی ها، انحصارگران، رانت خواران، محتکران، گرانفروشان و تولیدکنندگان دروغین و ضد کارآفرینان حرام لقمه و...) و خائنان خارجی و داخلی ملت ایران!
    یکی ظالمانه ترین و غیر منطقی ترین تحرمیها، تحریم دارو و غذا بود، که همین یکی اثبات میکند در ناقض حقوق بشر بودن آمریکا و متحدانش!، برای چندباره اثباتش شد امریکا و متحدانش همچنان دشمن انسانیت هستند، همانهایی از بکاربردن بمب اتمی و سایر سلاحهای کشتار جمعنی ابائی ندارند، همانهایی از جایت علیه بشریت ابزار پشیمانی و عذرخواهی نمیکنند!
    2- مدیران و کارمندان حکومتی خائن و بی لیاقت (از جمله کم سوادها و بیسودهایی با فساد نظام آموزشی و مدارک جعلی و از راه مدرکفروشی و پارتی مقام گرفتند و مشغول فساد هستند)، از طریق خیانهای مانند رشوه تا رانت وفروش اطلاعات حساس کشور به دشمنان ملت در داخل و خارج، نمونه عدم تدبیر در حل مسائل برجام و طولانی کردن تحریمهای ظالمانه با اشتباهات محرز در سیاست حنثی سازی تحریمها!
    یعنی احمقانه دلشان خوش کرده اند به چند کیلوگرم غنی سازی اورانیوم!، در حالی اینها را باز با احیای برجام دوباره نابود خواهد شد، اگر برجام نباشد- ضمن اینکه اصل دانش داریم و اما فوریتی در کاربردش نیست وقتی تحریم خسارات چند هزار برابری دارد و تاکید بر حق دانش هایتک برای ایران- در این برهه این اورانیوم غنی شده به چه دردهای عمده و اصلی ملت ایران میخورد، وقتی نه نمیخواهند بمب اتم بسازند و نه صادر و بفروشند، نه حتی سوخت برای نیروگاه مثل بوشهر! چون سوخت از روسیه وارد میکنند، مگر این چند کیلو اورانیوم چقدر سود و ارزش دارد؟!، در حالی فقط در همین سه سال 300 میلیارد دلار خسارت از ناحیه تحریم به ملت و کشور ایران زده اند و در طول این چند دهه به چند تریلیون دلار میرسد خسارت تحریم، آیا ج ا ایران حتی یک درصد هم توانسته مقابله مثل کند با این همه خسارات تحریم؟!
    تحریم کنندگان ظالم اجنبی، چه هزینه و خسارتی متقابلی تاکنون تحمل کردند حتی به اندازه ده درصد؟! معلوم است تا ابد این تحریمها را ادامه خواهند داد مگر وقتی به بینند خسارتی مقابله به مثل نمی بینند، باز هم صلاح در این این هر چه زودتر برجام احیا و رفع تحریمها به شکل مسالمت آمیز انجام شود.
    3- رسانه های سانسور کننده (خائن به آزادی بیان) که با سانسور نظرات منتقدان شناس و ناشاس، موجب ادامه و گسترش انواع مشکلات و فساد کشور میشوند.
    4- عده کثیر از مردم که با ترس (اغلب واهی) که نه نظر میدهند علیه فسادها کشور و نه همراهی میکنند، حتی در حد یک لایک! در حالی اینها امکانات فضای مجازی است- که حتی به صوت ناشناس- از منافع ملی و عمومی کشور حمایت کنند.
    نمونه آخر عدم کافی و بلکه بی تفاوتی مردم، طرح حذف یارانه های پنهان بخصوص ارز 4200 تومانی است، در حالیکه اصل کار درست است- براساس شواهد- اما شیوه اجرا اشتباه است.
    در حالیکه اگر دولت ارز 4200 به واردات کنندگان میتواند بدهد که امروز اسناد فسادش برملا شده، همین ارز میتواند به حساب سرپرست خانوار واریز کند و هر ماه به نرخ روز معادل ریالی اش بدهد، قطعا هم موجب حفظ ارزش این یارانه شده و هم اثرات تورمی بی پشتوانه نخواهد بود، اگر همین کار را درباره یارانه 45 و 55 هزار تومانی هم میکردند، امروز این همه مشکلات نبود در تامین معاش بیش از دو سوم ملت ایران!

  • هرم مزلو
    0

    چیزی بنام تضمین نه در مرود برجام و نه مورد هیچ توافق مثل برجام نیست، همه چیز برمیگررد به طرفین که از چه سطح قدرت و توان هزینه سازی دارند، نمونه های بسیار است، از توافق خائنانه زسیت محیطی پاریس (دولت حسن روحانی امضاء کرد و احمقانه یا خائنانه کشور در تعهدی قررا داد که ساخت نیورگاه گازی و تولید گاز در ایران کاهش دهد!!!) تا گات و غیره، همین حماقت شرکت ایران اجلاس زسیت محیطی گلاسکو تکررا شد، انگاری مقامات ج ا عقده حقارت حضور و خودنمایی در مجامع دارند؟!
    امریکا به هیچ پیمانی تعهد نخواهد داشت، قبلا گفتم بایدن دارد وقت کشی یمکند، چون هدف تضعیف و عقب ماندگی و ایجاد قحطی در ایران است که به خوبی با تحرمیها انجام میشودو ایران هیچ هزینه سازی نمیکند، احمقانه توسط نیورهای نیابتی ایارن ضربات کاری به منافع غرب و شرق ضد ایارنی نمیزند، نوکران صهیونیستی امریکاای در خلیج فارس دارند نفت و گاز تولید میکنند و یمن سوریه با خاک یکسان کردند ولی چاهها و لوله های نفت جنوب خلیج فارس برقررا سات، باید تمام توان تولید نفت جنوب خلیج فازش نابود شود.
    احمقها نمیدانند این تحریمها تا ابد ادامه دادر مگر امریکا و مکتحدانش بفهمند در قبال تحریم ایارن هزینه ما به ازای سنگین تری میدهند! آن وقت احمقها دلشان خوش کردند به چند کیلو اورانیوم!
    این انتقادهایم اکثر رسانه ج.ا. ایران ساسنور میکنند! نمیدانم از چی میترسند؟!

  • هرم مزلو
    0

    بایدن یک سال از چهار مدت ریاست جمهوری اش که میتوانست متعهد به برجام باشد وقت کشی کرد، تنها سه سال باقی است، برجام بایدنی سهس ال دوام خواهد داشت، تازه اگر این پیر شیطانی نمیرد و آن عجوزه جایگیزینش نشود، چیزی به نام تضمین دائمی وجود ندادر، تنها مگر ایارن خودش از جرگه دشمنی با غرب و صهیونیست و اسارئیل خارج کند و یا چنا هزینه سنگینی برای غرب و شرق سکولار و صهیوینست و اسارئیل ایجاد کند و بعد با امتیاز بگیرد. یعنی یا باید مثل هند بازی موازنه مثبت بین بلوکهای قدرت بازی کند و رابطه اسرائیل برقرار کند و یا کلا صهیونیسم و اسرائیل نابود کند که طی این 40 سال ثابت کرده توانش ندارد، پش می ماند همان کنار گذاشتن سایست غرب ستیزی و اسرائیل ستیزی. حقیقت همین است. اگر ج.ا بخواهد به همین سیاست تسیز با انچه استکبار جهانی ادامه دهد، در نهایت مثل شوروی از درون پاشیده یا مثل کره شمالی خواهد شد. از بدذختی نظام حکومتی ایارن هم سرپا به نجاست فساد و خیانت داخلی گرفتار است. مثل سیب بوگنده و کرمی شده است و دیر ویا زود پوشیده و می افتد. مردمانش از روز به روز بی دینتر و بی اخلاقتر و زامبی تر میشوند!

  • سیاوش سلطان
    0

    آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود
    اونم وقتی پنج سالی به دلیل گزیدگی قبلی بستری بودی
    زهرجام قراردادی ننگین بود که دلیل آن خیانت و راحت طلبی تیم مذاکرات کننده بود
    چون اگر بگوییم بیسواد بودند به کل ایرانیان توهین کرده ایم
    بیشتر دنبال منافع شخصی و سیر و سفر بوده اند تا مذاکره
    صادقانه نوشتم صادقانه نظر دهید

  • هرم مزلو
    0

    در جوای سوال اینکه، ایا امریکا (سایر متحدان استکابری-امپرالیستی شرقی و غربی و عبری و عربی و ...اش) حاضرند تضمین بدهند بریا جلوگیری از تکرار نقض برجام؟!
    جواب خلاصه، هرگز تضمینی وجود نخواهد داشت!
    در حقیقت وضع موجود، دلخواه امریکا و متحدانش است، این شوی عوام فریب ترس ساخت بمب هسته ای توسط ج.ا همه شو و نمایش است و اگر ج.ا ایران به همین فریب خوردگی ادامه دهد و هزینه سنگین اقتصادی به طرف مقابلش نزد تا ابد تحریمها ادامه میدهند و ایران را آخور شیاطین رذل مافیایی کاسب تحریم خواهد بود! و اکثر ملت ایران کارشان به زامبی وارهاها خواهد کشید.
    اما در حقیقت این هزینه است که جمهوری اسلامی ایران باید توان تحمیل بر ناقضان برجام بر طرفهای مقابل داشته باشد.
    ج.ا. ایران سه پلان میتوان برای هزینه تضمین برجام اتخاذ کند:
    الف- پلان منفی: مانند خروج کامل از N>P>T سایر پادمانها ساخت سلاحهای کشتار جمعی، اغاز عملی یا پنهانی سلاحهای کشتار جمعی، زدن و نابود کردن مستقیم یا نیابتی تمام منافع راهبردی مانند منابع تولید انرژی در جهان بخصوص جنوب خلیج فارس

    ب- پلان مثبت: گنار گذاشتن ایدئولوژی آخرالزمانی آرگمادونی مانند تسیز با جهان سکولاریسم و صهیونیزم اسرائیل و ارتجاع عربی و...

    ج- ترکیبی مناسب و متعادل از دو پلان الف و ب، بعضی آن را سیاست چماغ و هویج مینامند و این سیاست همیشگی ابرقدرتها است. اگر ج.ا ایران مدعی است ابرقدرت جهانی است باید عرضه اجرای پلان ج داشته باشد.
    ترجیح من پلان ج است. یعنی تضمین برجام در دست ج.ا ایران است آیا توان انتقام هزینه سازی دارد یا نه؟! وگرنه امریکا و رغب تضمینی نمیدهند و اساسا انتظار چننی تضمینی توهم است.
    // زودتر برجام احیا کنید و بیخودی نسل ملت را نسوزانید با توهم گرفتن تضمین از شیطان بزرگ! خودتان چهل سال است میگویید شیطان بزرگ، از شیطان کدام ادم عاقل انتظار تضمین دارد؟!
    امیدوارم رسانه های حامی آزادی بیان، کامتهای من منتشر کنند و اینها را به سمع و نظر مسئولان برسانند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها