قطر: در تامین گاز اروپا هیچ کشوری نمی‌تواند جایگزین روسیه شود

وزیر انرژی قطر ضمن اشاره حجم بالای صادرات گاز روسیه به اروپا گفت، در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند به جای مسکو این میزان گاز طبیعی مایع را برای اروپا تامین کند.

قطر: در تامین گاز اروپا هیچ کشوری نمی‌تواند جایگزین روسیه شود

«سعد الکعبی» در نشست خبری بعد از اجلاس امروز مجمع دولت‌های صادرکننده گاز در دوحه اذعان کرد که هیچ کشوری در زمان فعلی نمی‌تواند حجم گاز صادراتی روسیه به اروپا را تامین کند.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم» در این نشست خبری گفته است: به طور کلی وقتی از وضعیت اوکراین یا اروپا صحبت می‌کنیم، خیلی‌ها به این که آیا گاز قطر می‌تواند جایگزین گاز روسیه شود یا خیر، تردید دارند. در حال حاضر بین ۳۰ الی ۴۰ درصد صادرات گاز به اروپا از روسیه انجام می‌شود؛ من فکر می‌کنم که تامین این میزان گاز برای هیچ کشوری امکان‌پذیر نباشد.

سعد الکعبی ادامه داد: متاسفانه ما قطری‌ها نیز هم‌اکنون این میزان از گاز طبیعی مایع را در اختیار نداریم، چرا که این حجم بالا در بلند به دست می‌آید؛ بنابراین یافتن جایگزینی برای گاز صادراتی روسیه به اروپا [فعلاً] امکان‌پذیر نیست.

پیش‌تر وزیر قطری اعلام کرده بود که کشورهای تولیدکننده گاز با اعمال تحریم‌ اقتصادی علیه هیچ یک از اعضای مجمع، خارج از چارچوب اصول سازمان ملل متحد موافقت نمی‌کنند.

پیش از این نیز کمیسیون انرژی اروپا بر ضرورت عدم اعتماد به واردات انرژی به کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرده بود. این کمیسیون اعلام کرد در صورتی که روسیه بخواهد روی صادراتش به اروپا محدودیت‌های کلی و یا جزئی ایجاد کند، اروپا سناریوهای مختلفی را برای تامین گاز خود پی‌گیری خواهد کرد. 

این ترس‌ها و نگرانی‌های غربی در حالی رو به افزایش است که «ولادیمر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرده است مسکو تامین مداوم گاز از جمله گاز طبیعی مایع را به بازارهای جهانی ادامه می‌دهد.

امروز نیز دوحه، میزبان ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز با شعار «گاز طبیعی؛ ترسیم آینده انرژی» بود. در این نشست مقامات و نمایندگان تمام اعضای رسمی و ناظر این مجمع، از جمله ایران و روسیه حضور داشتند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    نه خیر ایران می تواند گزینه جایگزین مناسبی برای گاز روسیه باشد. با توجه به کنسل شدن احداث شبکه گاز رسانی نورد استریم 2 توسط اروپا، ایران در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و رسیدن به توافق میتواند بجای روسیه تامین کننده گاز اتحادیه اروپا باشد و بمدت چیزی حدود 100 سال استفاده اقتصادی شایان توجهی از این موضوع بکند خدا کند حاکمان ما عاقل باشند و این فرصت عظیم اقتصادی را از دست ندهند

  • تارا
    0

    مسکو کارش تمام شد اولاً همین الان روسیه مشکلات زیادی داشت و داره ک اقدام پوتین دیوانه مشکلات صد برابر شد فقط 40 درصد گاز اروپاه مسکو تامین می کند که تا یک سال دیگر آذربایجان و ارمنستان ... می توانند 20درصد تامین کنند حوزه گازی یونان اسرائیل لیبی که در حال احداث است بزودی گاز اروپاه تامین می کند متاسفانه ایران بدلیل عدم ثبات مدیریتی در حوزه دیپلماسی که یک روز به سفارت امریکا بعد به عربستان و دخالت در لبنان یمن سوریه غزه باعث شد دنیا ب دارنده بزرگ گاز جهان بی اعتماد بشن و گاز ایران نخرند یادمان باشد حوزه گازی ما اغلب مشترک مثل قطر ما نفروشیم طبق توافق قطر می فرشد در ضمن حتی پاکستان گاز از ایران نخرید و از روسیه گاز می کشد ترکیه و عراق دیگ نمی خواهند گاز از ایران بخرند چکار کردیم هیچ کشوری حتی پاکستان از ما گاز نمی خرد اگه ما منطق داشتیم الان گاز ایران در اروپاه استفاد می شد الان ما پیشرفته ترین کشور جهان بودیم خود کرده را تدبیر نیست نمی دونم چرا فقط گیر به اتم دادیم گیر دادیم یمن در قعطی ملتش دست و پاه بزند سوریه عروس را به خاک و ویران رسید لبنان به گدایی افتاد ملت غزه التماس اسرائیلی می کنند برن کارگری منزل اسرائیلی ها تمیز کنند از گشنگی نمیرند ایران بی دلار بدرد حتی خود ما هم نمی خورد ایران بی راه رفت چون منم منم داشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها