آخرین زلزله بزرگ در تهران چه زمانی بود؟

کمتر از 2 قرن پیش زلزله سهمگین پایتخت ایران را لرزاند.

آخرین زلزله بزرگ در تهران چه زمانی بود؟

به گزارش خبر فوری به نقل از دنیای اقتصاد، در عصر فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۴۶ قمری معادل ۱۸۳۰ میلادی، آخرین زلزله مهیب تهران رخ می‌دهد، این زلزله در اثر حرکت گسل مشا و با بزرگی 7.1 ریشتر مربوط به ۱۷۷ سال پیش است.

در این فاصله در سال‌های ۱۳۳۴،۱۳۶۲، ۱۳۰۹،۱۳۲۶ چند زمین‌لرزه در تهران احساس شده که تنها از نظر ارتباط با گسل مشا اهمیت دارد. بر اثر این زلزله مناطق شمیرانات و دماوند تقریبا به‌طور کامل ویران شد و حدود ۷۰ روستا در شرق جاجرود از بین رفتند.

در پایتخت حتی یک خانه از آسیب در امان نماند. بخشی از کاخ و بازار فروریخت و ساختمان سفارت بریتانیا به‌سختی آسیب دید.

براساس برخی گزارش‌ها در پهنه شمیرانات ۴۵‌هزار نفر کشته شدند. شاید در تاریخ حیات تهران، این بزرگ‌ترین زلزله‌ای باشد که در دوران قاجاریه به وقوع می‌پیوندد.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • mehdi salehi
    0

    سلام به تمام دوستان عزیز امیدوارم هیچ وقت زلزله‌ای در تهران رخ ندهد. و همه در سلامتی کامل به سرببرند.انشاالله

  • سارای
    0

    چقدر سهمگین بوده است تصورش هم نمی شود کرد . بنظر می رسد اگر زلزله ای با همان قدرت بیاید حتما کشته هایش بالای میلیون می شود : 1- جمعیت زیاد و تنگاتنگ 2- سست بودن زمین تهران به دلیل مصرف بیش از حد آب های زیر زمینی 3- نبودن امکانات درمانی ،زیرا همه امکانات بیمارستانی در تهران دایر شده و به وقت تخریب ساختمانها اگر بیمارستانها هم سالم بماند امکان رساندن مصدوم به بیمارستان صفر خواهد بود. 4- شبکه های فاضلاب،برق و گاز و آب موجب خروج موش های زیر زمینی و آتش سوزی و ایجاد بیماریهای خطرناک و کشنده خواهد شد.

  • داؤد اسدي جعغري
    0

    زلزله در تهران خواهد امد همه اماده باشند همان طؤري كه مركز زلزله نكاري كفت

  • احمد از تهران
    0

    به امید خدا که خبری نباشه ولی اگه باشه واویلا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها