شیوه های نوین تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی از گذشته تاکنون تغییرات زیادی داشته است اولین نشانه های استفاده از تبلیغات به 2500 سال پیش از میلاد بر می گردد

شیوه های نوین تبلیغات محیطی

ما در این مطلب سعی کردیم سیر تاریخی پیشرفت تبلیغات را بررسی کنیم. در انتها نیز به معرفی شیوه هایی از تبلیغات محیطی پرداختیم که به نظرمان به روزتر از سایر روش های تبلیغاتی بوده اند.

صنعت تبلیغات محیطی نیز مانند سایر صنایع در حال پیشرفت و تغییر است. پیش از آن که در مورد شیوه های نوین تبلیغاتی صحبت کنیم لازم است پیشینه ای از تبلیغات محیطی و روند تغییرات آن ارائه دهیم.

تبلیغات محیطی و رسانه ای در آینه زمان

مصریان باستان:
اولین نشانه های تبلیغات محیطی به 2500 سال پیش و به دوران مصر باستان باز می گردد. در مصر باستان به وسیله پاپیروس پیام رسانی و اطلاع رسانی می کردند. همچنین از تبلیغات حکاکی شده برای تبلیغ حمام و فروشگاه استفاده می کردند.

رومیان باستان:
تبلیغ در روم باستان به 100 سال قبل از میلاد باز می گردد. برای اولین بار در روم باستان از تبلیغات سیاسی و کمپین های تبلیغاتی استفاده شد. پیشنیه استفاده از تبلیغات منفی هم به همین دوران باز می گردد.

پمپئی:
در سال 80 میلادی، دیوارهای این کشور پر از پیام های تبلیغاتی بود. گفته می شود اولین نشانه های ظهور بیلبورد به سال 80 میلادی در پمپئی بر می گردد.

اروپا:
در سال 1211 میلادی در زمان قرون وسطی، اخبار از طریق متصدیان شهر به مردم می رسید و مردم برای اینکه سواد نداشتند برای اخبار و اطلاعات به متصدیان اخبار اعتماد می نمودند.

آلمان:
در سال 1440 میلادی صنعت چاپ توسط گوتنبرگ اختراع شد و چاپ روزنامه به تولید انبوه رسید.

ایالت ماساچوست آمریکا:
در آپریل سال 1704 میلادی، اولین تبلیغ در روزنامه بوستون چاپ شد.

آمریکا:
در سال 1776، تبلیغات سیاسی برای تشویق سربازها رواج یافت.

ظهور بیلبورد تبلیغاتی :
با ظهور اتوموبیل در شهرها تبلیغات بیلبوردی در سال 1835 آغاز گردید.

نیویورک:
در سال 1882 میلادی اولین علامت الکترونیکی ظاهر شد.

تغییرات صنعت تبلیغات از سال 1990 میلادی به بعد

1992میلادی: شروع تبلیغات رادیویی

1925 میلادی: آغاز اولین دموی تبلیغات تلوزیونی، اولین تبلیغ تلوزیونی برای بالوا بود با قیمت 9 دلار بر ثانیه.

1967 میلادی: برگزاری اولین سوپر بال، شروع یکی از بزرگ ترین رویدادهای تبلیغاتی

1975 میلادی: چالش پپسی باعث جنگ نوشابه ها شد

سال 1981 میلادی: افتتاح ام تی وی، پخش کننده نماهنگ در نیویورک آمریکا

سال 1990 میلادی: شبکه گسترده وب به وجود آمد.

سال 1995میلادی : تبلیغات پاپ آپ شروع شد.
سال 200 میلادی: شرکت گوگل ، ادورز را معرفی کرد.

سال 2006 میلادی: یوتوب تبلیغات ویدئویی را آغاز کرد.

سال 2008 میلادی: تبلیغات اپلیکیشن های گوشی های هوشمند آغاز شد.

و این داستان ادامه دارد...

همان طور که در مقدمه گفته شد، هدف این مطلب معرفی شیوه های نوین تبلیغات محیطی است. بیلبورد و استرابورد تبلیغاتی ، دو نوع از تبلیغات محیطی هستند که نسبت به سایر روش ها قدمت بیشتری دارند. زمانی که سخن از تبلیغات محیطی می شود اجاره استرابورد و بیلبورد تبلیغاتی اولین گزینه هایی هستند که در ذهن تداعی می شوند، اما شیوه های نوین تر و کم هزینه تری هم وجود دارد.
پخش تراکت تبلیغاتی نیز یکی از شیوه های رایج تبلیغاتی است که بعد از رونق صنعت چاپ، به حوزه تبلیغات راه یافته است.

بک لایت یا لایت باکس :

بک لایت ها نوعی از تابلوهای تبلیغاتی هستند که به صورت افقی، عمودی، ایستاده ،دیواری، دارای استند و آویز طراحی و ساخته می شوند. لایت باکس ها به دو صورت داخل سالنی و تبلیغات محیطی مورد استفاده قرار می گیرند.
برخلاف استرابورد ها و بیلبورد ها ، لایت باکس ها برای تامین نور صفحه خود در شب و تاریکی به پروژکتور احتیاج ندارند. این تابلو ها در پشت خود یک منبع نور دارند که به پوستری که داخل آن ها قرار می گیرند می تابند و محتوای پوستر تبلیغاتی را نمایش می دهند. برای چاپ پوستر یا بنر تبلیغاتی از چاپ ترنسپرنت استفاده می شود.

نمایشگر های تبلیغاتی :
نمایشگر ها تبلیغاتی نوع دیگری از تابلو های تبلیغاتی هستند که به دو صورت داخل سالن و خاج سالن ساخته می شوند. نمایشگر های بیرون از سالن را نمایشگر های شهری نیز می گویند. نام دیگر نمایشگر ها ، تلوزیون شهری هم هست.
در تنظیم نور نمایشگر های داخل سالن به دلیل نور کم محیط از تنظیمات نور کمتری استفاده می شود. اما در نوع نمایشگر های بیرون از سالن به دلیل وجود نور خورشید که باعث می شود محتوا و فیلم تبلیغاتی به درستی نمایش داده نشود تنظیمات نور در روز بیشتر است.
نمایشگر های شهری در معرض باد و برف و باران و گرد و غبار هستند بنابراین به لحاظ سخت افزاری می بایست مقاومت بیشتری نسبت به نوع داخل سالن داشته باشند.

بیلبورد سه وجهی :

بیلبورد های سه وجهی ، نسل جدید بیلبورد های تبلیغاتی هستند. در کل می توان بیلبوردها را به سه نوع ، تک وجهی ، دو وجهی و سه وجهی تقسیم نمود .
از بیلبورد های تک وجهی در خیابان ها و جاده های یک طرفه استفاده می شود.
از بیلبورد های دو وجهی در خیابان ها و جاده های دو طرفه استفاده می گردد.
از بیلبوردهای سه وجهی نیز در میادین و محیط هایی که دید چند جانبه دارند استفاده می گردد. این بیلبوردها معمولا به دو شکل ثابت و گردان طراحی می شوند . در هر سه وجه این بیلبورد ها می توان سه بنر تبلیغاتی مختلف اجرا نمود . مسلما میزان نرخ بازدید بیلبورد سه ضلعی نسبت به دو نوع قبلی بیشتر است.

تبلیغات نورپردازی :

همه ما با انواع نورپردازی ها آشنا هستیم . نورپردازی یا ویدئو پروژکتور ها در انواع مراسم ها و جشن ها مورد استفاده قرار می گیرند. در جشن های آئینی و ملی مانند جشن 22 بهمن به وسیله یک ویدئو پروژکتور طرح پرچم ایران عزیزمان را روی میدان آزادی می اندازند. در نورپرردازی تبلیغاتی نیز ساختمان ها بلند را می توان جهت تبلیغات و درج لوگو و برند تبلیغاتی به وسیله ویدئو پروژکتور اجاره نمود.

ایونت مارکتنیگ :

ایونت مارکتینگ یا بازار یابی رویداد نوع دیگری از شیوه های تبلیغات محیطی است. این شیوه از تبلیغات عموما زمانی انجام می شود که برندی از جایگاه مطلوبی بین مردم برخوردار است. در این زمان برای یادآوری برند به مشتری ها ، ایجاد حس و حال خوب در بین اعضا ، یا معرفی محصولی جدید از همان برند مورد استفاده قرار می گیرد.

بازاریابی رویداد از جمله شیوه های تبلیغات حضوری است و یکی از اهداف آن ایجاد تعامل و شگفتی و حس خوب در مردم است از این رو برخی از ایونت ها به صورت مسابقه ای هم برگزار می شوند.

سمپلینگ :

سمپلینگ در انگلیسی به معنای ارائه نمونه است. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که پشت یک کانتر تبلیغاتی به مردم خوراکی های خوشمزه تعارف و یا نمونه محصول ارائه می کنند و یا توضیحاتی به همراه بروشور به مردم ارائه می دهند. بله دقیقا به این شیوه از تبلیغات سمپلینگ گفته می شود و به فردی که عهده دار کار سمپلینگ است سمپلر می گویند.

ادنل یک سایت در زمینه اجاره تابلو های تبلیغاتی است برای مشاهده فضاهای تبلیغاتی موجود در شهر و منطقه و محله خود می توانید به سایت ادنل مراجعه کنید.

3931

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها