دست مردم از کله پاچه کوتاه شد/ یک پرس ۴ نفره ۴۵۰ هزار تومان ناقابل

با گرانی‌های اخیر و نوسان نرخ گوشت، دیگر مدت‌ها است که دست مردم حتی از کله گوسفندان بیچاره نیز کوتاه شده است. یک پرس کله پاچه برای یک خانواده ۴ نفره با مخلفات حدود ۴۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

دست مردم از کله پاچه کوتاه شد/ یک پرس ۴ نفره ۴۵۰ هزار تومان ناقابل

کله پاچه یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است. این غذای خوشمزه تنها در ایران طبخ نمی‌شود بلکه در بسیاری از کشورهای آسیا و خاورمیانه طرفداران زیادی دارد. این روزها دیگر مانند گذشته مادرها کله و پاچه را در خانه نمی‌پزند. بلکه طباخی‌ها با ظروف شیک به فروش کله و پاچه می‌پردازند. دیزاین‌های لاکچری در ظروف مسی چهره نه چندان زیبا کله گوسفند را برای مردم تبدیل به غذایی با کلاس می‌کند.

با گرانی‌های اخیر و نوسان نرخ گوشت، دیگر مدت‌ها است که دست مردم حتی از کله گوسفندان بیچاره نیز کوتاه شده است. در برخی از سایت‌های اینترنتی خرید نیم دست کله پاچه گوسفندی قربانیان ۱۰۵ هزار تومان است و کله پاچه کامل گوسفندی قربانیان ۱۳۸ هزار تومان است. از سوی دیگر نرخ پرس ویژه دو نفره شامل ۲بناگوش-۲پاچه-۲چشم-۱زبان-۱مغز حدود ۲۵۸ هزار تومان است. نرخ کله پاچه کامل شامل ۲بناگوش-۴پاچه-۲چشم- ۱ مغز- ۱گوشت لخم- ۱زبان حدود ۲۸۰ هزار تومان است. همچنین سیراب شیردان دست کامل به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. برای خانواده‌های پر جمعیت نیز پرس ویژه چهار نفره شامل ۳ بناگوش ۴پاچه ۴ چشم ۲زبان ۱مغز با نرخ ۴۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در نتیجه یک پرس کله پاچه برای یک خانواده ۴ نفره با مخلفات حدود ۴۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

چیزی که توجهمان را به خود جلب کرد، کله هایی بدون چشم، زبان و مغز بود که در برخی از سایت‌های فروش اینترنتی یا فروشگاه‌ها مشاهده شد که با قیمت ۴۱ هزار تومان به فروش می‌رسد. با این حساب کمتر خانواده‌ای طعم این غذای لذیذ را می‌چشد و ممکن است تنها از کله پاچه نمای یک کله استخوانی کور و کر و لال نصیبشان شود.

در خصوص میزان افزایش نرخ کله و پاچه به گفت‌وگو با حسین رواسی، رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی( طبخ شده و خام) تهران پرداخت.

رواسی در خصوص میزان تقاضا از این صنف اظهارکرد: میزان تقاضا نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما در کل میزان تقاضا در فصل تابستان با کاهش همراه است.

وی در ادامه با اشاره به گشت‌های بهداشتی و تعزیرات اتحادیه گفت: اتحادیه ما بازرس بهداشت دارد و نظارت کامل بر سلامت جنس و بهداشت مغازه واحدهای صنفی دارند.

مشکل اصلی این صنف

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی( طبخ شده و خام) تهران در خصوص مشکلات این صنف بیان کرد: مشکل اصلی صنف ما درحال‌حاضر کمبود کارگر به دلیل افزایش دستمزد آن است. همچنین افزایش حق بیمه کارگران نیز دلیلی بر این ماجرا است. از سوی دیگر افزایش هزینه آب، برق وگاز، اجاره بهای مغازه‌ها و مالیات از دیگر مشکلات اصلی این صنف است.

رواسی با بیان اینکه نرخ مصوب را از سال ۹۶ سازمان حمایت از ما گرفته است، گفت: نرخ مصوب را از ما گرفتند و گفتند واحد صنفی خود باید قیمت‌گذاری کند. اما به دلیل اینکه این کار مخالف حمایت از مصرف‌کننده است با این کار موافق نیستیم. درحال‌حاضر فروش واحدهای صنفی متغیر است.

کله و پاچه چقدر گران شد؟

رئیس اتحادیه طباخان، فروشندگان کله و پاچه و سیرابی( طبخ شده و خام) در پایان پیرامون میزان افزایش نرخ در سال جاری اظهارکرد: نرخ خرید کله و پاچه به نسبت سال ۱۴۰۰ افزایشی نداشته است. نرخ فروش با توجه به بیمه، دستمزد کارگر، اجاره مغازه، هزینه انرژی افزایش داشته است. نرخ فروش کله و پاچه در ۱۴۰۱ حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. همچنین نرخ گوشت در یک ماهه اخیر کاهشی بوده است و اعضای صنف مشکل خاصی برای تهیه کله و پاچه نداشتند.

کلام آخر

درد کسبه این روزها دیگر کمبود تقاضا نیست بلکه در کنار این موضوع دستمزد سنگین کارگران برایشان مشکل ساز شده است. این موضوع باعث شده اصناف با تعداد کمتری کارگر مغازه خود را بچرخاند. از سوی دیگر نرخ بالای این غذای خوشمزه دست مردم راحسابی کوتاه کرده و کار به کله و پاچه‌های کور و کر و لال رسیده!

منبع: گسترش نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • ناشناس
    1

    بله. بدتر هم خواهد شد . نان هم به زودی از دسترس مردم خارج خواهد شد چون عده زیادی از مردم مثل بره مطیع و سر به زیر هستند و تو سری خور.

    نظرات شما -
    • بی تعارف (گرانی کله پاچه)
      3

      یه حسن گرانی کله پاچه اینه که با نخوردنش میزان سکته قلبی مغزی و عوارض مربوط به ان کمتر تو جامعه رخ میده و همچنین هذینه احتمالی برای مداوا کمتر ،حالا خواننده ها چگونه از حرفهای ما برداشت داشته باشند به خودشون بستگی داره.

    • ناشناس
      7

      نمیدونم چرا اینقدر مغز ودرکتون فهمتون کمه وتشخیص ندارید.
      هوچی گری دشمنان داخلی وخارجی رو اینقدر بزذگ میبینید
      آخه عقل هم چیز خوبی بهش مراجعه کنید

  • هاذی
    1

    کله پاچه هم شد مال پاچه خواران واختلاس گران خوب بهتر بخورن کلسترلشون بره بالاسکته مغزی کنن زجر بکشن بمیرن یا خیکو بشن نتونن نفس بکشن همش از این دکتر به اون دکتر

    نظرات شما -
    • به هادی
      1

      هادی جان آقا سوسول

  • م
    0

    خدا لعنت کند باعث و بانی فقر و بدبختی مردم را

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      باعثش کیه ریسی امثال ریسی و نظام

  • ناشناس
    0

    شما به این غذا هم رحم نمکنید صادرات را انجام بدهید با تشکر از رییس انجمن صنفی کله پارچه عراق وسوریه ولبنان

  • ناشناس
    0

    دست مردم از میوه گوشت مرغ شیر ماست پنیر آجیل لباس کفش دارو از همه ضروریات زندگی کوتاه که چه عرض کنم قطع شده

  • بادری
    0

    نوش جان حاکمان

  • ناشناس
    0

    خدا پدرت بیامرزه طرف برای آبدوغ خیار شهم مانده

  • ناشناس
    0

    خدا سایه مسئولان را چیز کند

  • ناشناس
    1

    بهتر بود تیتر میزدی که دست 90% مردم از کله پاچه هم کوتاه شد

  • خون جیگر
    0

    کله پاچه ضرر داره فعلا با اشگنه باید ساخت .....

  • ناشناس
    0

    توکشورای پیشرفته سیگاروطوری گرون میکنند که هرکسی نمونه بخره توایرانم مایحتاج اساسی وخو اراک مردم رو بعد میگن ازدیاد جمعیت اصله

  • یکی از مردم
    0

    مردم توی پیاز سیب زمینی موندن کله پاچه رو بذار همون گردن کلفتهای مفتخور بخورند که برای هر سخنرانی درآمدهای نجومی دارند

  • ناشناس
    0

    دست مردم خیلی وقته که به کله نمی رسه .
    همین پاچه در دسترس بود ، که اونم دیگه قطع شد.
    آخه کلسترول داشت . برا سلامتی خوب نیست .

  • سجاد
    0

    بله. نوکر پوتین و نوکری روسیه شدن همین‌ها رو هم داره....
    از گلوی مردم بگیرن به کشورهای دیگه هدیه بدن
    کله پاچه که هیچی
    حتی رهن واجاره هم دیگه از مردم بدبخت بریده شده و
    مسولان رفتن گل بچینن تا بلکه وقت ظهور حضرت مهدی شاید یه اقدامی کنن

  • ناشناس
    0

    ملت کله پاچه گنجشک بخورین مسعولین درست به مسعولیت خود عمل میکنند ملت خراب است

  • ایمان
    0

    تا اقا ظهور نکنه ظاهراً هیچی درست نمیشه که هیچ بدترم میشه

  • Nashenas
    0

    نیت رئیسی بی سوادهم همینه که سفره مردم راجمع بکنه،وقتی برای رای التماس میکردگفت مرغ وتخم مرغ وگوشت چه ربطی به تحریمهاداره بعدازرای اوردن پاشوگذاشت روی گازاقتصادوتخته گازتاخت تایه لقمه نونی هم که توی سفره مردم بودازشون بگیره.واقعاخدابایستی به دادمون برسه ماملت اسیریه مشت .....شدیم

  • Nashenas
    0

    برای سرگرمی وحواس پرتی مردم بابت گرونی گیردادن به دوتاتارمووحجاب این افرادخودشون جوابگوی خداهستندشمابه فکراقتصادوسفره مردم باشیداگرنمیتونیدنون توی سفره مردم بزاریدبکشیدکنارچندرقازمیدی خلوارخلوارپس میگیری .خدانابودتون بکنه که به اسم خداپیغمبرمردم راداریدنابودمیکنید

  • ناشناس
    0

    حق این مردم همان است که دستش از همه چیز کوتاه باشد تا 57 نمی آفرید

  • ناشناس
    0

    روسری از سرت نیوفته ... اقتصاد مال خر است

  • ناشناس
    0

    واقعا مسولین خجالت نمیکشن مملکت شده شعب ابی طالب پیامبر هم سه سال بیشتر در آنجا دوام نیاورد اما ما باید یه عمر استقامت سر تعصبات بیجای مسولین داشته باشیم که نمیشه

  • عجب
    0

    خود کرده را تدبیر نیست گلم دیگه چرا اعتراض مکیننن مردم .....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها