بازار سرمایه چرا صعودی نمی‌شود؟

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند متعادل‌ شدن بورس ارتباط مستقیمی با کاهش ریسک‌های اقتصادی و سیاسی دارد.

بازار سرمایه چرا صعودی نمی‌شود؟

بورس در هفته چهارم اردیبهشت ماه به روند نزولی خود ادامه داد و همه شاخص‌های عملکردی بازار سهام بازده منفی به جای گذاشتند.در بازار سرمایه تقاضا در سطح پایینی است و محرکی برای رشد بازار وجود ندارد.در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند فرصت مناسبی ایجاد شده تا تحلیل رفتار فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بازار سرمایه موجب بازنگری در پیش فرض‌های اقتصادی سیاست گذاران شود و آن‌ها نسبت به آثار سوء مداخلات دستوری در اقتصاد کشور آگاهی و توجه بیشتری داشته باشند.به نظر می‌رسد بازار به وضعیتی رسیده است که قیمت‌ها به کف رسیده و قیمت بازار زیر ارزش ذاتی سهام قرار گرفته است. در نتیجه برخی از ناظران معتقدند بازار بیش از این ریزش نخواهد کرد. از سوی دیگر برخی نیز اعتقاد دارند که ریزش قیمت‌ها در بازار سرمایه ربط وثیقی با وضعیت بنیادی و عملکرد شرکت‌ها و ارزش ذاتی سهام ندارد بلکه متأثر از ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کلان کشور دارد، در نتیجه تا زمانی که این ریسک‌ها کاهش نیابند بازار روند صعودی پیدا نخواهد کرد.

بررسی تکنیکالی و بنیادی شاخص کل بورس

از منظر تکنیکالی اندیکاتور RSI برای شاخص کل تا حوالی ۳۰ واحد کاهش پیدا کرده تا نشان دهد هیجان فروش بیش از اندازه در این بازار وجود دارد.از طرفی شکسته شدن حمایت میانگین ۵۵ روزه و کمی قبل تر از آن سطح حمایتی ۲. ۲ میلیون واحدی باعث شد تا اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه همچنان نگران برای برگشت شاخص به اعداد و اراقم بالاتر باشد.البته که چند کندل اخیر در شاخص کل به احتمال خیلی ضعیف به عنوان کندل‌های برگشتی برای بازار در روزهای آینده عمل کنند اما این موضوع خیلی زود است که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم.اهالی بنیادی کار بازار سرمایه نیز همچنان به ارزش معاملات اشاره می‌کنند. کارشناسان معتقدند اختلاف نرخ دلار آزاد و نیمایی از جمله مشکلات پیش روی بازار سرمایه است. هرچند که بند عجیب قانون بودجه ۱۴۰۳ اصلاح شد اما این تصور عمومی همچنان وجود دارد که هر لحظه ممکن است دولت دستور جدید و ضد بازار سرمایه صادر کند.

چگونه بورس در وضعیت متعادل باقی می‌ماند؟

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در هفته جاری گفت: بورس در هفته گذشته نتوانست انتظارات سهامداران را برآورده کند و حتی خبر تصویب اصلاحیه بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز منجر به رشد شاخص‌های بورس نشد.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته بازار در نیمه دوم روز چهارشنبه رخ بهتری را به خود گرفت و رشد تقاضا در کلیت بازار مشهود بود.وی افزود: البته در صورتی که سهامداران تغییر وضعیت بورس را حس نکنند از فرصت ایجاد شده برای خروج استفاده کرده و همین موضوع نیز منجر به افت بورس پس از یکی دو روز رسد شاخص‌ها خواهد شد.

افت شاخص‌های عملکردی بورس

شاخص کل بورس تهران در روز شنبه ۱۰ هزار و ۸۴۶ واحد ریزش کرد. شاخص یکشنبه ۱۵ هزار و ۹۵ واحد پایین آمد. شاخص روز دوشنبه ۳۲ هزار و ۳۹۰ واحد سقوط کرد و روز سه‌شنبه ۴ هزار و ۲۷۳ واحد رشد کرد. در روز چهارشنبه نیز شاخص کل هزار و ۷۶ واحد تنزل کرد.شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار و ۴۹۷ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۵۴ هزار و ۵۹۷ واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی ۲. ۴ درصد شد.

بازدهی منفی بیشتر شاخص کل هم‌وزن

شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۲۳ هزار و ۸۹۰ واحد پایینتر ایستاد و بازدهی منفی ۳. ۲ درصدی را ثبت کرد.

بهبود ارزش معاملات خرد سهام

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۹۶ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۱۰۸ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومانی هفته پیشین افت ۱۱ درصدی داشته است.میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۳ هزار و ۶۵۸ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۵۰۸ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۴ درصدی داشته است.

خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

در اولین روز معاملاتی هفته، ۲۷۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه نیز ۱۷۶ میلیارد تومان خارج شد.روز دوشنبه این رقم به ۴۹۹ میلیارد تومان بالغ شد. در روز سه‌شنبه نیز ۱۳۲ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.در آخرین روز معاملاتی هفته نیز پول حقیقی خارج شد که ارزش آن ۲۶۰ میلیارد تومان بود.در مجموع کل هفته هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۶۸ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۸۶ درصد افزایش یافته است.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • وااای اون دختره حجاب نداره
    0

    چرا باید صعودی بشه ؟
    چرا ؟
    مگر در کشوری بدون فساد زندگی میکنیم ؟
    مگر تبادلات آزاد تجاری بین المللی داریم ؟
    مگر قوانین توسط مسئولین بدقت اجرا میشود ؟ یا اینکه هر جا به هر جایی شده و هر کسی هر طوری دوس داره قانون رو بنفع خودشون تعریف و اجرا میکنه !!!!؟
    مگر خارجی ها رغبت دارن که بیان ایران برای سرمایه گذاری و کار و تولید ثروت ؟
    اصلن مگر چیزی تولید میشه که دنیا فروش داشته باشیم ؟
    تنها فرش ایرانی بود که مثل زعفران و خاویار نابودش کردین رفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها