خشکسالی به ۷۰ هزار هکتار محصول مزارع استان بوشهر خسارت وارد کرد

خشکسالی‌، کاهش بارش باران و کم‌آبی به ۷۰ هزار هکتار محصول مزارع استان بوشهر خسارت وارد کرد و میزان برداشت و خرید گندم نسبت به سال زراعی گذشته بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

خشکسالی به ۷۰ هزار هکتار محصول مزارع استان بوشهر خسارت وارد کرد

115 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان بوشهر سالانه بیش از 1.5 میلیون تن محصول تولید می‌کند که این استان در بخش‌های برخی محصولات قطب تولید معرفی شده است.

امرار معاش و فعالیت معیشتی بیش از 16 درصد از جامعه استان بوشهر به بخش کشاورزی وابسته است و 40 هزار بهره‌بردار در تولید محصولات کشاورزی فعال هستند.

این استان در سه حوزه نخیلات، شیلات و محصولات خارج از فصل در کشور از نظر کیفی و کمی مزیت‌های فراوانی دارد که خرما، محصول استراتژیک این استان محسوب می‌شود.

تولید سالانه بیش از 165 هزار تن محصول خرما از ویژگی‌های استان بوشهر است که این محصول از 5.5 میلیون اصله نخل در 35 هزار هکتار اراضی تولید و عرضه می‌شود.

22 هزار هکتار مزارع گندم دیم استان بوشهر فاقد محصول شد

بر اساس آمارها 13.1 درصد نخیلات کشور در استان بوشهر قرار دارد و 13 درصد از محصول خرما کشور در این استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه برداشت گندم در استان رو به پایان است اظهار داشت: در فصل زراعی جاری از 92 هزار هکتار اراضی دیم زیر پوشش کشت گندم محصول 22 هزار هکتار آن از بین رفت و این درحالی است که خسارت‌هایی به دیگر مزارع از نظر تولید محصول وارد شد.

محمدتقی منوچهری اراضی کشت آبی را 15 هزار و 385 هکتار دانست و بیان کرد: میزان عملکرد تولید در هر هکتار به سبب خشکسالی کاهش یافت و خسارت‌هایی به این حوزه وارد شده است.

وی، میزان برداشت گندم را حدود 60 هزار تن دانست و تصریح کرد: از این میزان تولید گندم، 40 هزار تن گندم نان و 11 هزار و 50 تن بذر گندم خریداری و در انبارهای تعیین شده ذخیره‌سازی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به کاهش تولید گندم به علت کاهش بارندگی و خشکسالی افزود: میزان برداشت و خرید گندم نسبت به سال زراعی گذشته بیش از 60 درصد کاهش یافته است.

منوچهری تولید سالانه 950 هزار تن انواع محصول سبزی و صیفی در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: انواع سبزی و صیفی خارج از فصل در بیش از 22 هزار هکتار از اراضی این استان در بازه زمانی آبان تا اواخر فروردین کشت می‌شود.

وی شاخص‌ترین محصول خارج از فصل استان بوشهر را گوجه‌فرنگی دانست و تصریح کرد: در سال زراعی جاری افزون بر 600 هزار تن محصول برداشت و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

بیمه نخیلات تا خرداد و میگو پرورشی تا تیرماه ادامه دارد

مسئول صندوق بیمه کشاورزان استان بوشهر، هم با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزی دارای ساختار دولتی است اظهار داشت: این صندوق در حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی، آبزیپروری و مراتع فعالیت می‌‌کند.

غلامعلی حسینی‌پناه، با بیان اینکه در بیمه محصولات کشاورزی بین 50 تا 80 درصد یارانه دولتی پرداخت می‌شود گفت: با تدوین بیمه‌نامه، اراضی و محصولات کشاورزی در برابر خطرات طبیعی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به صدور بیمه‌نامه بر اساس سال زراعی خاطر نشان کرد: سال زراعی هر سال از مهر ماه تا شهریور ماه سال بعد محسوب و بیمه‌نامه بر این اساس صادر می‌شود.

حسینی‌پناه با اشاره به ظرفیت تولید محصول کشاورزی در استان بوشهر در بخش‌های زراعی، باغی مانند گوجه‌فرنگی، گندم، صیفی‌جات، مرکبات و خرما افزود: در سال زراعی گذشته 35 هزار و 248 بیمه‌نامه صادر شد و 62.5 هزار هکتار محصولات باغی، 87 هزار هکتار زراعی، 5 هزار و 440 هکتار مراتع و 300 هزار متر مربع گلخانه تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

وی از پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب دیده از حوادث خبر داد و بیان کرد: در سال زراعی گذشته میزان حق بیمه واریزی 312 میلیارد و 910 میلیون ریال است و در مجموع 510 میلیارد و 786 میلیون ریال غرامت به کشاورزان آسیب دیده استان در بخش‌های خشکسالی، سرما و آفات محصولات پرداخت شد.

مسئول صندوق بیمه کشاورزان استان بوشهر با اشاره به آغاز بیمه محصولات در سال جاری تصریح کرد: بیمه نخیلات تا خرداد و میگو پرورشی تا تیرماه ادامه دارد.

حسینی‌پناه با اشاره به صدور 22 هزار بیمه‌نامه محصولات کشاورزی گفت: تاکنون امسال 112 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان پرداخت شد و غرامت محصولات زراعی نیز 130 میلیارد ریال است که به‌زودی پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: در سال زراعی جاری 70 هزار هکتار اراضی زراعی استان بوشهر به سبب خشکسالی خسارت دیده‌اند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها