رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران بیان کرد

حداکثر قیمت خرده فروشی هر شانه تخم مرغ، ۴۳ هزارتومان

کاهش تولید، علت اصلی افزایش اخیر قیمت تخم‌مرغ است.

حداکثر قیمت خرده فروشی هر شانه تخم مرغ، ۴۳ هزارتومان

کاهش تولید مرغ و رشد نسبی تقاضای این محصول در آستانه فصول سرد سال، زمینه افزایش قیمت تخم‌مرغ را فراهم کرده است. بررسی قیمت خرده فروشی هر شانه 30عددی تخم‌مرغ در سطح شهر تهران ، حاکی از فروش این محصول به نرخ 50تا 60هزار تومان، بنابر کیفیت و اندازه این محصول به مشتریان است.

با ناصر نبی پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، در مورد وضعیت کنونی بازار و چشم‌انداز تولید و عرضه تخم‌مرغ گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت اصلی افزایش قیمت خرده فروشی تخم‌مرغ در چند هفته اخیر چیست؟
واقعیت آن است که قیمت تخم‌مرغ برای مرغداران نسبت به چند ‌ماه گذشته، افزایش چندانی نداشته است؛ زیرا قرار بوده دولت نرخ مصوب جدید تخم‌مرغ را اعلام کند، اما از انجام این کار خودداری کرده است. اکنون قیمت تمام ‌شده هرکیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری ها برای مرغدار 17هزار تومان است و دولت نیز با همین نرخ تخم‌مرغ را خریداری می‌کند، اما نرخ مصوب تخم‌مرغ 14هزار تومان تعیین شده است؛ در واقع دولت به‌طور چراغ خاموش، تخم‌مرغ را گران کرده است. با این شرایط قیمت مصوب تخم‌مرغ به‌زودی اصلاح خواهد شد. مسئولان قول داده‌اند که هرچه سریع‌تر این کار انجام شود.

اما اکنون نرخ خرده فروشی هر شانه 30عددی تخم‌مرغ از50هزار تومان فراتر رفته است، علت این امر چیست؟
به‌ دلیل کاهش تولید، عرضه تخم‌مرغ در بازار کاهش یافته و این امر زمینه افزایش قیمت خرده فروشی تخم‌مرغ را فراهم کرده، درحالی‌که مسئولان تنظیم بازار، ملاک تعیین قیمت خرده فروشی تخم‌مرغ را میادین میوه و تره بار و نه خرده فروشی‌های سطح شهر قرار می‌دهند و حتی زمانی که به‌دلیل رشد عرضه، دولت تخم‌مرغ را به جای نرخ مصوب 14هزار تومانی به قیمت هرکیلوگرم 9هزار تومان خریداری کرد نیز هیچ‌گاه هر شانه 30عددی این محصول در سطح بازار به قیمت 35تا 36هزار تومان عرضه نشد. مسئولان تنظیم بازار، از خرید تخم‌مرغ به نرخ مصوب 14هزار تومانی برای ذخیره‌سازی‌ خودداری کردند و به‌دلیل قیمت تمام‌شده بیش از 16هزار تومان، زیان مرغداران موجب کاهش جوجه ریزی، کشتار مرغ‌های تخم‌گذار و در نهایت کاهش تولید و عرضه این محصول شد. با این شرایط بود که ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار در بهار امسال به‌دلیل ضرر و زیان مرغداران از چرخه تولید حذف شد و اکنون به‌دلیل کمبود عرضه، ناچار به واردات تخم‌مرغ از سایر کشورها برای تامین نیاز بازار داخلی هستیم. افزایش اخیر قیمت تخم‌مرغ اتفاقی نبوده که ظرف چند روز شکل گیرد.

چرا قیمت مصوب تخم‌مرغ اصلاح نمی‌شود؟
با وجود ارائه مستندات هزینه تمام‌شده تولید تخم‌مرغ به ستاد تنظیم بازار، از 4‌ماه پیش و پذیرش قیمت تمام‌شده حداقل 17هزار تومانی هر کیلوگرم از این محصول در مرغداری توسط مسئولان، به‌نظر می‌رسد سیاستگذاران جرأت اعلام نرخ مصوب واقعی تخم‌مرغ را ندارند. قیمت تمام ‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای مرغداران در مرغداری 18هزار و 889تومان است که حتی با پذیرش این نرخ مصوب نیز قیمت خرده فروشی هر شانه تخم‌مرغ در بازار حداکثر 42تا 43هزار تومان است، اما اعلام نکردن نرخ مصوب واقعی تخم‌مرغ و ضعف نظارت بر بازار موجب عرضه چند نرخی و سوءاستفاده برخی فروشندگان از شرایط کنونی بازار تخم‌مرغ و افزایش قیمت هر شانه 30عددی این محصول به بیش از 50هزار تومان شده است.

میزان نیاز بازار و عرضه کنونی تخم‌مرغ چقدر است؟ آیا بازار با کمبود مواجه است؟
مرغداران، مرغ چندانی برای تولید تخم‌مرغ ندارند و اغلب این مرغ‌ها به کشتارگاه رفته و اغلب مرغداری‌های تخم‌گذار با 60درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند. نیاز روزانه بازار به تخم‌مرغ 3600تا 3700تُن است که با این روند، ماهانه با کمبود 5هزار تن تخم‌مرغ مواجه هستیم. با توجه به این کمبود است که اکنون مجوز واردات 10هزار تن تخم‌مرغ خوراکی برای تنظیم بازار صادر شده و با واردات این محصول از برخی کشورهای همسایه، مانند ترکیه در کنار عرضه تخم‌مرغ تولید داخل در مراکز عرضه مستقیم مانند میادین میوه و تره بار شهرداری و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، شاهدکاهش و تثبیت قیمت هر شانه تخم‌مرغ در محدوده 45هزار تومان خواهیم بود.

سهم کمبود و گرانی نهاده‌ها از کاهش تولید تخم‌مرغ چقدر بوده است؟
فعلا مرغداران مشکل چندانی برای تامین نهاده‌های تولید، به نرخ مصوب، در سامانه بازارگاه ندارند، اگرچه هنوز هم فاصله زمان خرید تا تحویل نهاده‌ها به مرغداران زیاد است و در برخی موارد آنها ناگزیر به خرید نهاده از بازار آزاد می‌شوند. اما قیمت جوجه یک روزه به بیش از 2برابر نرخ مصوب افزایش یافته است. به‌نحوی که قیمت مصوب جوجه یک روزه مرغ تخم‌گذار در شرایطی 8هزار تومان تعیین شده است که مرغداران این جوجه را به نرخ 15تا 16هزار تومان می‌خرند.

با توجه به افزایش تقاضای تخم‌مرغ در فصول سرد سال، چشم‌انداز بازار چگونه خواهد بود؟
به‌دلیل کاهش میزان تولید و شرایط حاکم بر بازار، احتمالا تا بهمن‌ماه امسال برای تامین نیاز بازار تخم‌مرغ با مشکل مواجه خواهیم بود. در واقع رشد هزینه تمام‌شده تولید و تعلل مسئولان در رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان و اصلاح نرخ مصوب تخم‌مرغ، موجب شده تخم‌مرغ با قیمت‌های بالا، به‌دست مصرف‌کنندگان برسد.

منبع: همشهری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بازنشسته
    0

    ديروز خريذم ٥٦٠٠٠تومان خدا لعنتتان كند با اين طرز اداره مملكتتان

  • حامد
    0

    امروز یک بسته ۱۵ عددی تخم مرغ به قیمت ۴۵۰۰۰ تومان . یک بسته پنیر۴۰۰گرمی پگاه ۲۰۰۰۰ تومان و یک بسته کره ۱۰۰ گرمی ۵۴۰۰ تومان خریداری کردم یعنی اگر یک خانواده ۴ نفره این اقلام را با ۸ عدد نان لواش به قیمت ۲۰۰۰ تومان به مدت دوروز بعنوان صبحانه ، نهار و شام تناول کند یعنی باید ماهیانه حدود ۱۱۰۰۰۰۰ تومان فقط بابت خوردن نان پنیر و تخم مرع بدهد حال کارگری که ماهیانه حد اکثر و با مزایا ۳ ملیون در آمد دارد چگونه باید بقیه هزینه زندگی۴ نفره خود را تامین کند ، بنظر آخوندها اگر امثال این شخص دست به دزدی نزد عجیب نیست . شرم نمی کنید که در ۴۳ سال حکومت آخوندی خودتان بعنوان مالک مملکت با نوکر ، کنیز و بادیگارد در ویلا و پنتهاوس شمال تهران با ملیون ها دلار درآمد سالیانه زندگی و رعیت های شما باید برای زنده ماندن زباله گردی کنند تا مگر یک لقمه نان بدست آورند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها