ماجرای فروش نخل‌های خرمای فاریاب به کشورهای عربی چیست؟/ ویدئو

تصاویری از قطع درختان نخل در روستاهای استان بوشهر در فضای مجازی منتشر شد که باعث واکنش کاربران شد، فرد فیلم‌بردار این ویدئو می‌گوید به دلیل کم‌آبی و خشکسالی، کشاورزان مجبور به فروش نخل‌ها می‌شوند.

ماجرای فروش نخل‌های خرمای فاریاب به کشورهای عربی چیست؟/ ویدئو

خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر در این خصوص اظهار داشت: صادرات نخل معمولا به‌صورت خاص و محدود همچنین با ارقام خاص وجود دارد، البته صادرات ذخایر استراتژیک ژنتیکی کشور ممنوع است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: کندن و جابه‌جایی نخل برای افراد دیگر یا فضای سبز هم در کشور اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص نحوه صادرات نخل توضیح داد: متقاضی درخواست صادرات نخل را می‌دهد، باغ‌هایی خاص و ارقامی مشخص انتخاب می‌شوند، همچنین باید نوع نخل‌های صادراتی از جنس ممنوعه نباشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تاکنون مجوز ۶۰۰ نخل در باغ‌های دالکی برای صادرات به کشور قطر صادر شده و اطلاعی از نخل‌های رودفاریاب نداریم.

وی ادامه داد: شاید این افراد در حال جابه‌جایی نخل‌ها در سطح کشور هستند، اما فقط مجوز برای باغ نخل در دالکی دشتستان گرفته شده است و این مورد نیز مورد پیگرد این سازمان نیز قرار خواهد گرفت.

این مقام مسؤول با بیان اینکه قطع درختان نخل در فاریاب دشتستان با هماهنگی جهاد کشاورزی نبوده، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود قطع درختان به جهت بی‌آبی نخل‌ها صادر می‌شود، صحیح نیست و صادرات هر نوع نخلی قانونی نبوده و برخی از نخل‌ها قابل صادرات هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بوشهر از این نخلستان در رودفاریاب بازدید کردند و باغدار این نخلستان ۱۸ نفر نخل را به علت کم‌آبی به فضای سبز داده است.

عمرانی تاکید کرد: برای مقابله با بحران بی‌آبی، طرح تحول نخلستان درحال اجراست که در این طرح به‌جای آبیاری غرقابی یا سنتی از سامانه نوین آبیاری یا آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود.

منبع: شهر آرا

68

حجم ویدیو: 4.02M | مدت زمان ویدیو: 00:00:47 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • عبادی
    0

    بیکاری و تعطیلی کارخانجات و ورشکستگی واحدهای تولیدی پیامدهای زیادی دارد حتما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها