انفجار نقدینگی در 22 سال!

انفجار 243 برابری رشد نقدینگی در اقتصاد ایران از سال 81 تا 1402؛ این خبری بوده که به تازگی بحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی دست به افشای آن زده و اعلام کرده که مهمترین عامل انفجار نقدینگی در 22 سال اخیر فعال شدن شبکه بانک‌های خصوصی در ایران است.

انفجار نقدینگی در 22 سال!

نظام بانکی فعلی به جای اینکه منشأ رشد اقتصادی باشد، موتور تولید نقدینگی و تورم شده، نقدینگی حاصل از شبکه بانکی داستان پرغصه‌ای دارد. از سال ۸۰ که رشد قارچ‌گونه بانک‌های خصوصی آغاز شد اقتدار پولی از حاکمیت به شبکه بانکی شامل سهامداران عمده و مدیران بانکی منتقل و اعتبارات نه برای رشد اقتصاد بلکه بنگاه داری بانک‌ها هزینه شد.

واقعیت این است که اقتصاد ایران کاملا بانک محور است و نهاد بانک در زندگی آحاد ملت ایران جا پیدا کرده، اما آنچه که در این اقتصاد ایجاد بحران کرده نظام بانکی کاسب‌کارانه است.

در ایران دو سوم منابع بانکی در اختیار بانک های غیر دولتی و یک سوم در اختیار بانک‌های دولتی است. بانک‌ها مدام مانند یک موتور پمپ آکواریوم در حال خلق و نابودسازی پول هستند و هزینه تمام شده پول را با رقابت ناسالم بالا می برند.

خلق پول توسط شبکه بانکی بخصوص بانک‌های خصوصی به این شکل ایجاد می‌شود که خود را در قالب افزایش بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی که یکی از اقسام تشکیل دهنده پایه‌پولی است نشان می دهد.

اگر بانک‌ها نتوانند در بازار بین بانکی منابع مورد نیاز خود را فراهم کنند، در نتیجه به منابع بانک مرکزی مراجعه می‌کنند که باید از پنجره تنزیل بانک مرکزی استفاده کرده و به طور مستقیم از بانک مرکزی و در مقابل پرداخت بهره و ارائه وثیقه اقدام به استقراض ذخایر کنند. 

چنانچه بانک نتواند از بانک مرکزی ذخایر استقراض کند، در نهایت مجبور به اضافه برداشت می‌شود که نرخ آن بسیار بالاتر از نرخ بهره در پنجره تنزیل بانک مرکزی است. در این حالت بدهی شبکه بانکی به بانک مرکزی افزایش می‌یابد. در واقع در این حالت شبکه بانکی باعث شده که بانک مرکزی پایه پولی را افزایش دهد و این افزایش رشد نقدینگی را ایجاد کند.

گواه این گفته‌ها، آخرین اطلاعات منتشر شده از صورت‌های مالی یکی از بانک‌های خصوصی است که بدهی این بانک به بانک مرکزی در ۹ ماهه ابتدایی سال قبل ۱۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود. با احتساب این موضوع، ۴۱.۵ درصد از رشد پایه پولی در این بازه به منظور حفظ و بقا این بانک بسیار ناتراز رقم خورد.

قبل از ایجاد بانک‌های خصوصی در ایران نسبت پول حاکمیتی به پول بانکی هرگز به ۲ نرسید؛ یعنی تا قبل از بانک خصوصی مثلا اگر هزار تومان در بخش پول حاکمیتی ایجاد شده بود، کمتر از هزار تومان در بخش بانکی شکل گرفته بود. بعد از ایجاد بانک خصوصی این نسبت مرتب افزایش یافت و تا جایی که نسبت پول حاکمیتی به پول بانکی یک به هفت شد؛ یعنی میزان پول ایجادشده در شبکه بانکی به ویژه بانک‌های خصوصی هفت برابر پول حاکمیتی بوده است.

ماحصل همه‌ این موضوعات و پدیده‌ها در کنار یکدیگر چیزی نیست جز نابرابری اجتماعی و اقتصادی که جامعه ایرانی را هدف قرار می‌دهد.

رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی چندی پیش گفته بود که بانک مرکزی کنترلی در نظام بانکی ندارد به طوری که در ۲۰ سال تشکیل بانک خصوصی، تولید ملی در ایران حدود ۴۰ درصد زیاد شده و در همین فاصله نقدینگی ۱۰۲ برابر شده است!

موضوعی که بحرینی به عنوان نماینده مجلس و دکترای اقتصاد آن را در دیدار با رهبری هم عنوان می کند و به ایشان می گوید که "حمایت از تولید با این نظام بانکی که ما داریم، اتفاق نخواهد افتاد"، رهبری هم ضمن تایید این گفته ها فرمودند که "این مطلب درستی است، من هم می‌دانم. حالا شما خودتان در کمیسیون اقتصادی مجلس هستید، هرکاری لازم است انجام دهید، به من هم بگویید سهم خودم را انجام خواهم داد". 

با تکیه بر همین گفته ها و طرحی که توسط «بحرینی» تهیه شد مجلس یازدهم برای اصلاح نظام بانکی سنگ تمام گذاشت و کاری کرد که در تمام ۱۰ دوره مجلس انجام نشد.

عضو کمیسیون اقتصادی در این باره می‌گوید: ما سه دوره در مجلس با بانک خصوصی جنگیدیم تا اینکه سال گذشته قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مجلس تصویب، در شورای نگهبان تایید و توسط رییس جمهور ابلاغ شد. این قانون رابطه بانک‌ها با حاکمیت را تنظیم می کند.

IMG_20240505_205300_457

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    تا عکس وارمانش کفن نشه این وطن وطن نوشه مردم دیگه به اوج تباهی ازدست اینا رسیدن

  • ناشناس
    0

    بانک‌های خصوصی چه کسانی هستند ؟؟
    خوب از خودشان هستند چرا ذهن مردم را گمراه میکنید

  • ناشناس
    0

    چاپ پول بدون پشتوانه داره پدر کشور رو در میاره .
    عواقب اینکار تورم و گرانیست.
    خدا خدا میکنم که مبلغی که صاحبخانه بخواد روی اجاره خانه بگذاره بیشتر از مبلغ اضافه حقوق من نباشه . حالا بقیه گرانی ها جای خودش.
    امروز جناب رئیس جمهور و وزرای ایشان چنان با
    غرور از هنرهای خود و بدی قبلی ها میگفت که یکی ندونه فکر میکنه الان دلار ۷ تومنه😅😅

  • ناشناس
    0

    دادن ربا ۲۵ تا ۳۰ در صد در اقتصاد زپرتی و داغون ایران نیاز به نقدینگی دارد

  • ناشناس
    0

    بیارزشترین پول تاریخ بشریت

  • رسول
    0

    چی میگید،بسه این همه حرف،چکار انجام شد برای این مردم،هنوز یک وام را کسی نتوانسته بدون دردسر بگیره، فقط شعار....

  • ناشناس
    0

    نقدبتگی کی گفته بد هست؟ زمانی بد است که به سمت دلالی برود و نه تولید

  • ناشناس
    0

    هیچ مقام و مسئولی قادر ب کنترل افزایش رشد نقدینگی حاصل از تورم نخواهد بود حتا اگر روز و شب هم در رسانه های دولتی و صدا و سیما دم از از کاهش تورم و رشد اقتصاد را دهیم تفاوتی در واقعیت وضعیت فعلی نخواهد داشت و این نشان دهنده این است ک با این فرمان چندین ساله تغییری در شرایط حاضر بوجود نمیاید و باید نوعی تغییر اساسی در نگرش برنامه ریزان جامعه بوقژه در سیاست خارجی صورت پذیرد.

  • ناشناس
    0

    اگر رشد نقدینگی از رشد تورم بیشتر باشد آنوقت باید گفت نقدینگی رشد کرده

  • بانک خصوصی
    0

    در ایران هر سازمانی هر آقازاده ای برای خودش بانک خصوصی زده . بانک دی برای بنیاد شهید . بانک شهر برای شهرداری .بانک آینده برای ولایتی و ...... بانک فلان برای قالیباف و غیره

  • ناشناس
    0

    بانک های خصولتی دقیقتره😂

  • شبگرد بیدار
    0

    بانک های خصوصی وابستگان قدرت در ایران بلای به سر مملکت آوردند.
    که دیگر قابل برگشت نیست.
    و عجیب تر این‌که دلسوزان کشور هم نشستند و نگاه کردند.
    و دم در نیاوردند.
    گوی همه با هم شریک بودند.
    ملتی با چنین رفتار که هیچ دشمنی این کار را نمیکند‌ دم از اتحاد و مقاومت میزند.
    ایران دچار یک پارادوکس اقتصادی است.
    وحل این مشکل غیر ممکن است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها