رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور عنوان کرد:

امضای بیش از ۳ میلیارد دلار تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌ صنایع دریایی

اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور از ۲۵ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه در جزیره قشم برگزار شد.

امضای بیش از ۳ میلیارد دلار تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌ صنایع دریایی

در مراسم اختتامیه این رویداد، محمد مهدی سالاری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور درباره اهداف برگزاری این رویداد گفت: «در اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریا محور بیش از ۱۰۰ شرکت حضور داشتند که دو سوم آن‌ها را شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تشکیل می‌دهد.» سالاری، توضیح داد که در نخستین رویداد همتایابی در اقتصاد دریامحور ۱۲ کشور شرکت کرده بودند و سفرای کشورهای برزیل، کره‌جنوبی، بولیوی و نمایندگانی از دیگر کشورها که عضو پیمان شانگهای و اکو بودند، در این همایش حضور داشتند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی از همکاری وزارتخانه‌های مختلف به‌ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیرکل هماهنگی‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست جمهوری و تمامی بازیگران حوزه دریایی مثل سازمان‌های مناطق آزاد، تقدیر و تشکر کرد و گفت که این رویداد بدون همکاری همه‌جانبه ارگان‌های مختلف به سرانجام نمی‌رسید. محمد مهدی سالاری، خاطرنشان کرد: «در ابتدا تصور نمی‌کردیم این رویداد با چنین وسعتی برگزار شود و سرمایه‌گذاران و مشتریان حوزه صنایع دریایی به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تصورمان این بود که در پایان این رویداد دو روزه ۵۰۰ میلیون دلار تفاهم‌نامه امضا شود که به لطف خدا و همکاری سازمان‌های مختلف این تفاهم‌نامه‌ها از ۳ میلیارد دلار عبور کرده است.»

محمد مهدی سالاری، اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور را رویدادی بی‌نظیر خواند و نسبت به برگزاری دوره‌های بعدی این رویداد اظهار امیدواری کرد و گفت: «امیدواریم برگزاری چنین رویدادهایی برای احیای اقتصاد دریاپایه کشور تداوم یابد و در رسوب دانش و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در این حوزه، در سال‌های آتی بهتر رخ بدهد.»

امضای بیش از ۳ میلیارد دلار تفاهم_نامه همکاری در حوزه_ صنایع دریایی - تصویر 2

تفاهم‌نامه‌ها قدمی رو به جلو برای توسعه اقتصاد دریاپایه

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با اشاره به این موضوع که تفاهم‌نامه‌ها از نظر بسیاری از افراد، کاربردی نیستند گفت: «برخی می‌گویند که با امضای تفاهم‌نامه‌ها کارها جلو نمی‌رود در حالی که تفاهم‌نامه‌ها بار حقوقی دارند و باید اجرایی شوند. تفاهم‌نامه‌هایی که در روز افتتاحیه اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور امضا شدند، بیشتر فنی، صنعتی، تجاری و علمی بودند و تفاهم‌نامه‌هایی که در روز اختتامیه امضا شدند، برای احیای بافت فرهنگی قشم بود.» محمد مهدی سالاری در ادامه تصریح کرد: «تلاش‌ کردیم فرهنگ همتایابی یا Matchmaking را با این رویداد گسترش دهیم و به کسب‌وکارها کمک کنیم تا همتایان خود را پیدا کنند. در عین‌حال که در این رویداد به موضوعات مبتنی بر جزیره قشم و اقتصاد دریامحور این منطقه فکر کردیم، تلاشمان بر تفکر ملی بود و سعی کردیم در این زمینه پیشرو و پیشران باشیم. در زمینه طرح‌های مربوط به جزیره قشم هم تلاشمان بر پایه‌گذاری تمدن نوین قشم بود تا اقتصاد منطقه خلیج‌فارس را بهبود بخشیم. از طرفی، طبق هشدار یونسکو، در صورتی که بافت سنتی و فرهنگی جزیره جهانی قشم را احیا نکنیم، تاییدیه جهانی سازمان یونسکو باطل می‌شود.»

امضای بیش از ۳ میلیارد دلار تفاهم_نامه همکاری در حوزه_ صنایع دریایی - تصویر 3

محمد مهدی سالاری بر این باور است که برای برگزاری رویدادهایی مانند همتایابی در اقتصاد دریامحور، نقش صندوق‌ها و تامین مالی پررنگ است. رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی معتقد است علاوه بر مسئله تامین مالی باید نسبت به اعتمادسازی در حوزه اقتصاد دریایی اقداماتی انجام شود. او تاکید کرد: «تا زمانی که به یک محصول اعتماد نشود نمی‌توان آن را تجاری کرد برای همین باید نسبت به اعتمادسازی محصولات اقدامات بسیاری انجام شود.» سالاری همچنین توضیح داد که از ظرفیت‌های قانون جهش دانش‌بنیان باید بهره گرفت و تعامل با شرکت‌های حوزه صنایع دریایی را بیشتر کرد. سالاری بر این باور است که در کشور ما فعالیت جدی‌ای در زنجیره ارزش تامین مالی انجام نشده است که با برگزاری رویدادهایی هدفمند مانند اولین رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور و ششمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در حوزه صنایع و کسب‌وکارهای دریایی، می‌توان اقدامات تاثیرگذاری را در خصوص تامین مالی در صنایع دریایی انجام داد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دروغه واگه هم راست باشه توفسادسیستمی خودشون وبچه هاشون ومفت خورامیره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها