موسسه بین‌المللی مالی مستقر در پاریس

 با احیاء برجام، ذخایر ارزی ایران تا سال ۲۰۲۳، دو برابر خواهد شد/ رشد اقتصادی هم به ۴ درصد خواهد رسید

موسسه بین‌المللی مالی مستقر در پاریس در گزارشی اعلام کرد با احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ذخایر ارزی کشور تا سال ۲۰۲۳ دو برابر خواهد شد و اقتصاد ایران نیز شاهد رشد ۴ درصدی خواهد بود.

 با احیاء برجام، ذخایر ارزی ایران تا سال ۲۰۲۳، دو برابر خواهد شد/ رشد اقتصادی هم به ۴ درصد خواهد رسید

این گزارش می‌گوید اگر تحریم‌ها لغو شود، ذخایر ارزی ایران تا دو سال آینده به ۱۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین اگر برجام احیاء شود، رشد اقتصادی کشور در سال جاری ۳.۵ درصد و برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ نیز هر کدام حدود چهار درصد خواهد بود:

«رشد اقتصادی کشور در صورت رسیدن به توافقی جامع‌تر از برجام، برای سال جاری ۴.۳ درصد و برای دو سال آینده برای هر سال حدود شش درصد خواهد بود».

موسسه بین‌المللی مالی می‌افزاید به رغم رشد اقتصادی بیشتر با لغو تحریم‌ها، انتظار نمی‌رود نرخ بیکاری در ایران از ۲۰ درصد کنونی کاهش یابد.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد اما پارسال این رقم به ۳۲۰ هزار بشکه سقوط کرد و در پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی حدود ۶۵۰ هزار بشکه بوده است.

ارزش صادرات نفت خام ایران در دوران قبل از تحریم‌ها سالانه ۶۰ میلیارد دلار بود که بیش از ۱۰ درصد اقتصاد کشور را تشکیل می‌داد.

این نهاد مالی بین‌المللی در ادامه می‌گوید اگر تحریم‌ها لغو نشود، رشد اقتصادی ایران در سال جاری حدود ۱.۸ درصد خواهد بود.

منبع: انتخاب

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • طوفان شن
    0

    اگر را با مگر تزویج کردند-----درآمد کودکی ایکاشکی نام

  • مینو
    0

    تنها راه نجات ایران تعامل و دیپلماسی صحیح با کشورهای پیشرفته و فهمیده در سراسر دنیاست قبلاً هم بوده ولی الان یه چند سالیه دعوا و خط و نشان کشیدن و جنگ و توهین و ..... جای خودشو به روابط صلح آمیز و دوستانه داده هیچی عایدمون نشد از کل دنیا هم عقب موندیم انشالله رییس جمهور جدید خط بطلانی بر عقاید خرافی چند سال اخیر بکشن.

  • جانباز آتش به اختیار
    0

    ۲۰ درصد مردم ایران با رای خود به دنیا اعلام کردند که از بدبختی و بیچارگی لذت میبرن

  • علی
    0

    قرآن سر نیزه کردن

  • عاطفه
    0

    خوش بحال حزب الله لبنان، حوثى يمن، حشدالشعبى عراق،حماس ،لشكر فاطميون ،وزينبيون و،،،،،،،،،،بغير از مردم بدبخت ايران

  • ن
    0

    امیدوارم احیا نشه . سودش که به جیب آقازاده ها و اعراب میره به ما مردم ایران چیزی نمیرسه . مسئولین هم که عمدتا عراقی و هندی و انگلیسی هستند.

  • یکی از مردم
    0

    با برجام هیچ چی به مردم نمیرسه و بدون برجام بیچارگیهاش(تحریم) فقط به مردم میرسه!!!

  • متین
    0

    من نمیدانم دشمنی با دنیا و حرکت بر خلاف قوانین بین المال و انگشت نما شدن بین کشورهای دنیا چه سودی برای ما داشته ،، مردم کشورهای دنیا دارن در صلح و صفا زندگی میکنند اینجا هرروز یک استرس به ملت وارد میشه

  • بهار نمیاد
    0

    بزک نمیر

  • ح
    0

    شتر در خواب بیند پنبه دانه،،،،،،

  • مورچه
    0

    امریکاوسردمداران ایران باهم هستن فقط جنگ زرگری راه انداختن ثروت ایران وکشورهای حوزه خلیج فارس را غارت کردن روسیه وچین کمونیست هم بهره خاص خودرا دارند

  • شوقی
    0

    امروز توافق شد ۳۰ هزار ماشین به قیمت مصوبه به خانواده مدافعین حرم و فاطمیون بدهند

  • مهرداد سربندی
    0

    آهای موسسه بین‌المللی مالی مستقر در پاریس، تو بهتر میدانی یا زاکانی؟ توبهتر میدانی یا شریعتمداری؟ تو بهتر میدانی یا ذوالنوری؟ تو بهتر میدانی یا این همه ناجوانمردان داخلی که چوب لای چرخ برجام میذارند؟ تو بهتر میدانی یا مجلس حداقلی ما؟ تو مگه چقدر سواد داری؟ یعنی بیشتر از این همه اصولگرا و پایداری که برجام را کاغذ پاره میدونند و تلاش می کنند به انجام نرسد سواد داری؟ ما یه علم الهدا داریم که حتی زبون اجنه را هم بلده. تو بهتر میدونی یا او؟ لااقل از جلیلی ما خجالت بکش و دیگه بیشتر از او دروغ نگو. همه میگن برجام سود نداره الا تو و ظریف و روحانی. حالا این چطوری می شه که ترامپ با اون همه خریت می فهمید برجام برای ایران سود داره و این جماعت نمی فهمند در عجبم.

  • احیای توان داخلی سادیسم نمی آورد .
    0

    آمریکایی ها در صدد هستند تا تمام راههایی که منجر به تنفس اقتصاد ایران می شود را ببندند ... این ماهستیم که باید تمام این مجرایی را باز کنیم .... آمریکایی ها صدسال است که نشان داده اند اهل بازی برد - برد نیستند و نخواهند بود نه با ایران که با هیچ کشوری تابحال قردادی را به آخر نرسانده اند و همیشه تاریخ بد عهدی کرده اند .... اگر شعار تعامل با دنیا را به تسلیم و کرنش در برابر کاخ سفید معنی کنیم ضرر کرده ایم که همیشه تاریخ تسلیم شدگان سرنوشت خوبی نداشته اند ... قطعا با دنیای بدون آمریکا هم می توان پیش رفت و به منافع پایدار رسید ..اگر نترسیم و نترسانیم و بیخود ناامید نباشیم .....

  • ایرانی
    0

    ذخایر ارزی نه تنها دوبرابر نخواهد شد بلکه محتاج تر خواهیم شد پول ما به عراق و یمن و سوریه و لبنان جهت گروه تقویت گروه مقاومت هزینه خواهد امادر کشور ما: خانه از پای بست ویران است / خواجه در فکر نقش دیوار است ...

  • محمود
    0

    شوقی از خدا بترس بیخودی تهمت نزن

  • کاربر ناشناس
    0

    خجالت بکشید

  • محسن
    0

    باید با دنیا در ارتباط باشیم - در عین حال عاقل و زیرک باشیم و هر جا به نفع ما بود نزدیک شویم و هر جا به ضرر ما باشد از آن دور شویم.

  • حال به هم زن
    0

    10000 تا از این ماشینها به خانواده شوقی تعلق دارد

  • ali
    0

    خوش بحال حزب اله لبنان و کتائب حزب اله و... به مردم ایران فقط گرونیهاش میرسه و تحریم هستیم و بدبختیم و مردم مقاومت کنن و...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها