افزایش ۳۰ درصدی نرخ اجاره کارت ملی در بازار ارز/ پیش‌بینی قیمت دلار از نگاه معامله‌گران

بازار ارز نگران توافق فنی ایران و آژانس است زیرا تصور می کند عدم تمدید این توافق کار احیای برجام را سخت می کند. در روزی که گذشت نرخ اجاره کارت ملی در بازار ارز ۳۰ درصد بالا رفت.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ اجاره کارت ملی در بازار ارز/ پیش‌بینی قیمت دلار از نگاه معامله‌گران

حال و هوای بازار ارز از معاملات پشت خطی جمعه شب مشخص بود. نرخ دلار در معاملا ت پشت خطی به بالای ۲۴ هزار و ۱۰۰ و به ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید، طبق گفته معامله‌گران بعد از صحبت‌های گروسی و بلینکن درباره عدم تمدید توافق فنی از سوی ایران قیمت دلار در معاملات فردایی صعودی شد. زیرا معامله گران تصور می کردند با این عدم تمدید هیجان خرید در بازار ارز بیشتر می شود در این ذهنیت معامله گران نیز تنها نبودند بازارساز نیز همین ذهنیت را داشت و اولین نرخ بازار متشکل ارزی در کانال ۲۴ هزار تومان باز شد.

از روز چهارشنبه معامله‌گران به مساله تمدید توافق توجه داشتند حتی در آن روز با وجود شکاف زیاد میان قیمت دلار در چهارراه استانبول و قیمت دلار در سلیمانیه حرکت معاملاتی آنان با احتیاط بود دلیل این احتیاط، انتظار معامله‌گران برای تمدید توافق فنی هسته‌ای در روز پنج شنبه بود. معامله‌گران تمدید این توافق را لازمه احیای برجام می‌دانستند، اما برخلاف تصور آن‌ها در روز پنجشنبه توافق فنی هسته‌ای تمدید نشد و نرخ‌ها در معاملات فردایی روز جمعه افزایش یافت.

قیمت یورو نیز در بازار آزاد با افزایش ۴۰۰ تومانی نسبت به چهارشنبه به ۲۹ هزار تومان رسید که این قیمت پایین‌تر از نرخ برابری یورو به دلار در بازار است. نرخ سکه نیز پشت مرز ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در حال معامله بود که در صورت عبور پرقدرت از این مرز، خریداران به بازار اضافه شده و نرخ به سمت سطح مقاومت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد رفت و در مقابل اگر از این مرز عبور نکند، به سمت سطح حمایت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بازخواهد گشت.

افزایش ۳۰ درصدی نرخ اجاره کارت ملی در بازار ارز/ پیش‌بینی قیمت دلار از نگاه معامله‌گران

چشم‌انداز معامله‌گران در بازار چیست؟
به قول معامله‌گران سقف مقاومتی بعدی دلار ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان است چرا که طی یک ماه گذشته یکبار نرخ تا این سقف حمایتی رفته و برگشته است. منظور از سقف مقاومت، نقطه‌ایست که با نزدیک شدن نرخ به آن به میزان فروشنده‌ها اضافه می‌شود و در صورت عبور پرقدرت قیمت از این سطح، از قدرت فروشنده‌ها کاسته شده و به خریداران اضافه می‌شود. همچنین معامله‌گران کف حمایتی دلار را ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان می‌دانستند که در صورت رفتن نرخ به این مرز، به تعداد خریداران اضافه خواهد شد.
بر اساس گزارش میدانی از بازار ارز فردوسی، دو دسته معامله‌گر در بازار وجود داشت: دسته اول معامله‌گران افزایشی، این افراد تصور داشتند نرخ دلار پس از پشت سر گذاشتن ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان به سطح مقاومت ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد رسید. دسته دوم معامله‌گران کاهشی‌اند که تصور می‌کنند دلار نمی‌تواند به صورت پرقدرت مرز ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان را بشکند و به سمت سطح حمایت ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان نزول خواهد کرد.

نکات بازار ارز:
۱- در روز چهارشنبه اختلاف نرخ دلار سلیمانیه و تهران به ۲۵۰ تومان رسیده که این موجب قاچاق ارز از تهران به سلیمانیه می‌شود. معامله‌گران به این نکته اشاره می‌کردند که علاوه بر قاچاق ارز، ریال هم درحال انتقال به سلیمانیه است. طبق گفته معامله‌گران افرادی در تهران درحال جمع‌آوری ایارن چک و تبدیل آن به بسته‌های ۵ میلیون و ۱۰ میلیون تومانی هستند تا آن را به سلیمانیه بفرستند و در ازای آن کارمزد بگیرند. به قول آن‌ها این موضوع برای عدم انتقال پول از طریق سیستم بانکی کشور به منظور خرید دلار از سوی متقاضیان غیر مقیم است. آنان به دلیل محدودیت ها و پرهیز از ردیابی از سیستم بانکی استفاده نمی کنند و به صورت نقد خرید می کنند از این رو نیاز به ریال دارند.
۲- نکته دوم درمورد حضور خریداران در بازار است. برخلاف هفته گذشته، با صعود دلار، به تعداد خریداران در بازار ارز اضافه شد و معامله‌گران دلیل این اتفاق را اثر گروسی در بازار ارز می‌دانستند. به گفته آن‌ها با صعود دلار طی معاملات امروز انتظار کوتاه‌مدت خربدارن، افزایشیست.
۳- نرخ کرایه کارت ملی برای دلار سهمیه‌ای، با افزایش ۳۰ درصدی، از ۳۰۰ به ۴۰۰ هزار تومان رسید. کرایه کارت ملی در بازار برای خرید دلار سهمیه‌ای دارنده کارت ملی استفاده می‌شود. هر کارت ملی می تواند دو هزار یورو در سال یا معادل آن به ارزهای دیگر را با نرخ صرافی خرید کند.

منبع: اقتصادنیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها