افزایش قیمت گوشت گوسفند در روزهای گذشته ​

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک؛ کاهش مقطعی تولید گوشت گوسفندی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی به افزایش قیمت گوشت گوسفند انجامیده است.

افزایش قیمت گوشت گوسفند در روزهای گذشته ​

افشین صدردادرس از افزایش قیمت گوشت گوسفند در روزهای گذشته خبر داد و درباره کاهش عرضه آن در فروشگاه‌ها گفت: عرضه به صورت مقطعی کاهش یافته است زیرا در حال حاضر در محدوده زمانی قرار داریم که بره‌های متولد اواخر زمستان یا اوایل بهار به وزن کافی برای عرضه در بازار نرسیده‌اند بنابراین عرضه دام زنده پروار تا اواسط خرداد ماه امسال مانند هر سال کاهش یافته که البته این به معنای کمبود گوشت قرمز در بازار نیست و کاهش مقطعی عرضه گوشت گرم گوسفند را گوشت گرم گوساله جبران کرده است. 

وی افزود: براساس داده‌های مرکز آمار ایران سرانه مصرف گوشت قرمز در سال ۱۴۰۲، هفت کیلو و در سال ۱۴۰۱، هفت کیلو و ۶۰۰ گرم بود در نتیجه مصرف گوشت قرمز کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشت و البته علاوه بر مصرف حجم تولید داخل نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ پایین آمد. 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در ادامه آماری از واردات گوشت و دام ارائه کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲، ۱۲۹ هزار تن گوشت گرم و منجمد گوساله و گوسفند و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده سبک و سنگین به کشور وارد شد؛ ارزش این حجم از واردات ۷۷۱ میلیون دلار بود که تقریبا برابر با ۲۲ هزار میلیارد تومان است. 

وی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته تقاضا برای دام زنده سبک در میادین دام کاهش داشته است و به طور طبیعی در نیمه اول سال تقاضا برای گوشت کاهش می‌یابد، البته با نزدیک شدن به عید قربان می‌توان انتظار داشت تقاضا برای دام زنده بالا رود و این امر می‌تواند سبب افزایش قیمت دام و به دنبال آن گوشت قرمز شود. 

صدردادرس در نهایت اظهار کرد: پس از حذف ارز ترجیحی قیمت تمام‌شده نهاده‌های وارداتی دام و طیور تا شش برابر بالا رفته و در پی این اتفاق قیمت نهاده‌های تولید داخل نیز افزایش داشته و همه اینها به افزایش قیمت تمام‌شده تولید گوشت در کشور انجامیده است. تا جایی که قیمت لاشه پروار گوسفند اکنون در ارزان‌ترین قیمت به ۶۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده و این امر نیز به نوبه خود تقاضا برای گوشت قرمز را کاهش داده است.  

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • خجسته
    0

    گوشت مرغ ماهی ..از سفره های طبقه پایین جامعه رنگ و جایگاه خودشو از دست داده . شاید هم مضر ما نمیدونستیم😁😁

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها