علت کامل بسته نشدن درب پارکینگ چیست؟

چندی پیش یکی از آشنایان از من پرسید که چرا جک درب پارکینگی‌اش باز می‌ماند. پس از راهنمایی لازم برای رفع مشکل او، تصمیم گرفتم در اینترنت جستجو کنم و خود را در جایگاه فردی بگذارم که با این مشکل مواجه است و می‌خواهد از اینترنت کمک بگیرد.

علت کامل بسته نشدن درب پارکینگ چیست؟

اما به نظر می‌رسید که نویسندگان بسیاری از سایت‌ها صرفاً مشغول پر کردن محتوا بودند و به نیاز خواننده برای یافتن سریع علت این مشکل توجهی نداشتند. حتی سایت‌هایی بودند که علت باز ماندن درب پارکینگ را به فلاشر نسبت می‌دادند که این کاملاً نادرست است. به هر حال، در ادامه علت‌های باز ماندن درب پارکینگی مجهز به جک پارکینگی را با اولویت از بالا به پایین و راهکارهای رفع مشکل آن بیان می‌کنیم.

برق ورودی را چک کنید

اگرچه این مورد به‌ندرت علت اصلی این مشکل است، اما اولین اقدامی که باید انجام دهید، چک کردن برق ورودی است.اول از همه مطمئن شوید که برق ساختمان قطع نشده باشد و سپس بررسی کنید که برق ورودی به مدار کنترل نیز برقرار باشد. فیوزهای مینیاتوری اصلی روی کنتور برق را بررسی کنید و در صورتی که قطع بودند، با احتیاط آن‌ها را وصل کنید. اگر پس از وصل کردن، فیوز مجدداً پرید، به این معناست که برد یا موتور مشکل اساسی دارد و نیاز به بررسی تکنسین دارد.

در این شرایط، باید درب را به‌صورت دستی ببندید. اگر جک به گونه‌ای است که دسترسی به قسمت خلاص‌کن دارید، با استفاده از آلن یا سوئیچ مخصوص، بازوها را خلاص کرده و درب را ببندید. در غیر این صورت، باید پین جلوی بازو را به‌نوعی درآورده و بازو را از پایه جلو رها کنید تا درب بسته شود.

شکستگی چشمی درب پارکینگ - تصویر 4

چشمی خراب شده یا شکسته است

در بیشتر مواقع، مشکل باز ماندن درب پارکینگ به علت خرابی چشمی‌ها است. چشمی درب پارکینگ معمولاً در بیرون ساختمان و در ارتفاع نیم متری از زمین نصب می‌شود و وظیفه‌اش محافظت از خودرو و اشخاص است. اگر چشمی‌ها نتوانند یکدیگر را ببینند، درب بسته نمی‌شود. بنابراین، اگر مشکلی در سیستم برقی یا سخت‌افزاری این قطعه پیش بیاید، درب باز می‌شود و بسته نخواهد شد.

ابتدا بررسی کنید که چشمی‌ها از لحاظ ظاهری آسیب ندیده باشند. سپس قاب آن‌ها را باز کنید و اگر آب به داخل نفوذ کرده بود، آن را خارج کنید. در حالی که قاب‌ها باز است، ریموت بسته شدن درب را فشار دهید. اگر درب بسته شد، مشکل از کثیفی قاب است که با پاک کردن آن حل می‌شود. همچنین ممکن است به علت آفتاب‌خوردگی، جنس قاب کدر شده باشد که در این صورت باید تعویض شود.

اگر چشمی شکسته یا از کار افتاده بود، دو سیم NC و COM مربوط به چشمی که دارای 4 ورودی است را به هم وصل کنید تا درب موقتاً به کار بیفتد و شما بتوانید چشمی را تعویض کنید. بعد از این کار، چشمی از مدار خارج می‌شود و درب دیگر متوجه هیچ شیعی نخواهد شد، بنابراین ممکن است هنگام بسته شدن با خودرو برخورد کند. لطفاً پس از باز کردن درب، سریعا از آن عبور کنید و با ریموت درب را ببندید. برای راهنمایی بیشتر مطلب زیر را بخوانید.

عیب یابی و تعمیر جک پارکینگ

 

 

کار نکردن ریموت

مواردی که از اینجا به بعد ذکر می‌شوند کمتر رخ می‌دهند اما همچنان باید به آن‌ها توجه داشت. یکی از این موارد نادر، مشکل در کارکرد ریموت است. ممکن است ریموت بتواند درب را باز کند اما به دلیل ضعف باتری، قادر به ارسال فرکانس برای بستن درب نباشد.

در بیشتر جک‌های پارکینگی، زمان‌بندی اتوماتیک برای بستن درب فعال است و درب به زودی خود به خود بسته می‌شود. اما اگر این ویژگی فعال نباشد، می‌توانید از همسایگان خود ریموت بگیرید و درب را ببندید یا به صورت دستی با استفاده از کلید خلاص‌کن درب را ببندید. برای حل مشکل ریموت خود، ابتدا باتری آن را تعویض کنید. اگر همچنان مشکل پابرجا بود، می‌توانید از یک ریموت بلوتوثی به عنوان جایگزین استفاده کنید.

کار نکردن ریموت درب پارکینگ - تصویر 2

گرمای بیش از حد

تقریباً تمامی بازوهای 220 ولت مجهز به سیستم حفاظتی هستند که در صورت افزایش دمای موتور به یک حد معین، برق ورودی را قطع می‌کنند تا بازو کمی خنک شود. این سیستم برای محافظت از موتور جک طراحی شده است و معمولاً در مواقعی که درب پارکینگ به طور مکرر باز و بسته می‌شود یا دمای هوا بسیار بالاست، فعال می‌شود. تفاوت این حالت با موارد قبلی این است که درب ممکن است در هر نقطه‌ای از مسیر باز یا بسته شدن متوقف شود و کاملاً از کار بیفتد.

برای رفع این مشکل، کمی صبر کنید و اجازه دهید موتور جک خنک شود. سپس مجدداً با استفاده از ریموت، درب را به کار بیندازید.

جابجا شدن میکروسوئیچ

برخی از جک‌های ایتالیایی و آلمانی 24 ولت مانند جک‌های زومر، بی اف تی فوبوس و A40 مجهز به میکروسوئیچ‌هایی برای تعیین حد باز و بسته شدن درب هستند. اگر این میکروسوئیچ‌ها به هر دلیلی جابجا شوند، ممکن است درب به طور کامل باز یا بسته نشود.

برای رفع این مشکل، باید میکروسوئیچ‌ها را مجدداً تنظیم کنید تا حد بسته شدن را به درستی نشان دهند. برای این کار، میکروسوئیچ‌ها را جابجا کرده و هر بار پس از باز و بسته کردن درب، عملکرد آن را بررسی کنید تا به تنظیم صحیح برسید.

پس زدن درب در حال بسته شدن

گاهی اوقات درب پارکینگ در حین بسته شدن یا بعد از بسته شدن، به صورت معکوس باز می‌شود. این مشکل می‌تواند به دلیل فعال شدن سنسور تشخیص مانع یا یک خرابی سخت‌افزاری رخ دهد.

خرید انواع جک درب پارکینگ

 

 

برخی مدارها مانند مدار وی تو کالیپسو مجهز به سنسور برخورد با مانع هستند. برای رفع این مشکل، ابتدا جک را خلاص کنید و مطمئن شوید که درب در هیچ نقطه‌ای گیر نکرده است. اگر مشکلی در گیر کردن وجود نداشت، حساسیت سنسور را از روی مدار کاهش دهید. اگر درب پس از بسته شدن دوباره باز شد، مشکل سخت‌افزاری است و باید قطعه اورینگ تعویض شود. برخی نصاب‌ها با تغییراتی در برنامه‌ریزی مدار ممکن است این مشکل را موقتاً حل کنند، اما این راه‌حل اصولی نیست.

قطع شدن کابل جک پارکینگی - تصویر 1

قطع شدن کابل جک

اگرچه این مشکل به ندرت اتفاق می‌افتد، اما کاملاً نادر هم نیست. کابل جک ممکن است به دلیل فرسایش یا کیفیت پایین قطع شود. این مشکل می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد، به‌طوری‌که مثلاً درب با ریموت باز می‌شود ولی بسته نمی‌شود یا بالعکس.

برای رفع این مشکل، باید سیم‌ها را تک تک با اهم‌متر بررسی کنید و محل قطع‌شدگی را شناسایی کرده و دوباره به هم متصل کنید.

خرابی مدار کنترل یا بازو

خرابی هر قطعه برقی امری طبیعی است و جک پارکینگی و مدار کنترل آن نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر بازو دچار خرابی شود، به‌طور کامل از مدار خارج شده و نیاز به تعمیر دارد. خرابی مدار کنترل نیز می‌تواند ناشی از سوختن یک فیوز شیشه‌ای ساده، خرابی رله خروجی درب یا حتی سوختن کامل مدار باشد که این موارد باید توسط تکنسین متخصص بررسی و رفع شود.

در این شرایط، برق ورودی جک درب پارکینگ را قطع کنید و سیستم را به حالت دستی در آورید تا مشکل توسط کارشناس بررسی و برطرف گردد.

جمع بندی

در این مقاله به دلایل بسته نشدن جک پارکینگی پرداختیم. اگر هر کدام از موارد رو چک کردید و درست نشد، می‌توانید از شرکت کیانسل درخواست تکنسین کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها