به دلیل سقوط روبل و تحریم‌های غرب

کاهش فروش گوشی‌های چینی در روسیه

همزمان با سقوط ارزش روبل، محموله‌های گوشی هوشمند چینی به روسیه کاهش یافت، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند چین به دلیل سقوط روبل و تحریم‌های غرب، علی‌رغم فشار پکن برای حمایت از ولادیمیر پوتین پس از حمله به اوکراین، محموله‌های خود را به روسیه کاهش می‌دهند.

کاهش فروش گوشی‌های چینی در روسیه

به گزارش فایننشال تایمز،   کاهش ورود گوشی ها،   به رهبری هوآوی و شیائومی نشان می‌دهد که تلاش‌های شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین و همتای او پوتین برای ایجاد روابط شخصی نزدیک، گروه‌های چینی را در برابر پیامد‌های اقتصادی جنگ محافظت نمی‌کند.

تحریم‌ها همچنین استفاده شرکت‌های چینی از فرصت‌های ایجاد شده در اثر مهاجرت گروه‌های غربی از روسیه را دشوار می‌کند. به گفته افراد مطلع، محموله‌های تولیدکنندگان برجسته چینی گوشی‌های هوشمند شیائومی، اوپو و هواوی از زمان آغاز جنگ حداقل به نصف کاهش یافته است. برند‌های چینی حدود ۶۰ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند روسیه را تشکیل می‌دهند. شیائومی و هواوی اظهار نظری نکردند، اما اوپو، بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبود.

یکی از مدیران سابق شیائومی با اشاره به حمایت پکن از مسکو گفت: " اعلان تعلیق فروش در بازار روسیه مانند اپل و سامسونگ از نظر سیاسی حساس است. اما از منظر تجاری، این [معنا]است که در کنار، بایستیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. "

در نشانه‌ای از پیامد‌های بیشتر جنگ برای هواوی، دو مدیر بریتانیایی کسب و کار هواوی، در بریتانیا روز چهارشنبه از هیئت مدیره استعفا دادند. هوآوی حرکت اندرو کان و کن اولیسا را ​​در میان گزارش‌هایی مبنی بر استعفای این زوج تایید کرد، زیرا غول مخابراتی چین در انتقاد علنی از تهاجم روسیه شکست خورده است. کارخانه‌های چینی که همه چیز را از تلفن‌های هوشمند گرفته تا تهویه مطبوع می‌سازند، در سال‌های اخیر برای رشد خارج از کشور خود روی روسیه حساب کرده‌اند و جایگاهی قوی در این کشور ۱۴۰ میلیون نفری به دست آورده‌اند.

تجارت دوجانبه در سال گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۱۴۶ میلیارد دلار رسید و چین حدود ۱۴ درصد واردات روسیه از جمله تقریباً تمام کالا‌های الکترونیکی را به خود اختصاص داد. چند روز پس از حمله روسیه به اوکراین، شرکت‌های غربی متعهد شدند که روابط خود را با مسکو - از جمله بریتیش پترولیوم، اپل، نایک و نتفلیکس - قطع کنند تا از انتقام‌جویی‌های ناشی از هرگونه ارتباط با کرملین جلوگیری کنند.

سقوط بیش از ۳۵ درصدی روبل در برابر دلار از زمان تهاجم به اوکراین، فروش محصولات را در روسیه بدون متحمل شدن ضرر برای شرکت‌های چینی دشوار کرده است. آن‌ها باید برای جبران نرخ ارز، قیمت بسیار بالاتری را به روبل از مشتریان روس دریافت کنند، اما با توجه به رو به وخامت گذاشتن اقتصاد، این کار دشوار است.

یکی از مدیران سابق هوآوی که در مسکو کار کرده است، گفت: «در حال حاضر فعالیت در روسیه بسیار خطرناک است. به گفته کارشناسان، در صورتی که ایالات متحده معتقد باشد پکن به طور قابل توجهی تلاش‌ها برای مجازات روسیه را تضعیف می‌کند، انتظار می‌رود که خطر تحریم‌های ثانویه علیه چین نیز با طولانی شدن جنگ افزایش یابد. اندرو گیلهولم، رئیس تجزیه و تحلیل چین در Control Risks، یک شرکت مشاوره، گفت که پکن به‌رغم این که «بیشتر محدودیت‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده و متحدانش را غیرقانونی می‌داند»، «بسیار جدی درباره هزینه‌های احتمالی درگیر شدن در رویارویی روسیه» فکر می‌کرد.

مدیر سابق شیائومی گفت صنعت فناوری کشور انتظار دارد که تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در نهایت به همان شدت - اگر نه بیشتر - به اندازه اقدامات ایالات متحده علیه ایران باشد.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها