اعلام نرخ ۴۵/۸ درصدی تورم سالانه در شهریور ماه

براساس اعلام مرکز آمار، نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۵/۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۰/۶ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

اعلام نرخ ۴۵/۸ درصدی تورم سالانه در شهریور ماه

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۴۵/۱ درصد و ۴۹/۷ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ۰/۶ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی یک واحد درصد افزایش داشته است
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریور ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۵/۵ درصد برای دهک ششم تا ۴۹/۴ درصد برای دهک دهم است.
بر اساس این گزارش، نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه به عدد ٤٣/ ٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۳/۷ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۳/۲ واحد درصدی به ۶۱/۶ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ۰/۷ واحد درصدی به ۳۵/۴ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٢/ ٩ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۰/۵ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۷/۸ درصد بوده که که نسبت به ماه قبل ۰/۱ واحد درصد افزایش داشته است.
همچنین نرخ تورم ماهانه شهریور ١٤٠٠ به ۳/۹ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل ۰/۷ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۵ درصد و ٣/٣ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٤ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ۰/۸ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳/۶ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰/۴ واحد درصد افزایش داشته است.

گرانی، کمر بسیاری از افراد را خم کرده است. افزایش تورم در حالی در ایران ادامه دارد که سال قبل بانک مرکزی ایران هدف تورمی امسال را ۲۲ درصد (با ۲ واحد نوسان مثبت و منفی) تعیین کرده بود، اما نه تنها در رسیدن به این هدف موفق نبود بلکه حالا نرخ تورم سالانه به ۴۵ درصد هم رسیده است. با این حال بالاترین نرخ تورم کشور به سال ۱۳۷۴ و در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد که به ۴۹/۴ درصد رسید.
صندوق بین‌المللی پول پیشتر از افزایش تورم در کشور در سال جاری میلادی خبر داده بود؛ این سازمان تخمین زد که نرخ تورم ایران به ۳۹ درصد برسد؛ این نهاد نرخ تورم در سال گذشته را ۳۶/۵ درصد اعلام کرده بود. ایران یکی از بالاترین نرخ تورم‌ ها را در جهان دارد که در سال‌ های اخیر هم رشد زیادی داشته است به طوری که نرخ ارز و قیمت کالاهای اساسی چندین برابر افزایش داشته اند.

کسری بودجه و رشد نقدینگی، متهمان اصلی تورم
یکی از دلایل مهم در ایجاد تورم، رشد نقدینگی است؛ در شرایطی که نسبت آن از رشد تولید فزونی پیدا کند. در این وضعیت تورم و افزایش قیمت‌ ها از مهمترین آثار منفی رشد نقدینگی خواهند بود. به همین علت بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نسبت به پیامدهای منفی رشد نقدینگی در ۶ ماهه دوم امسال هشدار می دهند.
کسری بودجه و نحوه تأمین آن نیز از دیگر عوامل اصلی ایجاد تورم است. به طور سنتی و از سال‌ های گذشته دولت ها با کسری بودجه مواجه بودند و از طریق استقراض از بانک مرکزی و یا چاپ پول، کسری بودجه را جبران می کردند.
در واقع مهم‌ تر از کسری بودجه، نحوه تامین کسری توسط دولت است، به همین علت و به دلیل به کارگیری روش های نادرست برای تامین کسری، مشکلاتی همچون تورم دو رقمی در اقتصاد نمایان می شود.
علاوه بر موارد مذکور مشکلات ساختاری دیگری از جمله کاهش ارزش پول ملی و عدم کنترل‌ نرخ ارز، کنترل تورم را از دسترس خارج کرده است، اما فارغ از این مسائل دو عامل تحریم و بیماری کرونا نیز به چالش نقدینگی در دو سال اخیر دامن زده است.
بدون شک اگر سیاست فشار حداکثری آمریکا و به دنبال آن کاهش شدید صادرات نفت و درآمدهای ارزی نبود، نقدینگی شتاب کمتری پیدا می کرد و بر موتور تورم اثرگذار می شد.
ابراهیم رئیسی در جریان مناظره‌ های انتخاباتی اعلام کرده بود تورم را ابتدا به نیم و بعد تک رقمی خواهد رساند. تحقق چنین هدف گذاری، رفع موانع ساختاری در اقتصاد را می طلبد، در غیر این صورت رشد نقدینگی و افزایش تورم همواره به عنوان چالش‌ های اصلی کشور باقی خواهند ماند.

منبع: رسالت

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها