وزیر اقتصاد:

ترمز افزایش قیمت‌ ها کشیده می‌شود/ ویدئو

وزیر اقتصاد بیان کرد: افزایش تورم در شهریور به هیچ وجه مطلوب نیست و با اقدامات که انجام خواهد شد ترمز افزایش قیمت‌ ها کشیده می‌شود.

ترمز افزایش قیمت‌ ها کشیده می‌شود/ ویدئو

احسان خاندوزی در مصاحبه اختصاصی افزود: متاسفانه آمار افزایش بیش از ۳ درصدی متوسط قیمت‌ها در اقلام مصرفی خانوار در شهریور خبر بسیار ناخوشایندی است و این نرخ باید حتماً در ماه‌های آینده کنترل شود.

وی درباره دلایل این تورم گفت: بخشی از این تورم مربوط به افزایش قیمت ارز و همچنین فشار کسری بودجه در ماه‌های ابتدایی سال است که موجب برداشت بیش از اندازه از بانک مرکزی شد.

خاندوزی افزود: سیاست اقتصادی با تاخیر تاثیر خود را خواهد گذاشت و اگر دولت با ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در چهار ماهه نخست امسال از بانک مرکزی استقراض کرد این موضوع خود را در ماه‌های ششم و هفتم نشان می‌دهد.

خاندوزی گفت: دولت سیزدهم برای کنترل افزایش قیمت‌ها اقداماتی در دستور کار قرار داده، از جمله کنترل نوسانات نرخ ارز از طریق افزایش فروش نفت و میعانات که در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر اقتصاد افزود: همچنین برای تسهیل دسترسی به ارز‌های بلوکه شده کشور در سایر کشور‌ها تدابیری در روز‌های اخیر اتخاذ شده است.

وی گفت: درباره استقلال از بانک مرکزی نیز اقداماتی انجام شده و بر خلاف پنج ماهه ابتدایی سال دولت سیزدهم در شهریور بدون یک ریال استقراض جدید از بانک مرکزی توانست بودجه خود را تامین کند و زودتر از پایان شهریور حقوق کارکنان دولت واریز شد.

خاندوزی افزود: ما در ماه‌های ابتدایی سال، ۱۶ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق فروش اوراق داشتیم که این رقم در یک ماه اخیر، به ۲۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

خاندوزی اضافه کرد: تداوم این اقدامات، می‌تواند کنترل تورم و کشیده شدن ترمز افزایش قیمت‌ها را در پی داشته باشد هرچند ممکن است با چند ماه فاصله، تاثیر بگذارد.

وی گفت: بویژه با تغییر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کمتر کسری بودجه خواهیم داشت و شاهد پایین آمدن سطح عمومی قیمت‌ها در ماه‌های آینده خواهیم بود.

منبع: صدا و سیما

68

حجم ویدیو: 7.17M | مدت زمان ویدیو: 00:01:47 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • یکی از مردم
    0

    زهی خیال باطل!...بدون اسقراض تونستید بودجه رو تامین کنید؟! از کجا؟ چرا نمیگید مثل همیشه و قبلیها از جیب مردم؟ دلار داره به 30 نزدیک میشه تورم بالای 50 درصده ...این ترمز خیلی ساله که بریده شده و شما هم دارید ازش سود میبرید فقط بیچاره مردم که به شما امید بستند!

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      0

      فرمود با اوراق قرضه ... کامل مطالعه کنید ، بعد نظر

  • سیاوش سلطان
    0

    تنها راه کنترل تورم در ایران فروش اوراق قرضه با سود نزدیک به تورم و قبل از این اقدام تهیه برنامه های تولیدی کوتاه و میان مدت و در نهایت بلند مدت جهت نیاز کشور با اولویت کشاورزی و صنعتی می باشد وگرنه گردش نقدینگی به طرف ارز و واسطه گری و احتکار سوق داده خواهد شد و هیچ چاره ای دولت ندارد چون بانکها نقدینگی را مدیریت می کنند و این کنترل نقدینگی بانک ها سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی رادبی اثر می کند ، بورس نیز شرکت های دولتی و شبه دولتی را گسترش و حقوق نجومی بهره وری پایبن بدون پاسخگویی را دنبال می کند ... نهایتاً به بحث حسابرسی و پاسخگویی شرکت هایی که با سرمایه مردم تشکیل می شوتد می رسیم ، با نفت فروشی چند سال اقتصاد ایران دوام خواهد آورد ... کنترل و هدایت نقدینگی به طرف تولید تنها چاره اقتصاد ایران است همراه با تضمین دولت و اگر چنین شود کسی در بازار ارز ریسک نمی کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها