تفاوت‌های "سید" و "سادات" در فرهنگ عامه / سید طباطبایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

در فرهنگ عمومی، موضوع سیادت به نسبت پدر و فرزندی مربوط می‌شود که از طریق خونی شجره آنها به پیامبراسلام(ص) و به‌طور مشخص، به حضرت زهرا(س) بازگردد.

تفاوت‌های "سید" و "سادات" در فرهنگ عامه / سید طباطبایی چه ویژگی‌هایی دارد؟

در عرف فارسى زبانان و شیعه، کسانى که نسبشان به واسطۀ حضرت فاطمۀ زهرا سیّده النّساء العالمین(علیها السلام) به رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم) منتهى مى‌شود را «سید» می‌گویند.

اما اگر فردی، افزون بر پدر، مادری داشته باشد که او هم سید باشد را در برخی فرهنگها، "سادات" می‌نامند. بنابراین فرد سادات، افزون بر اینکه پدری سید دارد، مادرش هم سیادت دارد.

به فردی که پدربزرگ و مادربزرگ او چه از جانب پدری و چه مادری، سید باشد هم سادات طباطبایی نامیده می‌شود. به این معنا که از چهار جهت، نَسَب او به حضرت زهرا(س) می‌رسد.

در بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبرانقلاب در این رابطه پرسش‌های بسیاری به چشم می‌خورد. مثلا فردی پرسیده، "مادر من از سادات است، لطف فرموده امور ذیل را بیان فرمایید: 1 ـ آیا من هم از سادات محسوب می‏شوم؟ 2 ـ آیا فرزندان من هر چقدر پائین روند، از سادات شمرده می‏شوند؟ 3 ـ بین کسی که از طرف پدر سید است و کسی که از طرف مادر سید است، چه تفاوتی وجود دارد؟"

در پاسخ به این سوال آمده است: گرچه منتسبين به پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) از طرف مادر هم از اولاد رسول اکرم(صلى الله عليه وآله) محسوب مى‏شوند، ولى ملاک ترتب آثار و احکام شرعى سيادت، انتساب از طرف پدر است.

در سوالی دیگر آمده است: "آیا فرزندان عباس بن علی بن ابی‌طالب(علیهم السلام) احکام سایر سادات را دارند، مثلاً آیا طلبه علوم دینی که منسوب به این خانواده است، می‏تواند ملبس به لباس سادات شود؟ آیا اولاد عقیل بن ابی طالب هم این حکم را دارند؟"

در پاسخ آمده: کسى که از طرف پدر به عباس بن على بن ابى‌طالب(عليهم‌السلام) منسوب است، سيّد علوى مى‏باشد و همه سادات علوى و عقيلى، هاشمى هستند و حق استفاده از مزاياى خاص سادات هاشمى را دارند.

کانال خبر فوری دیروز یک استوری درباره انتخابات را از یک تحلیلگر سیاسی به اشتراک گذاشت که در آن، سید ابراهیم رئیسی، اولین رئیس‌جمهور سادات عنوان شده بود. برای برخی مخاطبان این پرسش مطرح شد که مگر روسای جمهور دیگر مانند سید ابوالحسن بنی‌صدر، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای و سید محمد خاتمی، سیادت نداشته‌اند؟

نکته اینجاست که هرچند پیش از این سه رئیس‌جمهور کشور سید بوده‌اند اما در تعریف مصطلح، چون از سمت مادری سیادت منتقل نشده، سادات محسوب نمی‌شوند.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • اریا
    2

    این حرفا نون میشه برا مردم یا اب الان چکار کنیم بیایید یه چیز تازای به جامعه اضاف کنید سید وسادات جمع کنید این حرفای مسخره رو

    نظرات شما -
    • خسرو
      1

      آریا جان مسخره هیکلت هست کسی به بابات یا مامانت بگه مسخره خوشت میاد

  • کاربر ناشناس
    2

    خرافات را بگذارید کنار به فکر ملت باشید که درحال نابودی است

  • ناشناس
    0

    چگونه می توان خدا پسندانه اهمیت انس با قرآن را شناخت؟ --- اگر حقبقت اهمیت انس باقرآن را با آگاه سازی مردم متدین و غیر متدین به اهمیت شناختهای فرهنگ سرنوشت ساز دین داری و مذهب داری قرآنی معرفی نکنیم و از این شناختها بهره گیری نکنیم هر سخن دیگری در این زمینه هیچ بازده خداپسندانه ی مثبت و سازنده ای نخواهد داشت. این شناختها قانون اساسی دین قرآنی خداوند هستند و تنها با این شناختها می توانیم سره از ناسره ی آنچه که بنام دین و مذهب به ما خارج از قرآن عرضه می شود تشخیص بدهیم و بشناسیم و از گرفتار شدن به انحراف و کج روی و گمراهی دین زدا در دین داری و مذهب داری خود و از غرق شدن در منجلاب خرافات و من در آوردیها و جعلیات متضاد با قرآن و متضاد با اصول منطق عقلی رهایی یابیم.

  • ناشناس
    2

    برخی رسانه ها چگونه به دین فروشان حرام خور خدمت می کنند؟؟؟!!! --- رسانه ها و مداحان عوام فریبان قهاری هستند که از دین و مذهب با ابزار خرافات و من در آوردیها و جعلیات ضد قرآن و عقل بی هیچ بیم و هراس از خشم خداوند بد ترین سوء استفاده ها را می کنند و با حرفه ی خود بازار کاسبی حرام دین فروشان را همیشه گرم نگه می دارند!!! خدا لعنت کند دشمنان قرآن را که پیوسته روشنگریهای قرآنی را حذف می کنند و مردم را از آگاهی به اصول دین داری قرآنی و عقلی فقط برای پر کردن جیبهای دین فروشان از مال حرام ؛ محروم می سازند.

  • محمد
    1

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدانم که اگر مادربزرگ پدرم سید طباطبایی هستند
    آیا من هم سید طبابایی محسوب میشوم؟
    لطفا پاسخ دهید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها