سخنگوی دولت دوازدهم در واکنش به ردصلاحیت روحانی:

دایره نظام تا آنجا تنگ خواهد شد که مرکز هم بیرون افتد؟

خرد حکم می‌کرد برای انتخابات پیش‌رو چنان گشایشی تدبیر شود که بتواند بخشی از ناراضیان پشت پنجره را به پای صندوق‌های مشارکت بیاورد و تئوری صندوق در برابر چالش‌های خیابانی را تقویت کند. چنین اقدامی می‌توانست یک گام مهم در جهت پیشگیری از نهادینه شدن ناامیدی‌ها باشد.

دایره نظام تا آنجا تنگ خواهد شد که مرکز هم بیرون افتد؟

علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم در اعتماد نوشت: با نگاهی به پاییز ۱۴۰۱، می‌توان دریافت آنچه در اعتراضات خیابانی مشاهده شد به مثابه نوک کوه یخ و صرفا بخشی از تغییرات ارزشی و رخ‌داده در لایه‌های زیرین اجتماعی بود. میلیون‌ها انسانی- که به تعبیری که در آن روز‌ها به کار بردم- در پشت پنجره، همدل با خیابان بودند، اما همراه با خیابان نشدند، به مثابه کوه یخی بودند که با چشمان پنهان در پشت عینک قدرت دیده نشدند.

من معتقدم دو اشتباه استراتژیک از ۹۸ تا ۱۴۰۰، زمینه‌ساز اعتراضات در ناآرامی‌های ۱۴۰۱ شد: ممانعت از به سرانجام رسیدن برجام و سیاست‌های انتخابی ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰. آب که به صد درجه رسید می‌جوشد و در دمای کمتر از آن، آثاری نشان نمی‌دهد. برخی از اقدامات و سیاست‌ها نیز در جامعه ملتهب، به مثابه ایجاد دمای بالاتر برای رساندن به نقطه جوش عمل می‌کند.

مدت‌هاست بر خلاف تجارب تاریخی و آنچه مدیریت علمی بحران‌های سیاسی و اجتماعی به ما می‌آموزد، همچنان سیاست‌های اصلاحی به چشم نمی‌خورد. به نظر می‌رسد ابتدایی‌ترین و اولین اقدام نظام تدبیر، می‌بایست تغییر سیاست‌ها و انجام سیاست‌گذاری‌هایی معطوف به کاهش نارضایتی و ...

اصلاحاتی برای افزایش سرمایه اجتماعی باشد. یکی از راهکارها، جلوگیری از ریزش سرمایه اجتماعی با باز کردن نظام سیاسی و دادن فرصت بیشتر برای مشارکت و شنیدن صدا‌های دیگر است. اما متاسفانه همچنان شاهد حرکت معکوس از سوی ارکان حکومت هستیم. ماشین سیاست‌های تعارض‌زای اجتماعی، هرروز در شکل جدیدی از پلمب و توقیف خودرو و... کماکان در جاده‌ای ناهموار و با تصادفات بسیار در حال حرکت است.

وضعیت بد معیشتی مردم، فشار تورم و کوچک شدن سفره اکثریت جامعه همچنان تداوم دارد. نخبگان جامعه، مسوولان دیروز، انکار‌کنندگان دیروز و مدیرشدگان امروز، جملگی معترفند که بدون حل برجام و مسائل سیاست خارجی، اقتصاد و معیشت سامان نمی‌یابد. مطالعات جامعه‌شناسان هم به ما می‌گوید بدون اصلاح سیاست‌های داخلی و افزایش اعتماد، سیاست داخلی و به تبع آن سیاست خارجی سامان نمی‌یابد.

خرد حکم می‌کرد برای انتخابات پیش‌رو چنان گشایشی تدبیر شود که بتواند بخشی از ناراضیان پشت پنجره را به پای صندوق‌های مشارکت بیاورد و تئوری صندوق در برابر چالش‌های خیابانی را تقویت کند. چنین اقدامی می‌توانست یک گام مهم در جهت پیشگیری از نهادینه شدن ناامیدی‌ها باشد. سیاست‌های اعمال‌شده در انتخابات مجلس و رد صلاحیت‌ها، دقیقا در جهت خلاف مسیر حل مساله پیش رفت و آخرین تکه پازل این مجموعه نیز رد‌صلاحیت روحانی (رییس‌جمهور دو دوره و نماینده پنج دوره مجلس شورای اسلامی و سه دوره مجلس خبرگان با رای مردم) که به‌رغم انتقادات زیاد، باز هم اقدام به ثبت‌نام برای کاندیداتوری کرده بود و این سوال بزرگ همچنان باقی است که دایره نظام تا کجا تنگ خواهدشد؟ آیا تا آنجا که مرکز نیز به بیرون افتد؟! آیا تصمیم‌گیران کنونی، به تبعات روانی ناشی از نابودی کورسوی امید برای اثربخشی صندوق‌ها اندیشیده‌اند؟

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ناشناس
    6

    بانیان وضع موجود ساکت شوید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      درسته ربیعی واصلٱح طلبان منفور هستن ولی قدرت طلبان کنونی منفور تر

  • آواکسی های قدم زن
    3

    خخ خخخ خخخ
    خودشون
    خودشونو قبول ندارن
    اون وقت مردم دیگه این وسط تکلیف خودشونو فهمیدن
    و متوجه شدن با چه حضراتی طرف هستن . این حضرات به آزادی اندیشه و تضراب ارا چقدر اهمیت میدن
    به افکار عمومی چقدر اهمیت و ارزش قایل هستن
    به صدای منتقد چقدر اهمیت میدن
    خخخ خخ خخخ
    مثلی هست که میگه
    دوستت که وضعش از تو خیلی خیلی خوبتره
    وقتی تو راه مونده
    تو خودت رو گرگ خورده بدون

  • ناشناس
    12

    متاسفانه نفوذ صهیونیسم کار خودش را کرد ،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند

  • ناشناس
    2

    من نمیدونم سیاست گزاران کی هست تو این دولت شمشیر از رو بسته شده تمام مخالفان اجازه نفس کشیدن داده نشده یعنی با این عمل نیخان دولت و جلس وهمه یک رنگ باشن درصورتیکه این اشتباه است مردم را کاملا از حکومت جدا میکنه قدیم میگفتن یه راه موش درو بزارید ولی اینا هیچ راهی را برا مخالفان یه عقیده نمیزارن در صورتیکه طرف مخالف هم انقلابی و پیرو امام است ولی نمیدونم چرا این کارها را انجام میدن واقعا متاسفم قلع وقمع کردن راه درستی نیست

  • ناشناس
    5

    این ردصلاحیت شدرفت به درک حالاهرکی میخادرای بده هرکی هم میخادنده

  • ناشناس
    0

    روحانی که بعضی میگن چراردصلاحیت شده چرانشه آخه چه کارمفیدی برای ایران انجام داداون ازبرجام اون ازبورس اون ازهزاران چیزی که دیگه کسی حوصله نوشتنشونداره

  • ناشناس
    3

    روحانی غیرقابل اعتمادی کسی بهت اعتمادنداره خانوادتم قبولت دیگه ندارن تواین هشت سال قشنگ داشتی کشوررودودستی تقدیم انگلیس واسراییل میکردی بعدبه ریش ملتم میخندیدی خیلی موزی هستی بایداینقدرزرنگ بودتاتوروشناخت بلاخره آه ونفرین هاگرفت تاشناخته شدی مردم بفهمن هشت سال به کی رای دادن

  • داود
    2

    آقا جان ایشون صلاحیت هیچ چیزی رو نداره .بنده اشتباه کردم اون دفعه هم به اصرار دوستان به ایشون رای دادم .ایشون 8سال گندزد به مملکت وبابرجام برجام کردن همروگذاشت سرکارخدا لعنتش کنه.

  • قمصری
    1

    همتون عین هم هستید چپ و راست هم نداره فقط خدا به این ملت رحم کنه از دست شماها

  • فرهاد
    1

    من ک سنم قد میده یادم هست.همین اقایون رفسنجانی وخامنه ای واحمد خمینی وخاتمی وروحانی تیوریسین های نظام فردای بعد از خمینی بودند. حالا باهم ب اختلاف خوردن و کنار گذاشته میشن

  • ناشناس
    0

    دقیقا تایید روحانی، رد صلاحیت‌های ادوار گذشته رو زیر سوال می‌برد،

  • صبا
    5

    اینقدر به خاطر خودتون بر طبل آشوب و اغتشاش خیابانی نکوبید وایران عزیز را تهدید به هرج ومرج نکنید،تمام بدبختی های چند سال اخیر ایران زیر سر خودتونه.کوه یخی نیست وشماها دارید کوه یخ می سازید وآرزوی آب شدنشو دارید،حداقل شماها دیگه حرف نزنید با اون پرونده سیاهتون.مردم به خاطر خودتون تهدید نکنید.

  • ناشناس
    0

    دایره نیست هزارتوی مکر و حیله و ماشین سرکوب و کشتار جوانان است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها