خودکشی کارگران هم تقصیر هاشمی، خاتمی و روحانی است؟

خبر خودکشی دو کارگرِ پیمانکاریِ پتروشیمیِ چوار ایلام، که داخل کارخانه خود را به دار آویختند؛ دوباره توجه‌ها به وضعیت کارگران و شرایط آن‌ها جلب کرده است.

خودکشی کارگران هم تقصیر هاشمی، خاتمی و روحانی است؟

،محمد، علی محمد، آرش، حیدر و حالا هم جواد و مصطفی از جمله کارگرانی هستند که در فاصله‌ی کمتر از دو سال دست به خودکشی زده‌اند. براساس آنچه ایلنا خبر داده است؛ جواد و مصطفی که خود را حلق آویز کردند اکنون در آی سی یو هستند.

گفته می‌شود این کارگران به دلیل تصمیم مدیر کارخانه برای اخراجشان دست به خودکشی زده‌اند. آنطور که کارگران این کارخانه می‌گویند مدیرِ کارخانه دست به یک اخراجِ دسته‌جمعی زده؛ به ۱۳ کارگر گفته‌اند دیگر به شما نیاز نداریم. براساس گفته‌ی کارگران، از یک ماه پیش در کارخانه صحبت از اخراجِ این ۱۳ کارگر بوده و پنجشنبه کار را نهایی کرده‌اند.

عبدالجواد موسوی روزنامه‌نگار در صفحه آخر روزنامه هم میهن به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: در تاریخ خواهند نوشت در زمانه‌ای که دولت مستقر خود را دولت محرومان می‌دانست، مجلس وقت خود را مجلس انقلابی می‌خواند و تمام دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهاد‌های کشور با قدرت هرچه تمام‌تر پروژه یکدست‌سازی حاکمیت را پیش می‌بردند، شش کارگر یک کارخانه خودکشی کردند تا خلاصی یابند.

ناجوانمردی است اگر رخداد‌هایی از این‌دست را تنها به گردن مسئولان کنونی بیاندازیم. اما و اما... اول این‌که کارنامه هر کسی را با میزان دعوی او می‌سنجند. اگر آن‌هایی که امروزه بر اریکه قدرت تکیه زده‌اند شعار مبارزه با فقر و فساد سر نمی‌دادند و خود را مدافع حق و حقوق مردم محروم و بی‌پناه نمی‌خواندند، کسی نمی‌توانست این رخداد‌ها را با این شدت به رخ آن‌ها بکشد. البته از هیچ سیاستمداری نمی‌توان توقع داشت حقیقت را به مردم بگوید. سیاست‌پیشه مردم به تعبیر ایرج میرزا، سرشت و جنمی ویژه دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به هر تغییرشکلی مستعد باشند.

در هیچ دوره‌ای مجموعه ساختار سیاسی تا این‌اندازه یکدست نبوده. قرار بود حاکمیت یکدست شود تا موانع و محدودیت‌های خدمت‌رسانی به خلق خدا برداشته شود. تا پیش‌ازاین، بهانه جماعت خودارزشی پندار این بود که غربزده‌ها، سازشکاران، مرفهان بی‌درد و نئولیبرال‌ها نمی‌گذارند چنان‌که شاید و باید برنامه‌ها و اهداف نیرو‌های انقلابی به‌تمامی محقق شود. خب، الحمدلله این موانع برطرف شده‌اند و حالا حتی نماینده‌ای که شیطنت همکارانش را افشا می‌کرد، ردِصلاحیت می‌شود تا دیگر هیچ‌کس آب به آسیاب دشمن نریزد. با این‌حساب دیگر می‌خواهید مشکل را به گردن چه‌کسانی بیاندازید؟

خودکشی محروم‌ترین و زحمت‌کش‌ترین افراد این جامعه را می‌خواهید به گردن چه‌کسی بیاندازید؟ اصلاً این هم مقصرش لیبرال‌ها و نئولیبرال‌هایی که به‌قول شما بعد از جنگ تا حالا همه‌کاره بوده‌اند و زمام امور را همیشه در دست داشته اند. هشت‌سال معجزه هزاره سوم را هم نادیده می‌گیریم. خب، عدم‌پاسخگویی به کارگری که فقط می‌خواسته بداند چرا به کارخانه راهش نمی‌دهند و فقط به‌همین‌دلیل یعنی بی‌احترامی و توهین به شخصیت‌اش، خودش را دار زده چه؟ این هم تقصیر هاشمی، خاتمی و روحانی است؟

غربزده‌ها به مدیران انقلابی شما این نحوه از رفتار را آموخته‌اند؟ لیبرال‌ها به شما گفته‌اند غرور و عزت‌نفس یک کارگر را لگدمال کنید؟ سازشکاران به شما گفته‌اند همان‌طور که در مقابل ابرقدرت‌های شرق و غرب عالم ایستاده‌اید، در مقابل اعتراض به‌حق کارگران هم بایستید و توی دهان‌شان بزنید؟ ای‌کاش یک هزارم رحم، مروت و عطوفتی که در حق دولت فخیمه و صلح طلب روسیه به‌خرج می‌دهید در حق آن کارگران مظلوم روا می‌داشتید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • رابی
    3

    تقصیر زلیخا است😁😅🤣

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      چرافکرمیکنی خیلی بامزه ای چون لایکت میکنن جوگیرنشوتوازاونایی هستی که روت بخندن آخرش میشی صادق بوقی

  • ناشناس
    2

    خواندن خبر هم دردناک است ،این هم از تحریم های جانسوز

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تحریم؟ چطور تحریم نتونسته رو دزدی و اختلاس اثر بذاره ،چطور برا اختلاسگران و رانت خوران پول هست ارز هست برا رسیدگی به ملت نیست

  • امیر مهدی
    17

    جمع کنید این مسخره بازیو اینهمه مغالطه جمع مسائل در یک مسئله که مصادره به مطلوب کنید،خیلی بی انصافه نویسنده، این حد از عقب افتادگی رو حتی یه بچه می‌فهمه حیف خودم که وقت گذاشتم این تحیلی بسیار داغونو بخونم..راستی در قارقوزآبادسفلی یکی به علت اینکه نتوانست باد شکمشو خالی کنه از دنیا میره دلیلشم این بود که مدیران انقلابی اجازه ندادن این اتفاق بیفته چون حاکمیت برا همسایه ارزش خاصی قائله واجازه ندادن شایدم حاکمیت برای اینکه رابطه صلحشون با روسیه خراب نشه اجازه ندادن این باد شکم این آقا خارج بشه هرکسی که میخواهید باشید سراین کج فهمی در قیامت باید پاسخگو باشید
    در ضمن بله این دولت با هزاران مشکل تا حالا هزاران کارخانه رو به چرخه تولید برگردونده و میلیون ها کارگر قدران این حکومت اند چون صاحب کار شدن، برخلاف اون دولتی که شما اونو میپرستیدکه به تعطیلی کارخانه که چی عرض کنم کل کشور رو به اندازه هزاران سال عقب انداختن (خدا ازشون نگذره) همچنین ما با هیچکسی عهد اخوت نخوندیم حتی همین دولت فخیمه روسیه بر خلاف شما که حکومت صلح طلب و کودک نکش آمریکا رو در هر شرایطی میپرستید و سجده ی حماقت بر خاک میذارید بااینکه این روزها جنایت های آمریکا حتی برا حیوانات من جمله خر وکلاغ هم مشخص شده
    باشد که بیاندیشید (البته اگه چیزی برای اندیشیدن باشه)

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      نه عزیز من سر اخراج این کارگرا بوده و نیروی جدید به جاشون استخدام شده . همون طور که توی اکسیر بروجرد کلی کارگر جدید استخدام شدن و رفتن سرکار و بعدش یه ازمون سوری برگزار کردن.
      کجا هزاران کارخونه راه افتاده که فقط تو می بینی ؟ فکر کردی یه وام دادن به مدیرای انقلابی اونا باهاش کارخونه راه می اندازن و کارگر میبرن سرکار ؟
      زیاد اخبار 2030 نگاه میکنی فک میکنی اونا راست میگن بیا تو بازار تا نتیجه رو ببینی

    • ناشناس
      0

      داداش خیلی شهر گفتیا حواست هست
      بیا پایین دوزتو

  • ناشناس
    0

    مجلس کارفرمایی و سرمایه داری که با حمایت کارفرمایان و سرمایه داران اداره می‌شود، طی دستور سرمایه دار می‌خواهد کارفرما و سرمایه داران را پولدارتر و فرعون تر و کار گران را بی پول تر و برده تر و فرمانبردار تر کند. یعنی دولت و مجلس می کوشد همه چیز به نفع سرمایه دار و کارفرمایان باشد. پس اگر برای سرمایه داران نمیصرفد چطور خود رو های میلیاردی خانه های لاکچری و دو یا سه کارخانه و... دارند. از حق خوری؟یا قانون 99 من و 1 درصد کارگر؟

  • .
    1

    اره صد در صد تقصیر هاشمی .. چون از سال ۱۳۳۷ تا دوره هاشمی قانون کارگری استخدام بود .با تلاش هاشمی قانون کارگری شد قراردادی .. کارگر الان برده سرمایه دار شده و هر لحظه سرمایه دار میتونه کارگرو اخراج کنه . .. خبر فوری برو قشنگ تاریخچه اینو دربیار و ببین کیا اینکارو انجام دادن .

  • ناشناس
    2

    ای‌کاش یک هزارم رحم، مروت و عطوفتی که در حق دولت فخیمه و صلح طلب روسیه به‌خرج می‌دهید در حق آن کارگران مظلوم روا می‌داشتید.

  • قوچعلی
    0

    نخیر
    ما وابسته نیسسسسستیم.
    مقصر آمریکا، اسرائیل، انگلیس، خاندان پهلوی، رفسنجانی، خاتمی، موسوی، کروبی و هر کسی که اینا خوششون نمیاد هست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      شما که از موضوع اختلاس، روغن چرخ های توسعه و مباح بودن له شدن عده ای (؟؟؟) از مسلمانان و شیعیان امام زمان در لای چرخ های توسعه چیزی نمی دانی، در زیر خبر خودکشی دو انسان بی گناه لودگی نکن.

  • ناشناس
    2

    نتیجه افزایش مالیات فشار روی قشر مستضعف است

  • ایران سربلند
    36

    جناب عبدالجواد:
    اگر کمی سواد جامعه شناسی داشته باشید که قطعا ندارید....
    اقدام به خودکشی یک شبه یا یک ماهه یا یکساله رخ نمیده.
    طرف یا مشکل روحی داره و یا کارد به استخوان رسیده که این تصمیم رو میگیره. چرا دیگر کارگران که وضعیت مشابه رو دارند اقدام به خودکشی نکردند.
    یه کم مطالعه کن مردک...
    میخوای خیالت رو راحت کنم، کل معضلات و مشکلات کشور و ملت، تقصیر جبهه ی اصلاحات بی هویت غربگراست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      چرت نگو ساندیس خور مواحب بگیر

    • م
      0

      اصلاح طلب ، اصولگرا همه یه کرباسن، همه شون ایران رو به باد دادن

    • ناشناس
      0

      همشون از یه قماش هستن خیلی زور نزن

    • ناشناس
      1

      اقلی ایران سربلند
      فکر کنم الان خیلی دیگه سربلندیم
      داریم پرواز میکنیم
      داداش طرف خانواده خودشو نمیتونه.کنترل کنه میاد کشورو کنترل کنه
      در مورد اون طرف درسته فشار روحی و روانی بوده
      اما از چی بوده به نظرت
      مثلا یه کارگری که بچه دارع و شایدم مریض داشته باشه تو خونه و خیلی شایدای دیگه
      و قراردادیه و دیگه هیچ کاری ازش بر نمیاد یه مرتبه بهش بگن تموم این همه فشار میشه این اتفاق
      خدا میگه در مورد کسی قضاوت نکن که اگر بد گفتی تو همین همونو برا خودت میاره

      اینقد داداش طرفداری نابجا از این سیستم دولت نکن
      با اینکه نونت تو همینه

  • ناشناس
    1

    موضوع خاتمی وروحانی وهاشمی نیست موضوع اینه ایران ازریشه خرابه یکی میاددرست میکنه یکی میادخراب میکنه یکی میادخرابی اونودرست کنه کلاایران کن فیکون میشه نتیجش میشه خودکشی

  • ناشناس
    2

    چندسال قبل در ماموریتی به یکی از کشورهای همسایه ،دریک محوطه حدود ۱۰۰ مترمربعی فضای سبز چمن ،حدود ۲۰ کارگر زن ومرد زیر آفتاب مشغول کوتاه کردن دانه به دانه چمن ها با داس های بسیار کوچک دردستشان بودند به فرد مقیم آنجا گفتم این چمن ها را میشود دریک روز یک نفر حتی با قیچی معمولی کوتاه کند ،فرد مقیم گفت ،دولت این کشور جهت جلوگیری از جرم وجنایت و خانواده آزاری و خودکشی افراد بیکار ،،حداقل دستمزد را به این کارگران می دهد که مشغول به یک کار طولانی مدت باشند واگر چمن ها را بطور دسته ای با داس کوتاه کند اخراج وتنبیه میشود .

  • ناشناس
    2

    روزهای اول روزنامه کیهان: تکذیب شده دروغه هیچکس خودکشی نکرده اصلاح طلبان و عوامل جورج سوروس اشاعه دهنده این دروغ بوده اند باید با عوامل داخلی نشر این خبر با این عنوان برخورد شود.
    روزهای بعد از اعلام رسمی، روزنامه کیهان: خودکشی دروغه در محل کار طنابشون پاره شده گیر کرده به گردنشون!!! پاره کردن طناب کار اصلاح طلبا بوده با پاره کنندگان طناب و افشا کنندگان این خبر باید برخورد شود
    هفته بعد، روزنامه کیهان: بیماری زمینه ای داشتند دکتر جوابشون کرده. اشاعه دهندگان این خبر کذب باید بازداشت و ادب شوند.
    دو هفته بعد، روزنامه کیهان: خاتمی و جورج سوروس بهشون وعده های تو خخالی داده بودن عمل نکردند راهی نداشتند روی حساب حرف اینه کلی چک کشیده بودند قرض بالا آورده بودند. باید با اصلاح طلبا برخورد شود.
    سه هفته بعد روزنامه کیهان: اصلا اینطور شرکت تاکنون تاسیس نشد و چنین افرادی شاغل نبودن احتمالا از اتباع کشور برادر افغانستان بوده اند. اصلاح طلبا می خواستند بین ایران و افغانستان درگیری شود باتید باهاشون برخورد شود.
    دو ماه بعد روزنامه کیهان: با همت و تلاش های دست پاکان دولت سیزدهم و به کوری چشم اصلاح طلبا و جورج سوروس کارخانه فلان و در فلان جا (در همان جا که این کارگران کار می کردند و خودکشی کرده بودند) افتتاح و جمعی در آنحا مشغول بکار شدند. باید با اصلاح طلبا که بجای ساخت کارخانه و اشتغال جوانان پولها را به جورج سوروس می دادند برخورد شود.
    .
    .
    .
    .
    کلا این کیهان و دوستانش روزشون با برخورد با اصلا طلبا و جورج سوروس شب می کنند!! به همین شیکی و فضاحت

  • ناشناس
    1

    اوضاع خیلی خرابه اگر باورندارید جای مسئول وکارگر عوض شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      برای بازرسی و رسیدن به حقیقت لازم است بهترین راهکار است

  • بهلول
    1

    خودكشى اقتصادى نيست شكست عشقى خوردن

  • ناشناس
    2

    دولت مستضعففین کاری کرده ک۶ خواستم دستشویی برم هم حساب کرد طرف گفت مالیاتشم از من می گیرن تف به این کاری که با مردم می کنید

  • ناشناس
    3

    خدا لعنت کنه کسانیکه پول این مملکت و مردم را در جای سوریه و غزه خرج می‌کنند و مردم در عذاب هستن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سلام دوستان بیشتر بیندیشید وبهتر تفکر کنید

  • ناشناس
    2

    کوروش داریوش و حتی موغلها هم مقصر هستن

  • ناشناس
    1

    مشکل از تمرکز قدرته شما نمی توانید اعتراض کنید نمی توانید خواسته های صنفی خودتان را به شکل مسالمت آمیز مطرح کنید شما محکوم هستید که در تحریم و سختی زندگی کنید چون صاحب قدرت اعتقاد دارد شما قدرت تحلیل ندارید

  • ناشناس
    0

    اصلاح طلب و اصول گرا نداره این قماش فقط فکر جیب خودشون و اطرافیانشون هستن و به فکر مردم نیستند .
    شعار دولت مستضعفین این بود که تمامی شرکت های پیمانکاری جمع میشن چی شد منفعت یه عده در این شرکت هاست از رانت و رشوه و ...
    ضربه رو کارگر جماعت میخوره که صداش به هیج جا نمیرسه حتی برای مرگ انسانها هم داستان سرایی میکنند

  • ناشناس
    1

    خدا رحمتشان کنه پشت میزیها میز وفا نمیکنه خدا ازتون نگذره نتیجه دزدی فسادتا کی حروم

  • ناشناس
    1

    خودکشی کارگران مقصرش محمدر ضا پهلوی هست

  • ناشناس
    1

    مثل این است ،دزدی میشود ،اختلاس میشود ،دلار گران میشود ،خشکسالی می شود ،اجناس گران میشود ،،یک دشمن هست بندازیم گردنش ،،،همه تقصیرها شیطان بزرگ امریکا است

  • بیطرف
    3

    نتیجه اقتصاد مقاومتی نه تقصیر آمریکا و اسرائیل کار زنهای بی حجاب است به گفته مسولیین

  • ناشناس
    0

    هر کارگری که از فلاکت و مشکل اقتصادی خودکشی می‌کنه جایش در بهشت است و گناهش متوجه عاملین این مشکلات است

  • ناشناس
    0

    اقتصاد مقاومتی فقط برای مردم است نه مسئولان

  • ناشناس
    0

    احسنت بر کارگران انقلابی و ولایت مدار ایران
    همین طور ادامه بدید تا نابودیتان

  • ناشناس
    0

    امیرمهدی باباجان جوش نزن ساندیس خنک بنوش عزیزبابا

  • ناشناس
    0

    توی تاریخ خیلی چیزا می نویسند مثلا در مورد اقتصاد ایران در دهه نود.
    کافیه عینکتو عوص کنی.

  • حامد
    0

    خدا لعنت کند کسانی را که قانون کار را به برده داری تغییر دادند و استخدام قطعی ۳۰ ساله را به قرارداد های یک ماهه بی اعتبار تغییر دادند تا همیشه بتوانند به قشر کارگر زور بگویند و حق وحقوق آنان را راحت ضایع کنند. علی لعنت الله القوم الظالمین .

  • ناشناس
    0

    تو این حکومت هیچ وقت برای کارگر ارزشی قایل نبودن وقتی امام جمعه مذهبی ترین شهر ایران میگه عمله با یه روز کار میتونه یه چلو کباب بخوره معلومه نظر این قشر راجع به کارگر چیه !!

  • سعید
    0

    سپاسگزارم که سخن حق برزبان آوردی حق نگهدار تان رحمت خدا برشما،وپدر و مادرت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها