لغو قانون انحصار دخانیات منتفی است

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به دلیل مطرح شدن طرح لغو انحصار دخانیات گفت: در سالهای گذشته چند بار موضوع لغو انحصار دخانیات در مجلس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت اما مجلس شورای اسلامی با لغو انحصار دخانیات موافقت نکرد.

لغو قانون انحصار دخانیات منتفی است

«علی اصغر رمزی» در باره دلیل مخالفت با لغو انحصار دخانیات گفت: سیگار کالایی مضر تلقی می شود و حکومت ها و دولت ها سعی دارند تا با ابزارهای مختلف از افزایش مصرف آن و رها شدن تولید، واردات، توزیع و مصرف آن جلوگیری کنند.

به گزارش خبر فوری به نقل از ایرنا، وی ادامه داد: تجربه سایر کشورها در سالهای گذشته که قانون انحصار دخانیات را در کشورشان لغو کرده اند نشان می دهد که لغو انحصار دخانیات،موجب افزایش شدید مصرف سیگار در آن کشورها شده و به سلامت جامعه لطمه وارد کرده است.
رمزی تصریح کرد: طرح جدید مطرح شده در مجلس هنوز به دست ما نرسیده که بتوان نظر کارشناسی ارایه کنیم اما در مجموع با استفاده از این قانون و تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه اقدامهای مهمی درجهت کاهش واردات و قاچاق سیگار و جایگزینی تولید داخل با واردات صورت گرفته است.
وی ادامه داد: براساس آمارهای منتشر شده، موفقیت های به دست آمده در این صنعت ناشی از استفاده از ابزارهای حاکمیتی موجود در این قانون بوده است و در چند سال اخیر، واردکنندگان و قاچاقچیان لطمه های زیادی از این اقدامها و تغییرات دیده اند.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به استفاده از توان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه با مصرف دخانیات نیز گفت: هماهنگی خوبی برای استفاده از ظرفیت های قانونی موجود از جمله قانون انحصار دخانیات، روش های توزیع محصولات دخانی و شرایطی که بتوان مصرف را کاهش داد به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در دو سال اخیر با هماهنگی وزارت بهداشت در بحث توزیع محصولات دخانی شروع شده است ، افزود: وزارت بهداشت با لغو قانون انحصار دخانیات به دلیل تجربه سایر کشورها و افزایش شدید مصرف بر اثر لغو آن، مخالفت خواهد کرد.
این مقام مسئول پیش بینی کرد که کمیسیون های بهداشتف صنایع و اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز مانند سالهای گذشته که نسبت به طرحهای مشابه واکنش نشان داده بود، با این طرح نیز مخالفت خواهد کرد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها