وضعیت بازار میوه متعادل است/ به جز 4 میوه گرمسیری نیازی به واردات میوه نداریم

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که به جز جهار میوه گرمسیری نیازی به واردات میوه به کشور نداریم و وضعیت بازار میوه متعادل است.

وضعیت بازار میوه متعادل است/ به جز 4 میوه گرمسیری نیازی به واردات میوه نداریم

به گزارش خبر فوری به نقل از جام جم ، باغبانی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی کشورمان با در نظر گرفتن امتیازهای طبیعی ایران می‌تواند گردش اقتصادی قابل قبولی در ایران ایجاد کند. از این‌رو گفت‌وگویی با دکتر شکرالله حاجی وند، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی شده است که در ادامه می‌خوانیم.

آمار واردات میوه‌های سردسیری و خشک چیست و آیا نیازی به واردات داریم؟

کشور ما جزو ده کشور برتر جهان در تولید محصولات باغی و از صادرکنندگان مهم میوه در دنیاست و به‌جز چهار میوه گرمسیری، در سایر میوه‌ها مطلقا نیازی به واردات میوه نداریم و باید با افزایش کیفیت بسته‌بندی، میزان صادرات را افزایش دهیم تا جایی که ارزآوری بیشتری برای کشورمان ایجاد کنیم.

اصولا کدام میوه‌ها در بخش سردسیری و خشک قرار دارند؟

اگر بخواهیم میوه‌های سردسیری و خشک را نام ببریم، باید از پسته، سیب، گلابی، گردو، بادام، فندق، انگور، انواع کشمش، هلو و شلیل، آلو و گوجه، آلوخشک، گیلاس و آلبالو، زردآلو و زردآلو خشک یاد کنیم.

در محصولات پسته،‌ گردو، فندق و بادام چقدر تولید داریم و تفاوت با سال گذشته چقدر است؟

درباره میزان تولید محصولات یادشده، آمارهای مربوط به سال 95 هنوز کامل استخراج نشده است؛ اما درباره آمارهای سال 94 پسته 261 هزار تن، گردو 231 هزار تن، بادام 159 هزار تن و فندق 23 هزار تن تولید داشته‌ایم. این در حالی است که میزان سرانه مصرف محصولات یادشده به ترتیب برای پسته 0/7 کیلوگرم، گردو 2/4 کیلوگرم، بادام 1/5 کیلوگرم و فندق 0/25 کیلوگرم ثبت شده است.

میزان ضایعات در بخش میوه‌های سردسیری و خشک چقدر است و چه برنامه‌هایی برای کاهش آن دارید؟

میزان ضایعات با توجه به نوع محصول متفاوت است و کمترین میزان ضایعات مربوط به میوه‌های خشک است و میزان ضایعات در میوه‌های تازه‌خوری بالاتر است. بیشترین مقدار ضایعات در محصولات باغی مربوط به مراحل برداشت و پس از برداشت است که با اعمال مدیریت صحیح در مراحل تولید تا عرضه محصول و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی میزان ضایعات را به مقدار قابل توجهی می‌توان کاهش داد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها