کسب‌وکارهای دیجیتالی و خلق ثروت بر بستر اینترنت

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: یک مدل کسب و کار نحوه خلق ارزش ارائه و یا دریافت آن را توسط یک بنگاه توصیف می‌کند.

کسب‌وکارهای دیجیتالی و خلق ثروت بر بستر اینترنت

حبیب‌الله اصغری در وبینار کسب‌وکار دیجیتالی عنوان کرد: مدل توسعه نوآوری در جهاد دانشگاهی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد پژوهشی و فناوری کشور و یک نهاد عمومی غیر دولتی با حدود ۷۰۰۰ عضو تمام بخش و ۹۰۰ هیئت علمی پیاده سازی شده است.

وی افزود: گستره فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در کل کشور با فعالیت ۸۰ واحد در سراسر کشور است، همچنین جهاد دانشگاهی ۲۱ پژوهشکده دارد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: الگوهای تبیین نوآوری شامل الگوی کارآفرینی (Entrepreneurship model)، الگوی ادغام عمودی (Vertical integration)، الگوی تعاون تکنولوژیک (Technological cooperation) و الگوی تنوع نهادی (Institutional variety) است.

اصغری تاکید کرد: جهاد دانشگاهی در الگوی تنوع نهادی با برقراری تعامل بین حوزه‌های دولت و صنعت و دانشگاه قرار دارد و یک سازمان ترکیبی یا hybrid organisation است. در واقع جریانی از دانش و دانشجو به جهاد دانشگاهی تزریق شده و به شرکت‌های دانش‌بنیان ختم می‌شود.

وی با اشاره به قابلیت‌های مهم جهاد دانشگاهی تصریح کرد: تولید آنتن ها و گیت‌های کنترل و دسترسی که در ۲۱۰ نقطه کشور از جمله مجلس شورای اسلامی و یا مترو تهران نصب شده و ظرفیت‌های اجرای مرکز فرستنده‌ها (طراحی و ساخت فرستنده‌های FM) تنها دو مورد از ظرفیت‌های متعدد جهاد دانشگاهی است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی عنوان کرد: یک مدل کسب و کار نحوه خلق ارزش ارائه و یا دریافت آن را توسط یک بنگاه توصیف می‌کند.

حبیب‌الله اصغری با اشاره به ویژگی‌های مدل‌های نوین کسب و کار و مدل‌های کسب و کار جداسازی (Unbunding businessmodel) اظهار کرد: در یک شرکت سه نوع کسب و کار وجود دارد که به صورت بنیادی از یکدیگر جدا هستند؛ کسب‌وکارهای مبتنی بر ارتباط با مشتری، کسب‌وکارهای مبتنی بر نوآوری در محصول، کسب‌وکارهای مبتنی بر زیرساخت؛ که هر یک از آنها امور الزام‌آور خود را دارا هستند. هر سه می توانند در یک شرکت وجود داشته باشند اما ایده‌آل این است که آنها را در هویت‌های مختلف جدا کنیم تا از تضاد و یا بده بستان میان آنها جلوگیری نماییم.

وی افزود: خرید بی‌واسطه یا رودررو شامل کسب و کارهای خانگی و محلی که دارای مراحلی همچون ایجاد غرفه، پیگیری سفارش، محصولات، تخفیف ها و اعتبار و غیره بوده و محصولات مختلفی در این جریان عرضه می‌شود.

در مدل‌های کسب‌وکار جداسازی، و جداسازی کسب‌وکار اپراتورهای تلفن همراه Mobile Telco شرکت‌های اپراتور تلفن همراه به سمت جداسازی کسب‌وکارهای خود حرک نموده اند، در گذشته آنها روی کیفیت شبکه کار می‌کردند لکن به تدریج به سمت واگذاریشبکه خود به رقبا و برون‌سپاری عملیات نگهداری شبکه به تولیدکنندگان تجهیزات روی آورده‌اند؛ دلیل اصلی این امر این است که اپراتورهای تلفن همراه دریافته اند که دارایی آنها شبکه نیست بلکه کیفیت ارتباط با مشترکین و برند آنها است.

خلق ثروت بر بستر اینترنت

مهندس علی سملیان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر گفت: تلاش ما این بوده که برای کسب و کار دیجیتال در استان بوشهر بسترسازی نماییم. بنابراین پهنای باند ورودی استان را به میزانی افزایش داده‌ایم که در حال حاضر ۵۰ درصد از آن استفاده نمی‌شود یعنی فضای آماده و مهیا برای کسب و کارهای دیجیتال وجود دارد.

وی یادآور شد: ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند داریم که ۱۶۰ گیگابایت بر ثانیه از آن استفاده نمی شود که این نشان می‌دهد می‌توانیم از این ظرفیت برای تولید محتوا استفاده نماییم. هزینه اینترنت ماهانه استان بوشهر ۱۵ میلیارد تومان است که در سال چیزی در حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هزینه‌های اینترنت می شود اما سهم خلق ثروت و تولید محتوا در این حوزه چقدر است!؟ آیا توانسته‌ایم متناسب با این حجم خلق ثروت نماییم؟

این مسئول تصریح کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های زیادی از جمله شیلات، نخیلات، گیاهان دارویی، محصولات کشاورزی و صنایع دستی که همه اینها می توانند بر بستر اینترنت، خلق ثروت داشته باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر تاکید کرد: در این حوزه دانشگاه ها و منابع انسانی خلاق می توانند سرمایه‌گذاری‌ها و کمک زیادی کنند، و البته قوانینی که وظیفه وزارتخانه های مرتبط از جمله ارتباطات، کار و غیره برای قانونمند کردن کسب و کار دیجیتال است.

سملیان توضیح داد: واقعیت این است که در دانشگاه‌ها به صورت تک‌روی و حتی موازی‌کاری فعالیت می‌شود و شاهد شناخت کمتر از حوزه کسب و کار و بازار دیجیتال هستیم که متاسفانه منجر به شکست شرکت ها در این حوزه می‌شود و این ضعف بزرگی است.

وی بیان کرد: بایست برای افرادی که وارد بازار دیجیتال می شوند قوانین تسهیل شود و همچنین تسهیلات و حمایت‌هایی در نظر گرفته شود.

وبینار فناوری، کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار دیجیتالی به همّت جهاد دانشگاهی استان بوشهر به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر، مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز نوآوری و شکوفایی و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد؛ این وبینار با حضور دکتر حبیب الله اصغری، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه نصیرالدین طوسی؛ مهندس علی سملیان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر؛ دکتر سید غلامرضا زین‌العابدین، مدیر هوشمند سازی مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا)؛ مهندس غزال اطمینان، محقق و مدیر کسب‌وکار شرکت AIT اتریش برگزار شد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها