آیت الله سیدمحمد غروی در گفت‌وگو با خبرفوری:

امام حسین(ع) به دنبال جنگ نبود، اما علیه نقض صلح معاویه قیام کرد / چنین نیست که ما در برابر ظلم دیگران انعطاف نشان بدهیم

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حرکت در راه حق دلیل ماندگاری قیام امام حسین(ع) است اظهارداشت: تبیین صحیح مسئله عاشورا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

امام حسین(ع) به دنبال جنگ نبود، اما علیه نقض صلح معاویه قیام کرد / چنین نیست که ما در برابر ظلم دیگران انعطاف نشان بدهیم

آیت الله سیدمحمد غروی با اشاره به اینکه نهادینه شدن شعائر حسینی در فرهنگ ما یکی از دلایل ماندگاری قیام امام حسین(ع) است افزود: برپایی عزاداری در ایام عاشورا در رگ و پی ما و خانواده ما کاشته شده تا ما نهضت حسینی و قیام عاشورا را حفظ کنیم و آن را گرامی بداریم.
وی ادامه داد: اگر در این کار سستی اعمال می‌شد، ما امروز شاهد گرامی داشت محرم به این شکل نبودیم. گاهی اوقات ما ازین مسئله غفلت می‌کنیم و به آن توجهی نداریم.

احیای عاشورا احیای حق و حقانیت است
آیت‌الله غروی خاطرنشان کرد: خود واقعه کربلا هم یک واقعه خاص است، جنگی که در کربلا اتفاق افتاد، جنگی ناجوانمردانه بود، یک طرف هفتادو چند نفر و یک طرف 30هزار نفر که در تاریخ بیشتر هم آمده قرار داشتند. آغازگر جنگ هم امام و اصحاب نبودند.
وی گفت: تمام همت و شعار امام و یارانش هم این بود که مسئله این نیست که ما بخواهیم جنگ کنیم، بلکه موضوع بیعت با یزید بود، فردی که حکومتش حکومت نادرستی بود. در صلحی که معاویه امضا کرده بود، قرار بود او کسی را بعد از خود نگذارد، اما او این کار را کرد و بعد از او یزید این مسئله را جدی‌تر دنبال کرد و دنبال بیعت با امام حسین(ع) بود تا جدی‌تر حکومتش را مستقر کند.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: امام(ع) وقتی دید در جریان منحرف خلافت ارزش‌ها کمرنگ شده و ضدارزش ها مورد توجه قرار گرفته است، این در مردم و فرهنگ جامعه اسلامی تاثیرگذار است و ادامه این روند باعث می‌شد که از اسلام جز اسم چیز دیگری باقی نماند، به همین خاطر امام حسین(ع) گفت من با یزید بیعت نمی‌کنم و این کار درستی نیست.
وی در ادامه افزود: ایشان در تمام طول سفرشان تا رسیدن به کربلا تمام حرف‌شان این بود که ارزش‌های متعالی اسلامی زیرسئوال رفته است. در نتیجه من با یزید بیعت نمی‌کنم و در نهایت حضرت برای حفظ اسلام و ارزش‌ها ایستادگی کردند و به شهادت رسیدند.
آیت‌الله غروی تصریح کرد: اینکه ما می‌بینیم شهادت امام جاودانه است، برای این است که امام برای حق و برای پایداری ارزش ها به شهادت رسید. این رمز بقای عاشورا است. احیای عاشورا، احیای حق و حقانیت و احیا و عمل به امر به معروف و نهی از منکر است.

چنین نیست که ما در برابر ظلم دیگران انعطاف نشان بدهیم
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ما در سیاست خارجی‌مان و در برخورد با دشمنان برنامه داریم و چنین نیست که ما در برابر ظلم دیگران انعطاف نشان بدهیم گفت: در داخل هم باید تلاش شود که روحیه آزادگی و توجه به ارزش‌ها حفظ شود. البته گاهی عواملی باعث می‌شود که آدم احساس می‌کند برخی از ارزش‌ها تضعیف و متاسفانه کمرنگ شده است که این بخاطر عوامل مختلفی است.
وی تأکید کرد: نمی‌توان فضای مجازی و تاثیراتش را نادیده بگیریم. نمی‌خواهم بگویم در این باره قصور وجود نداشته است، اما باید جامعه ما به سوی حاکمیت ارزش‌ها حرکت کند.
آیت‌الله غروی ادامه داد: ما نباید فراموش کنیم، تبیین صحیح مسئله عاشورا و حرکت امام حسین‌(ع) و درک درست جریان تاریخی آن که چرا این حادثه اتفاق افتاده خودش می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

منبع: خبر فوری

63

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • جواد
    0

    قربون دین اسلام وسیره زندگی پیامبر و 12 اماممان بشوم در همه امور میشود به انها استناد کرد اگر بخواهیم جنگ کنیم به امام حسین استناد میکنیم اگر بخواهیم صلح کنیم به امام حسن رجوع میکنیم اگر بخواهیم بگوییم مصلحت امت این است به امام جواد رجوع میکنیم که بعد از شهادت پدرش داماد مامون (قاتل پدرش و غاصب حکومتش ) شد

  • امیر
    0

    امام حسین را کسانی شناختند که در راه کمک به مردم حتی تا پای جانشان ایستادند ، امامان هدفی جز سعادت مردم نداشتند

  • کریم
    1

    سلام اگر شما زندگی هرامامی را مطالعه کنید شرایطی متفاوت مشاهده میکنید. امام حسین پس از امام حسن قراداد با معاویه را ادامه داد زیرا شرایط برای قیام آماده نبود. امام جواد هم با اختیار خودش داماد مامون نشد واگر ازدواج با دختر مامون را نمیپذیرفتدقطعا به شهادت میرسید و شرایط برای شهادت آن حضرت آماده نبود.

  • سوال دینی
    0

    سلام من یک سوال برایم پیش آمده لطفا کسانی که مطالعه دارند من را یاری کنند امام حسن در کنار شرایطی که داشت اگر اشتباه نگم ۵ میلیون درهم که پول هنگفتی بوده از معاویه میگیره . حالا اگر این مطلب درسته سوال اینه که چرا باید امام شرط بزاره که معاویه از بیت المال پول بهش بده و بره باهاش نخلستان های زیادی بخره و کلی غلام و ... بخره. وقتی که پدرش حاظر نشد حتی یک سکه از بیت المال به برادرش بده ایشان چرا این پول را گرفت؟ اگر بگیم این پول را برای مردم خرج کرد پس اینهایی که این دوره از بیت المال پول می برند هم میتوانند این دلیل را بیارن.

    نظرات شما -
    • اسدا..
      1

      سوالات بذاربرای عمه آت.بی بندوبار.بی ادب

  • ذوالقرنین
    0

    لطفا با آبروی حسین ع زندگی نگذرانید.شما را چه به حسین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها