فعال صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد:

افزایش قیمت نان، چاره کار بهبود وضعیت کارگران خباز نیست/ تبعات گرانی نان گریبان اقشار ضعیف و کارگری را می‌گیرد

فعال صنفی کارگران خباز مریوان و سروآباد گفت: اگرچه با افزایش قیمت نان دستمزد کارگران خباز افزایش خواهد یافت ولی گران شدن نان راه چاره نیست. وقتی که قیمت نان گران می‌شود بازهم قشر کارگر بیشتر آسیب خواهند دید.

افزایش قیمت نان، چاره کار بهبود وضعیت کارگران خباز نیست/ تبعات گرانی نان گریبان اقشار ضعیف و کارگری را می‌گیرد

عبدالله بلواسی درباره تجمع کارگران خباز در شهرهای قزوین و مشهد گفت: مشکلات و مصائب این گروه سبب شده تا آن‌ها در اعتراض به دستمزد ناچیز و سخت بودن تامین معیشت اعتراض کنند. دستمزد کارگران خباز تنها با گران شدن نان افزایش می‌یابد ولی شاغلان این گروه خواهان گران شدن نان نیستند. بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. این کارگران تنها در یک مطالبه تنها دست به تجمع زده‌اند.

عبدالله بلواسی با تاکید بر اینکه دیدگاه برخی مسئولان نسبت به اعتراضات صنفی، سیاسی است، توضیح داد: اگر کارگران دست به اعتراض بزنند، برچسب‌های سیاسی به آن‌ها می‌چسبانند که موضوعی غیرمنصفانه است. در حقیقت، عملکرد نادرست مسئولان موجب شکل‌گیری بی‌عدالتی‌ها و شکاف طبقاتی شده است. من معتقدم، عملکرد اشتباه و تنگناهای اقتصادی باعث می‌شود تا مزدبگیران نسبت به وضعیت زندگی خود انتقاداتی وارد کنند. مسئولان به جای اینکه با کارگران برخورد کنند باید پاسخگوی وضع موجود باشند.

به گفته وی، کارگران خباز از مظلوم‌ترین اقشار کارگری هستند زیرا از ساده‌ترین مفاد قانون کار مثل ماده ۴۱ محروم هستند. درحالیکه این ماده قانونی تاکید می‌کند دستمزد کارگران باید بر اساس نرخ تورم و سبد معاش خانوار باشد، مزد کارگران خباز برای چند سال ثابت می‌ماند. دریافتی این گروه شغلی ثابت است اما هزینه‌های زندگی با روند عجیبی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای کارگران تصریح کرد: سهم کارگران از پرداخت حق بیمه سال به سال افزایش می‌یابد درحالیکه دریافتی آن‌ها تغییر نکرده است. تمام این موارد مصداق بی‌عدالتی است.

با افزایش قیمت نان مخالف هستیم

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی اخیرا (بیستم تیرماه) درباره افزایش قیمت نان اعلام کرد: طی ۱۰ سال اخیر تنها سه بار در سال‌های ۹۱.۹۳ و ۹۸ قیمت نان تغییر داشته، درحالی که هزینه تولید و تورم به ویژه در ۲ سال اخیر رشد بسیاری داشته است. در سال ۹۹، آنالیز قیمت تولید نان را بر اساس هزینه تمام شده تولید و تورم سالیانه آماده و آن را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار دادیم. بر اساس آنالیز تهیه شده قیمت نان در سال گذشته باید ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش می‌یافت، اما تصمیمی در این ارتباط گرفته نشد و وعده تصمیم درباره آن را در ماه‌ها بعد دادند.

به گفته بیژن نوروز مقدم آبکنار؛ تعلل در افزایش قیمت نان در حالی است که در سال ۱۴۰۰ هزینه گارگر، بیمه، مالیات، حمل و نقل و… برای نانوایان رشد صعودی داشته است و ادامه تولید برای بسیاری از آن‌ها دیگر مقرون به صرفه نیست. حال آنکه بلواسی افزایش قیمت نان را درست نمی‌داند. او با اشاره به افزایش قیمت نان تصریح کرد: حقیقت این است، وقتی از آنالیز قیمت نان سخن می‌گویند، قیمت نان به‌طور سرسام‌آوری گران خواهد شد. اگرچه با افزایش قیمت نان دستمزد کارگران خباز افزایش خواهد یافت ولی گران شدن نان راه چاره نیست. وقتی که قیمت نان گران می‌شود بازهم قشر کارگر نسبت به اقشار دیگر بیشتر آسیب خواهند دید.

این فعال صنفی بیان داشت: در سال جاری، قیمت نان در کردستان گران شد و به موجب آن، نرخ دیگر اجناس نیز بالا رفت. هیچ شکی نیست که هزینه‌های جاری کارفرما مثل آب، برق و گاز و تامین اجتماعی افزایش یافته است. افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها را نمی‌توان انکار کرد ولی افزایش قیمت نان و پرداخت هزینه‌ها از سوی مردم راه چاره نیست. دولت می‌تواند با پرداخت یارانه به نانوایی‌ها کمک کند و قیمت نان را ثابت نگه دارد.

منبع: ایلنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    دلتان بحال فقرا بسوزد بانان شانه ای دویست گرم

  • ناشناس
    0

    مردم با آقاي نمكي سرگرمن فعلا نميدونن كه نون چقدر گرون شده و ندارن بخورن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها