روزنامه جمهوری اسلامی:

نفر اول انتخابات تهران نماینده ۶ درصد مردم است

شگفتی‌های انتخابات مجلس دوازدهم کم‌نظیرند و مردم با رفتار خودشان حرف‌های مهمی را با مسئولین در میان گذاشتند.

 نفر اول انتخابات تهران نماینده ۶ درصد مردم است

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی به شگفتی‌های انتخابات مجلس دوازدهم پرداخت و نوشت: راهیابی فقط ۱۴ نفر در مرحله اول انتخابات به مجلس و کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم برای مشخص شدن ۱۶ نفر دیگر، نشان‌دهنده مشکلاتی است که مردم در انتخاب افراد مطلوب خود دارند و به همین دلیل برگه‌های رأی را نتوانستند پر کنند.

شگفتی‌های انتخابات مجلس دوازدهم کم‌نظیرند و مردم با رفتار خودشان حرف‌های مهمی را با مسئولین در میان گذاشتند.

در مرودشت، نماینده فعلی مجلس که به دلیل انتقاد‌های منصفانه و دلسوزانه‌اش از عملکرد دولت ردصلاحیت شد، بدون آنکه اسمش در شعب اخذ رأی مطرح باشد، مردم به او ۲۵/۴۳۱ رأی دادند، ولی نفر اول تأیید صلاحیت شده ۱۸ هزار رأی آورد یعنی نزدیک ۸ هزار و پانصد رأی کمتر از فردی که اجازه کاندیدا شدن را نیافت!

در یزد، آراء باطله با فاصله کمی نسبت به نفر اول که از صندوق بیرون آمد، نفر دوم شد!

در تعدادی از حوزه‌های انتخابیه، عده‌ای از مردم در برگ‌های رأی به جای نام کاندیدا‌ها قیمت کالا‌ها را نوشتند و در مواردی هم نام افرادی را نوشتند که در اثر ندانم‌کاری‌های مسئولین به شهرت کاذب رسیده‌اند.

مواردی از این قبیل زیادند که همگی با زبان استعاره حرف‌های مردم را به مسئولین منتقل می‌کنند. کارگزاران نظام در رده‌های مختلف اگر گوش شنوائی داشته باشند، می‌توانند از این تحرکات پرمعنای مردم، پیام‌های زیادی را دریافت کنند و به اصلاح خود و تصحیح عملکرد‌های خود بپردازند.

تهران البته پیام‌های مهم‌تری دارد. طبق آمارها، مشارکت در تهران ۲۳/۶۷ درصد واجدین شرایط رأی در این شهر بود که کمتر از یک چهارم است. هیچیک از کاندیدا‌های تهران حتی نفرات اول نتوانستند یک سوم آراء همین ۲۳ درصد شرکت‌کنندگان را کسب نمایند. مهم‌تر اینکه واجدان شرایط رأی دادن در تهران ۱۰/۳۰۰/۱۹۱ نفرند و نفر اول منتخب تهران ۵۹۷/۷۷۰ رأی را به خود اختصاص داده که متأسفانه کمتر از ۶ درصد واجدین شرایط است.

علاوه بر این‌ها دو نکته مهم دیگر نیز در مورد انتخابات تهران قابل تأمل هستند. یکی تعداد افرادی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند و دوم میزان آراء باطله. راهیابی فقط ۱۴ نفر در مرحله اول انتخابات به مجلس و کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم برای مشخص شدن ۱۶ نفر دیگر، نشان‌دهنده مشکلاتی است که مردم در انتخاب افراد مطلوب خود دارند و به همین دلیل برگه‌های رأی را نتوانستند پر کنند.

رأی سفید و یا نوشتن مطالبی غیرمرتبط با انتخابات نیز از دیگر عوامل بازماندن این تعداد کاندیدا از ورود به مجلس در مرحله اول است. میزان آراء باطله تهران را هم از تفاوت بیشترین رأی داده شده به کاندیدا‌ها که نفر اول است با کل آراء مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران می‌توان به دست آورد که انصافاً تأمل‌برانگیز است.

عدم حضور بیش از ۷۶ درصد از مردم تهران که واجد شرایط رأی دادن بودند در انتخابات با توجه به اینکه تهران مرکز حکمرانی نظام جمهوری اسلامی است، پیام مهمی به همراه دارد که مسئولان نظام باید آن را دریافت کنند. حضرات نباید تهران را دست‌کم بگیرند.

چنین غفلتی عواقب خطرناکی دارد که اگر بموقع مانع بروز آن نشوید امکان جبران آن را برای همیشه از دست خواهید داد. مهم‌تر اینکه در این انتخابات، افراطیون بالا آمده‌اند و این به معنای تشدید تفکر افراطی و کناره‌گیری بخش معتدل جامعه از کارگردانی سیاسی و اجتماعی است. جدی نگرفتن این عارضه کشور را به مرحله خطرناکی سوق خواهد داد.

خطرناک‌تر اینست که صاحبان تریبون‌های رسمی این عوارض منفی آشکار را کتمان می‌کنند و در بوق و کرنا می‌دمند که با این انتخابات فتح‌الفتوح کرده‌ایم! این عدم صداقت، آفت بزرگی است که مثل خوره به جان انقلاب و نظام افتاده و اعتماد مردم به حکمرانان را می‌سوزاند. با مردم صادق باشید، به واقعیت‌ها اعتراف کنید، درصدد پیدا کردن عوامل اعتمادسوزی باشید و تلاش کنید اعتماد را به جامعه برگردانید.

برای رسیدن به این هدف، مقاله را با فرازی از نقطه‌نظر شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به پایان می‌بریم که نسخه شفابخش بیماری امروز حکمرانی است:

«مگر می‌شود یک جامعه را بر محور دروغ تا آخر پیش برد؟ نمی‌شود. عزیز من! از در راستی درآی، دروغ را به کناری بنه. همین نوجوان‌ها و جوان‌ها که گهگاه فریب دروغ امروزت را خوردند، همیشه در این حال نمی‌مانند. فردا، ساعت دیگر، روز دیگر، هفته دیگر، ماه دیگر، سال دیگر بالاخره بیدار می‌شوند و بر تو لعن و نفرین می‌فرستند که چرا ماه‌ها یا سال‌ها آن‌ها را فریفته بودی. ما معتقدیم راستی تاکتیک نیست، راستی اخلاق است. هر عیب و تصمیمی هم در خودمان هست، می‌آئیم راست به مردم می‌گوئیم. اشتباهی هم اگر بکنیم، می‌آئیم، راست به مردم می‌گوئیم.

ما معتقدیم افراد و گروه‌ها و سازمان‌هائی که دروغ تاکتیکی را واجب می‌دانند، این‌ها از مسیر اسلام اصیل در اخلاق منحرف شده‌اند. به همین دلیل در تشکیلات جمهوری اسلامی هر جا ما دروغ و خلاف ببینیم، محکم جلویش می‌ایستیم ولو آن دروغ از نظر سیاست به سود کار‌ها تلقی شود.»

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • ناشناس
    1

    خبر فوری نترسیدی بعداز دستور خاتمه دادن به مبحث انتخابات باز خبر گذاشتی .فکر جوونیت باش گاز خونت نشت نکند .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بعد همین 6 درصدی ها از قول 100 درصد مردم خواسته های چرت مطرح می کنند

  • ح. بی نیاز
    1

    سلام، متن روزنامه جمهوری بسیار معنادار است.

  • رحیم آب منگل
    11

    اونوقت کاندید شما چقدر رای آورد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تازه همین کاندید شما ساندیسیونو 1درصد بهش اشانتیون دادن تا دو روز پیش5درصد بود

  • Mm
    0

    شاید بعضی ها بدشان هم نیاید که استقبال از انتخابات کم باشد چون اگر خیلی محبوب باشند غالبا توسط قدرتهای بزرگتر تهدیدمی شوند.

  • آمر
    1

    آخ آخ. درد دلم رو تازه کردی آقای جمهوری اسلامی.45 سال از انقلاب 57 گذشته هنوز عده ای نمیفهمند دیگر باید با درایت و تعقل کار کرد نه با انقلابی گری .هنوز نمی فهمند مصلحت اندیشی و لاپوشانی موجب آفت و تولید گندابی است که گاز اون همه رو خفه میکنه وبا یه شیشه گلاب دیگر نمیشوذ فضا رو عطر آگین کرد.البته من میدانم که عقلای نظام که متاسفانه اندک هستن خود این را فهمیده اند اما شهامت تغییر دادن اوضاع را ندارند شاید منتظرند معجزه ای رخ بدهد و صبح که از خواب که بر خاستند کشور مدینه ی فاضله شده باشد

  • ناشناس
    1

    نگران جون خبری فوری نباش،خودش با بالا کاملا هماهنگه و کارش رو خوب بلده!

  • رابی
    0

    انتخابات مگر پر شور و با حضور گسترده مردم نبود؟

    نظرات شما -
    • شهروند ثروتمند شهروند فقیر
      0

      خیلی شور بود دل همه رو زد

    • ناشناس
      0

      اینقدر شور بود که صدای آشپز هم دراومد!

  • ناشناس
    1

    روزنامه جمهوری اسلام:بسیار جالب و پر شهامت وخبر فوری هم با وجود فشار ونظارت بر انتشارات این تفکر عالی را پخش کرده و ملت توانستند این نوشته هایی که درون دل احاد یک یک خودشان جای دارند را از درون قلبشان بیرون اوردید وجلوی این مسئولینی که خودشان را به بیخبری و دروغ بند کرده اند بگذارید. ولی ایا این مسئولین چشمشان را بر این اعتراضات مردم باز میکنند که مردم از هر روزنه ای اعتراض خودرا به گوش برسانند تا اونها بفهمند که ما چه میخواهیم؟ولی دریغ از یک ذره گوش شنوا که همشان خودشان را به بیخبری و بستن چشمها.

  • ناشناس
    0

    ملت کیلویی چند

  • ناشناس
    0

    جناب آقای نبوی ،فکر کردی نماینده مردم هستی ،شما باید به شورای نگهبان مدیون باشید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      حرص نخور عزیزم نفس عمیق بکش

    • ناشناس
      0

      فکر میکنی براش مهمه؟
      خیلی راحت با همین تعداد رئیس جمهور میشه تازه کیف هم میکنه

  • ناشناس
    0

    آدم دهن گشاد بی چک و بست

  • ناشناس
    0

    افتخاری دیگر برای مرغابی چه تشکری کرد حالا با کی بود خدا داند .خ خ خ

  • ناشناس
    0

    كل نظام 6درصد طرفدار نداره چه برسه به اين

    نظرات شما -
    • ناشناس
      17

      مقداری تحقیق کن ، مطالعه داشته باش

    • ناشناس
      0

      18:34 بجای توصیه دیگران به تحقیق از سوراخ موش بیا بیرون آمار رو خود وزارتخانه محبوب ت صادر کرده

  • هموطن
    11

    آخه این چه درصد گیری است؟ خوب وقتی تهران بالای 3 هزار و 500 کاندید داره، آرا تقسیم میشه دیگه

  • ناشناس
    1

    کلی نوشابه باز می کنند برای هم به خاطر همین رای ۶ درصدی

  • .....
    16

    لطفا اسم روزنامه ات را عوض کن چون این روزنامه همه اش ساز مخالف میزنه ومدت ها مثل رسانه های انور ابی نظر میده احتمالا با اسمش درتضاد است فقط کاستی ها را می‌بیند وچشمان خود را بر روی پیشرفت‌ها بسته است ایراد گرفتن کار هر بچه ای است مثل بچه ها نق میزنی راهکار بده کمک کن تا ازاین مرحله کشور گذر کند اگر معنای تحریم را میدانی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقا یا خانم چند نقطه زیر پونز. کدام پیشرفت؟ اگر موشک ساختن و هوا کردن و مجانی دادن و به روسیه و فلسطین و یمن و سوریه موفقیت و پیشرفت است که باید تاسف خورد به حال مردمی که موشک تولید و می فروشد اما خودروی تابوت مرگ آور درپیت هم می سازد پس چرا هواپیما نمی سازید کشتی و ناو کاملا بومی نمیسازید. هر چه ناو و کشتی جنگی می بینید تغییر کاربری از باربری و مسافرتی به نظامی است نه از ابتدا تولید نظامی!!! اصلا چرا معیشت مردم را درست اختراع نمی کنید؟!!! چرا نمی توانید برق و گاز مناسب و کافی تولید کنید لطفا دروغ نگید

  • ناشناس
    0

    با همین 6 درصد ملت ثابت کرد موافق نظام است .خ خ خ .رو که نیست سنگ پاشور است

  • ناشناس
    0

    اقتداری دیگر پای منقل برای مرغابی

  • ناشناس
    0

    کلمات نامفهوم در ایران . مجلس مردم زندگی امید جوان شادی شغل روشنایی حق اینها کفر است

  • ناشناس
    0

    دروغ . دروغ .. دروغ رو طوری میگن که خودشونم باورش وکنن ... ارزش پول ملی ۶۱۰۰۰ تومان .... جدی میفرمایید ...

  • ناشناس
    0

    گفته های این آدم رو دنبال کنید...یه حرف درست و عقل پسند تو کل عمرش نزده

  • ناشناس
    0

    یعنی مسئولین هم این مطالب را می خوانند بعد اینهمه افتخار و تشکر و .... می کنند؟؟؟!!!!

  • ناشناس
    0

    بخاطر همین بود که رسایی ها به مجلس را یافتند

  • ناشناس
    0

    پس فکر کردین اینقدر میگن حماسه! حماسه! معنیش چیه؟
    همینه دیگه.حماسه یعنی نماینده 6 درصدی.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ایندفعه جهاد بود

  • پدرام
    0

    او از بالا انتخاب و باید رییس مجلس شود و بقیه اش تئاتر ی بیش نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها