تعریف کارآفرینی از زبان یک کارآفرین جوان و موفق

تعداد زیادی کارآفرین در کشور ما فعالیت دارند که اغلب آن‌ها کار خود را از فضا و مجموعه‌های کوچک شروع کرده‌اند. آشنایی با این دسته از افراد موفق برای جوانان و افرادی که تمایل به راه‌اندازی کسب و کار خود دارند بی‌تاثیر نیست.

تعریف کارآفرینی از زبان یک کارآفرین جوان و موفق

در این بین به گفت و گو با صارم توحیدی یا همان هژیر توحیدی یکی از کارآفرینان به نام و موفق کشور خواهیم پرداخت. در این مصاحبه به تعریف کارآفرینی از نگاه صارم توحیدی و روندی که ایشان بر حسب تجربه و موفقیت‌ها و شکست ‌هایی که تجربه کرده‌اند می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

تعریف ساده کارآفرینی و شخص کارآفرین از نظر صارم توحیدی

جناب توحیدی شخص کارآفرین را اینگونه تعریف کردند " با وجودی که کلمه کارآفرین و مفهوم کارآفرینی ساده و قابل درک به نظر می‌رسد، اما می‌توان گفت که تعریف دقیقی از کارآفرین و کارآفرینی که مورد اتفاق نظر همگان باشد وجود ندارد. تعاریف کارآفرینی فراوانند و هر یک، بر جنبه‌ای از فرایند کارآفرینی و ویژگی های فرد کارآفرین تأکید کرده‌اند ".

هژیر توحید همچنان اضافه کرد که کارآفرینان با استفاده از مهارت‌ها و ابتکارات لازم برای پیش بینی نیازها و ارائه ایده‌های جدید به بازار، نقش کلیدی در هر اقتصادی ایفا می‌کنند. کارآفرینی که ثابت کند در پذیرش ریسک‌های ایجاد یک استارتاپ موفق است، با سود و فرصت‌های رشد بیشتر پاداش می‌گیرد.

از صارم توحیدی پرسیده شد: چرا کارآفرینان مهم هستند؟

آقای صارم توحیدی در جواب به این سوال گفتند. کارآفرینی یکی از منابعی است که اقتصاددانان آن را جزء لاینفک تولید می‌دانند. سه منبع دیگر زمین به عنوان منابع طبیعی، نیروی کار و سرمایه هستند. یک کارآفرین سه مورد اول را برای تولید کالا یا ارائه خدمات ترکیب می‌‌کند. آن‌ها معمولا یک طرح تجاری ایجاد می‌کنند، نیروی کار را استخدام، منابع طبیعی و مالی را به دست می‌آورند و رهبری و مدیریت را برای کسب و کار فراهم می‌کنند.

آیا انواع مختلفی از کارآفرینان وجود دارد؟ یا همه یکی هستند؟

همه کارآفرینان یکسان نیستند، زیرا فعالیت و هدف آن‌ها یکسان نیست. در حالت کلی چند نمونه کارآفرین داریم که عبارتند از:

کارآفرین سازنده

سازندگان به دنبال ایجاد مشاغل مقیاس پذیر در یک بازه زمانی کوتاه هستند. سازندگان معمولا در دو تا چهار سال اول سود کمی دارند اما پس از این مدت درآمد آن‌ها افزایش خواهد یافت. این دسته از کارآفرینان معمولا برای کسب و کار خود افراد با استعداد و سرمایه‌گذاران فعال را دور خود جمع می‌کنند.

کارآفرین فرصت طلب

کارآفرینان فرصت‌طلب، افرادی خوش‌بین هستند که می‌توانند فرصت‌های مالی را انتخاب کنند، در زمان مناسب وارد شوند، در طول زمان رشد خود را حفظ کنند و زمانی که یک کسب‌وکار به اوج خود می‌رسد، از آن خارج شوند. این نوع از کارآفرینان به سود و ثروتی که خواهند ساخت توجه دارند، بنابراین جذب ایده‌هایی می‌شوند که در آن می‌توانند درآمد باقیمانده یا تجدید ایجاد کنند.

کارآفرینان مبتکر و نوآور

نوآوران آن دسته از افراد نادری هستند که ایده یا محصولی عالی ارائه می‌دهند که هیچ کس قبلا به آن فکر نکرده است. به توماس ادیسون، استیو جابز و مارک زاکربرگ فکر کنید. این افراد روی چیزی که دوست داشتند کار کردند و از طریق دیدگاه و ایده‌های خود فرصت‌های تجاری پیدا کردند.

نوآوران به جای تمرکز بر پول، بیشتر به تاثیر محصولات و خدمات بر جامعه اهمیت می‌دهند. در اغلب موارد این افراد در اداره یک کسب و کار زیاد خوب نیستند. زیرا افرادی ایده پردازی هستند. بنابراین اغلب عملیات روزانه را به افرادی که در این زمینه توانمندتر هستند واگذار می‌کنند.

کارآفرین متخصص

این افراد تحلیل‌گر و ریسک گریز هستند. آنها دارای یک مجموعه مهارت قوی در زمینه خاصی هستند که از طریق آموزش یا کارآموزی به دست آمده است. یک کارآفرین متخصص کسب‌وکار خود را از طریق شبکه‌سازی و ارجاع‌ها ایجاد می‌کند، که گاهی باعث رشد کندتر از یک کارآفرین سازنده می‌شود.

کسب و کار کوچک

 

 

چگونه یک کارآفرین شویم؟

صارم توحیدی در پاسخ به این سوال کمی فکر کرد و بعد گفت: اینکه چطور کارآفرین شویم یا کسب و کار خود را راه‌اندازی کنیم بستگی به شرایط و موقعیت ما و همچنین ایده دارد. در حالت کلی باید به دنبال ایده یا فعالیت باشید که در کنار اینکه نیاز مردم یا عده‌ای خاص راه فراهم می‌کند، سود آور باشد. این روند رو می‌توان اینگونه عنوان کرد:

  • به دنبال مشکلی باشد که راه‌حلی برای آن وجود داشته باشد. کمبودها، نقص‌ها یا یک چیزی که جای آن خالی باشد. البته در مواردی می‌توان با تولید یک محصول یا خدماتی جدید، نیاز برای آن ایجاد کرد.
  • راهکاری به صرفه، مفید و در عین حال قابل تبدیل شدن به پول را چیده و بیزینس پلن آن را به صورت دقیق و مرحله به مرحله بنویسید.
  • سرمایه مورد نیاز را برای راه‌اندازی و ادامه مسیر تا زمان رسیدن به سود را تامین کنید. زیرا عدم حمایت مالی باعث ورشکستگی یا رها کردن یک فعالیت خواهد شد. موضوع تامین سرمایه بسیار مهم است.
  • برای کمک از افراد با استعداد، با هوش و کاری دعوت به همکاری کنید.
  • اگر خودتان قابلیت اداره یا رهبری مجموعه را ندارید از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.

این موارد تنها برای شروع فعالیت هستند و انواع مختلفی از مشکلات و چالش‌ها ایجاد می‌شوند که کارآفرین و تیم او باید آن‌ها را رفع کنند.

ویژگی‌های اخلاقی مهم کارآفرینان چیست؟

آقای هژیر توحیدی در این مورد گفتند که ویژگی‌های اخلاقی هر شخصی متفاوت است. و این موضوع است که تفاوت‌های رفتاری، ذهنی و فعالیت‌های کاری را رقم می‌زند. اگر همه مثل هم بودیم که ایده‌های جدید ایجاد نمی‌شد. اما یکسری ویژگی‌های ذهنی و رفتاری است که در اغلب افراد کارآفرین موفق دیده می‌شود مانند:

  • تطبیق پذیری که به این معنی است که شخص کارآفرین در کسب و کار خود توانایی انجام فعالیت‌ها را دارد. از فروش، بازاریابی تا موارد دیگر.
  • انعطاف‌پذیری در مواجه با مشکلات، چالش‌ها و حتی کارمندان و شرکای خود
  • هوش مالی، به معنی یافتن راهی برای کسب درآمد و سود بیشتر
  • تمرکز بالا روی فعالیت‌ها و هدف
  • هوش تجاری به معنی دانستن نحوه مدیریت پول و درک صورت‌های مالی
  • مهارت بالای ارتباطی که در یافتن بازار فروش و جذب سرمایه‌گذار بسیار مهم است.

آقای صارم توحیدی همچنین اضافه کردند که مهمترین ویژگی یک کارآفرین، جنگجو بودن و در عین حال صبر برای به بار نشستن هدف است. جنگجو بودن به این معنی که با هر چالش و مشکل ناامیده نشود و به راه خود ادامه دهد. در آخر هژیر توحیدی گفتند که مسیر راه‌اندازی و مدیریت یک کسب و کار سخت است اما کار نشدنی نیست.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها