آیا افزایش حقوق ۳۹ درصدی تورم ایجاد می‌کند؟ / لیلاز: اقدام روحانی و شریعتمداری هوشمندانه و قابل تقدیر است

تحلیلگر سرشناس مسائل اقتصادی و سیاسی با اشاره به افزایش دستمزد کارگران گفت: تصمیمی که آقای شریعتمداری و مهم‌تر از ایشان دولت گرفته است از نظر اخلاقی، علمی و سیاسی بسیار درست و عاقلانه بود. 

آیا افزایش حقوق ۳۹ درصدی تورم ایجاد می‌کند؟ / لیلاز: اقدام روحانی و شریعتمداری هوشمندانه و قابل تقدیر است

سعید لیلاز با بیان اینکه از نظر اخلاقی بدهی تاریخی به طبقه کارگر داریم، افزود: سال‌های سال است که به معیشت کارگران به درستی رسیدگی نشده است چرا که در سه سال گذشته بدترین سال‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در کشور داشتیم و شدیدترین فشارهای بین المللی و داخلی را تحمل کردیم بنابراین شدت این فشار بر طبقه محروم و حقوق بگیران و کارگران بوده است.

لیلاز تاکید کرد: این که رئیس جمهور طبق روش سال‌های گذشته در آخرین سال دولت خود به معیشت کارگران بیش از نرخ تورم توجه کرده است نشان از تصمیم اخلاقی ایشان دارد درواقع بر خلاف دولت‌های نهم و دهم، رسیدگی به توده مردم و مردمی بودن دولت، شعار و عوام زدگی و عوام فریبی نبوده است.

این استاد سرشناس اقتصاد گفت: از این تصمیم دولت خوشحال هستم که برای هشتمین سال پی در پی قدرت خرید طبقه کارگر به گونه‌ای موثر رشد کرده است حتی از نظر سیاسی هم تصمیم بسیار درستی بود؛ ایران در موقعیت حساس قرار دارد و ثبات اجتماعی برای آن اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که حدود ۱۴ میلیون خانوار حقوق بگیر هستند و نیمی از خانوارهای ایران تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفتند تصمیمی که به تحکیم و افزایش ثبات در ماه‌های پیش رو کمک می کند.

او ادامه داد: سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری را داریم و مشخص نیست چه کسی از چه جناحی پیروز انتخابات می‌شود در این شرایط قدرت‌های خارجی علاقمند هستند فضای ایران را متشنج کنند بنابراین افزایش حقوق کارگران گام بزرگی بود که برداشته شد.

این اقتصاددان گفت: مذاکرات هسته‌ای را در پیش داریم و باید با حداکثر نشاط، ثبات و یکپارچگی داخلی وارد مذاکره شویم حتی اگر بخواهیم به آمریکایی‌ها نه بگوییم هم باید بنیه نیرومند اجتماعی داشته باشیم بنابراین این کاری که انجام شد به لحاظ سیاسی کمک بزرگی به نظام جمهوری اسلامی کرد که در نتیجه آن ثبات اجتماعی حفظ خواهد شد.

لیلاز در پاسخ به این سوال که این افزایش حقوق منجر به افزایش تورم می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: در هر مناظره علمی که باشد عنوان می‌کنم دستمزد کارگران هیچ نقش منفی در افزایش تورم و افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات کشور ندارد چون به طور متوسط سهم دستمزد در فروش خدمات در ایران ۱۰ یا ۱۲ درصد است که همین مقدار را باید از طریق رشد بهره وری جبران کرد.

این اقتصاد دان افزود: هیچ کارفرمایی در بخش خصوصی نمی‌شناسم که در سال گذشته زیر ۴۰ درصد کالا و خدماتش را افزایش داشته باشد بنابراین اگر کارفرمایان افزایش ۳۹ درصدی را در دستمزدها اجرا کنند، سهم کارگران در فروش کالا و خدمات سر سوزنی افزایش پیدا نمی‌کند حتی ممکن است کاهش هم پیدا کند همچنین قابل ذکر است که بگویم اینکه می‌گویند افزایش دستمزد کارگران منجر به افزایش تورم می‌شود فقط توهم علمی است چون به محض اینکه قدرت خرید کارگر افزایش پیدا کند کارگر پول خود را خرج می‌کند و در بازار تحرک ایجاد می‌شود.

لیلاز در پایان تصریح کرد: از نظر اخلاقی، سیاسی و علمی کاری که دولت و آقای شریعتمداری انجام داد در خدمت به کشور و نظام جمهوری اسلامی و خدمت به کارفرمایان و سرمایه گذاری در ایران و خدمت به کارگران و طبقه محروم بود در واقع بنده نقصی در این تصمیم نمی‌بینم اتفاقا شجاعت آقای شریعتمداری از نظر من قابل تقدیر نیز است.

منبع: برنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • فرهاد
    0

    همین اقتصاددان‌های بی سواد هستند که مملکت را به ورطه نابودی بردن. تو چه میفهمی از نداری و صورت سرخ در شب عید پیش زن و بچه. تو با چه منطقی می‌گویی تورم زا نیست. چرا میخواهید ندانم کاری خود را بی سر و صدا به دولت بعدی انتقال دهید.

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      فرهادجان توکه سواداقتصادی نداری فقط کمی تعصب قالی بافی داری سکوت کن وهیچ مگوی.

    • محمد
      0

      اصلا میفهمی چی میگی ؟میخای تو این تورم که صد درصده و به دروغ ۴۰درصد گفته میشه کارگر با همون حقوق یکسال پیش زندگی کنه

  • علی
    0

    اگر خبرتون جلوی گرانی کالاهارابگیرید چرا باید تورم ایجا بکند حقوق کارگر با 39درصد همین الان هم بااین درصدی که اضافه کردید کارگر بازم یکطرف شکمش گرسنه است منتهی شما مسئولین عرضه مدیریت راندارید هرکاسبی هرچی دلش میخواد جنسشو میفروشه نظارت ندارید رضاشاه را میخواست چون خودش دزد نبود ی آدم بیسوادی بود پوست گرانفروش را میکند

  • حقگو
    0

    تف به ذات همچین کارشناسی که باقی موندن حکومت رو به گرسنگی کشیدن کارگر مقدم میدونه.

  • علی
    0

    هوشندانه را خند هام گرفت

  • احسان
    0

    عجیب نیست که دزد از دزد تعریف میکنه.هر بلایی که خواستن سرمون آوردن.این عملکرد ضعیف دولت نیست بلکه عملکرد ضعیف دستگاه قضا و دستگاه امنیتیست که قطعا دست همشون تو یه کاسه هست وگرنه چرا باید به این روز بیفتیم

  • ناشناس
    0

    تنها سالی است که منافع ملی وکارگری با هم در نظر گرفته شده وبسیار هوشمندانه بوده اگر سالهای آینده هم به این منوال باشد کسر بودجه کمتری خواهیم داشت

  • ایرانی
    0

    اصلا طلبا یک عمر از کارگر بردگی میکشن مال امروز دیروز نیست

  • س
    0

    خیلی بی سوادی حداقل دستمزد از یک میلیون و نهصد هزار تومان شده دومیلیون و پانصد هزار تومان کلا ششصد هزار تومان معادل ۱۰ کیلو موز به حقوق کارگر اضافه کرده اند آنموقع شما برای دولتتان سوت و کف می زنید موز زمان احمدی نژاد کیلویی ۲ هزار تومان بود اکنون ۶۰ هزارتومان است خدا لعنتتون کند که مملکت و ملت را با تدبیر و امیدتان نابود کردید..

  • کارگر
    0

    خودشون میبرن وخودشون میدوزند وخودشون ،براخودشون دست میزنند. کارگر کیلویی چند؟

  • حسین خانی
    0

    سیب و پرتقال پارسال کلیلویی نهایتا 6الی 10هزار بود الان 16الی 22هزار یعنی حداقل 60درصد و حداکثر 120درصد رشد داشته آنوقت حقوق کارگر 39درصد انصاف این بود90درصد حقوق بالا می رفت

  • وطن
    0

    افزایش حقوق شما تورم ایجاد نمی کنه؟شما خود تورم هستین ن حقوق مردم.

  • ایران
    0

    به ضرر شما فقط نباشه به مردم هرچی شد اگر هوشمند بودین وضع ما این نبود دزدیدن بردن خوردن تورم نشد

  • شهریاری
    0

    اره حتما برای همدیگه نوشابه باز کنید اخه اقایی که دارای پاچه خواری میکنی مگه خط فقر رو ده میلیون اعلام نکردین؟حالا بر فرض کارگر و مستمری بگیر هم حدود چهار میلیون بگیرن خوب بازم که کلی زیر خط فقر هستیم کلی منت به سر همه میذارید و تو بوق کرنا میکنید دیگه همه میدونن چه خبره

  • کارگر
    0

    شما که خودتون حقوق های نجومی دریافت می کنی چه می فهمی زن وبچه های کارگران چه می کشن با این حقوق ...تشویق می کنی که 39 در صد افزایش حقوق کارگری خوبه است که کلا میشه دو میلیون وششصد هزار تومان ...واقعا خجالت آور است ....کارگری که به فرزندانش هر سال وعده سال آینده را برای خرید عیدی میدهد اما بازم سال آینده نمی تواند..آیا واقعا خودتون هم نمی توانید برای بچه هاتون عیدی بخرید

  • بازنشسته
    0

    ما حقوق بگیران ثابت افزایش حقوق نمیخواهیم تورم روکنترل کنیدوارزش پول ملی روبالاببریدوهزینه های اضافه مملکت وبریزوبپاشها روکم کنید

  • ایرانی
    0

    برخی فقط بد و بی راه می گویند.ایشان از افزایش دستمزد کارگر دفاع کرده است.آیا این نظر بده؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها