یک مسئول عنوان کرد

جمع آوری پوشاک قاچاق در ۷ استان از امروز

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از آغاز طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه در هفت استان تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس و مازندران از امروز خبر داد.

جمع آوری پوشاک قاچاق در ۷ استان از امروز

مجید افتخاری اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۷ قول داده بود با قاچاق محرز برخورد کند و در نامه به مراکز تجاری هم وعده برخورد با محرزها را داده بود.

اما به گفته وی در لیست ستاد از از برندهای محرز قاچاق شائبه وجود داشت، به طوری که یک برند ایرانی در آن درج شده بود و یک یا چند برند متخلف هم ذکر نشده بود. در نهایت قرار شد ستاد لیست را به روز کند. مسئله دیگر این بود که گفته می‌شد بازیگران اصلی صحنه واردات در لیست ستاد نیستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درباره طرح جدید ستاد برای مقابله با قاچاق پوشاک گفت: ستاد قبلا اعلام کرده بود تا پایان تیرماه باید برندهای محرز قاچاق جمع‌آوری شوند، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران معتقد است که برخوردها با فروشندگان کالای قاچاق در سال جاری به صورت جدی انجام نشده و شاهد آن هستیم که عده‌ای بدون ثبت برند، کسب نمایندگی و مجوز واردات؛ دوباره شروع به فروش پوشاک وارداتی کرده‌اند. د از دو ماه هنوز این اتفاق نیفتاده است. اما وعده جدید ستاد این است که از ۳۰ شهریور فاز جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع خواهد شد. در این طرح سه گام اصلی طی شش ماه برای فروش آنلاین و آفلاین مشخص شده است.

به گفته وی در گام اول با پوشاک، کیف و کفش برندهای خارجی فاقد شناسه، در گام دوم با پوشاکی که شناسنامه منطبق ندارند و در گام سوم با پوشاک خارجی قاچاق غیر محرز، یعنی با موجودی نامنطبق برخورد می‌شود.

این مقام صنفی درباره روند برخورد با کالای قاچاق نیز گفت: طرح جدید طرح جامعی است که در آن تعداد برخورد در هفته، هماهنگ کننده ناظر و غیره مشخص شده است. در فضای مجازی نیز همین سیستم متناسب با آن فضا اجرا می‌شود.

شناسه کالا به تنهایی کافی نیست

افتخاری با بیان اینکه عده‌ای با وجود گذشت بیش از چهار سال از ممنوعیت واردات، هنوز می‌گویند کالای خود را چهار سال قبل وارد کردند که ادعای غریبی است، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از این افراد خواسته لیست موجودی کالاها در انبار و فروشگاه ها و گزارش فروش هفتگی خود را اعلام کنند انطباق داده شود. از طرف دیگر شناسه کالا به تنهایی بدون صندوق مکانیزه جوابگوی برخورد با قاچاق نیست. بنابراین مقرر شده شناسه کالا با جدیت بیشتری تکمیل و این طرح مقدمه‌ای شود برای نظارت جدی و اجرای طرح مکانیزه که قرار است در آینده اجرا شود.

وی با بیان اینکه با توجه به راههای فراری که وجود دارد، شناسه کالا به تنهایی تاثیری ندارد، اظهار کرد: بنابراین اول باید نظارت در سطح عرضه و بعد صندوق مکانیزه وجود داشته باشد. اگر شناسه کالا به صندوق مکانیزه متصل و واردات کنترل شود شرایط قابل کنترل است. برای مثال واردکنندگان می‌توانند همان شناسه قبلی را از کالاهای قبلی جدا و به کالاهای جدیدی که وارد می‌کنند درج کنند. همچنین با اتصال شناسه به صندوق مکانیزه وضعیت فروش و موجودی مشخص و قابل کنترل است. اما به طور کلی شناسه گام اول است و در مرحله بعد برخورد در سطح عرضه و رهگیری کالا در مراحل قبل است.

افتخاری با بیان اینکه به دلیل گران تمام شدن کالای داخلی بستر قاچاق فراهم است، گفت: اگر برخورد جدی نشود قاچاق سطح بازار را فرا می‌گیرد. البته این طرح برخورد با برندهای قاچاق است نه کل قاچاق.

به گزارش ایسنا، از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷، نیز قرار بود که ستاد با تمام فروشندگان برندهای بدون مجوز رسمی پوشاک، برخورد کند که این طرح بعد از مدتی متوقف شد. به طوری که تابستان سال ۱۳۹۸، اعلام کرد که برخوردها با فروشندگان کالای قاچاق در سال جاری به صورت جدی انجام نشده و عده‌ای بدون ثبت برند، کسب نمایندگی و مجوز واردات؛ دوباره شروع به فروش پوشاک وارداتی کرده‌اند.

گفتنی است که براساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا که مصوبه هیات وزیران است، درج شناسه کالا برای تمام کالاهای موجود در بازارها و انبارهای کشور الزامی است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • هاجر
    0

    بیایید مثل کشورهای پیشرفته به پلیس بها بدهید وامکانات وحقوق آنها را بالا ببرید ببینید چقدر جلوی قاچاق راحت گرفته می شود وچند هزار برابر عوارض گمرکی به خزانه برمیگردد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها