معرفی و بررسی تفاوت‌های شبکه‌های ERC20 و TRC20

اگر کمی با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید حتما تا به حال هنگام انتقال ارزهای دیجیتال خود با شبکه ERC20 و TRC20 برخورد داشته‌اید.

معرفی و بررسی تفاوت‌های شبکه‌های ERC20 و TRC20

از خود پرسیده‌اید این شبکه‌ها چه تفاوت‌هایی دارند؟ کدام یک برای انتقال ارز دیجیتال مناسب‌تر است؟ تفاوت‌‌های شبکه ERC20 و TRC20 باعث می‌شود که شما با توجه به نیازهای خود بتوانید رمز ارزهای دیجیتال خود را به بهترین نحو مدیریت کنید. در این مقاله سعی شده است تا تفاوت‌های این دو شبکه به طور کامل بررسی شود، پس این مطلب را از دست ندهید.

شبکه‌ی TRC20

استاندارد TRC20 یا Tron Request for Comments یکی از مهم‌ترین استانداردهای موجود برای ایجاد توکن می‌باشد. این استاندارد بر شبکه بلاکچین اختصاصی ترون و بر پایه قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. در این استاندارد تراکنش‌ها با سرعت بسیار بالا بصورت ایمن، همتا به همتا و غیرمتمرکز انجام می‌پذیرد. باید بدانید که دارندگان توکن‌های TRC20 به راحتی می‌توانند تراکنش‌های این شبکه را توسط دفتر کل عمومی پیگیری کنند.

جالب است بدانید که «جاستین سان» بنیانگذار شبکه TRC20 امیدوار بود با استفاده از تبلیغات گسترده بتواند بخشی از جامعه شبکه اتریوم را به سمت استفاده از شبکه خود متمایل کند. وی برای تحقق این هدف پروژه خود را در بیشتر موارد مشابه با ابعاد اتریوم طراحی کرد. احتمالا حالا دلیل شباهت عناوین و استانداردسازی توکن‌های ترون را نیز فهمیده باشید. البته بسیاری از پروژه‌ها برخلاف جریان تبلیغات گسترده پروژه ترون، به انتقال توکن شبکه اتریومی خودشان به شبکه ترون تن نداده‌اند.

در حال حاضر از قابلیت‌های گسترده این شبکه در صنایع مختلف نظیر مدیریت زنجیره تامین، خدمات مالی، خرده فروشی، بازی، املاک و مستغلات، آموزش، بهداشت و درمان و بیمه استفاده می‌گردد. یکی از پرکاربردترین زمینه‌های استفاده از این استاندارد ارز دیجیتال تتر (USDT) می‌باشد.

شبکه‌ی ERC20

استاندارد Ethereum Request for Comments یا ERC20 نیز یکی از معروفترین استانداردهای ایجاد توکن در شبکه اتریوم می‌باشد. این شبکه از ایجاد توکن و قراردادهای هوشمند زیادی پشتیبانی می‌کند. اگر از توکن ERC20 استفاده می‌کنید به این نکته توجه داشته باشید که هنگام واریز و برداشت و تبادل توکن خود باید شبکه اتریوم یا ERC20 را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که آدرس کیف پول‌های اتریوم با 0xشروع می‌شود.

تمام توکن‌های شبکه اتریوم از این استاندارد استفاده می‌کنند چرا که این استاندارد یک استاندارد جهانی بوده که با هدف رفع مشکل برقراری ارتباط در بازارهای مبتنی بر بلاکچین و والت‌های ارز دیجیتال، قوانین و دستورالعمل‌های واحدی را در رابطه با تعامل بین توکن‌های مختلف و همچنین قوانین خرید توکن ارائه کرده است.

تفاوت‌ شبکه‌های ERC20 و TRC20 در چیست؟

همانطور که در بالا اشاره شد هردو شبکه‌ی TRC20 و ERC20 استانداردهای مختص خود را دارند که هر کدام را از دیگری متمایز کرده است. اولین و مهم‌ترین تفاوت شبکه‌های ترون و اتریوم نوع الگوریتم اجماع آنها می‌باشد. شبکه‌ی اتریوم در حال حاضر با استفاده از الگوریتم اثبات کار (Proof-of-work) و ماینینگ تراکنش‌ها را تایید می‌کند و حالتی غیرمتمرکز دارد. اما نوع الگوریتم اجماع در ترون ماینینگ نیست و به صورت استیک کردن (proof-of-stake) می‌باشد. به این صورت که هر چند وقت یکبار، تعدادی نماینده که بیشترین مقدار ارز TRX یا ترون را در اختیار دارند برای تایید تراکنش‌ها انتخاب می‌شوند.

تفاوت دیگری که این دو شبکه دارند در نوع درآمدهای آن‌ها می‌باشد. در «استیک کردن» دارندگان ارز دیجیتال قدرت رای دادن و درآمدزایی دارند، دقیقا شبیه به کسب سود به ازای نگهداری پول در حساب بانکی می‌باشد، اما در «ماینینگ» درآمدها از طریق استخراج ارزهای دیجیتال حاصل می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های شبکه‌ی ترون و اتریوم سرعت و کارمزد تراکنش‌ها می باشد. تراکنش‌های شبکه TRC20 در مقایسه با شبکه ERC20 با سرعت بسیار بیشتر و کارمزد کمتری انجام می‌شود.

یکی از نکات مهم درباره تفاوت‌های شبکه ERC20 و TRC20 را می‌توان در این موضوع دانست که توکن‌های ERC20 یا توکن‌های اتریومی در مقایسه با توکن‌های TRC20 از محبوبیت بیشتری در صرافی‌ها و معاملات ارزهای دیجیتال برخوردار است و در حال حاضر تعداد صرافی‌هایی که از توکن‌های TRC20 حمایت می‌کنند، بسیار کمتر از توکن‌های اتریومی است.

تولید محتوا توسط صرافی ارز دیجیتال همتاپی

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها