قبل از خرید الکتروموتور به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب مناسب الکتروموتور جزو یکی از مهم‌ترین وظایف مهندسی در صنایع مختلف است. ویژگی هر یک از الکتروموتورها بسته به نوع وظیفه‌ای که بر عهده دارند و با توجه به ماهیت کاربردشان متفاوت است.

قبل از خرید الکتروموتور به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر به دنبال خرید الکتروموتور با بهترین و اقتصادی‌ترین هستید، لازم است تا به یک سری نکات خاص توجه داشته باشید. با توجه به این نکات می‌توانید یک الکتروموتور با عملکرد بالا را خریداری کنید.

مشورت قبل از خرید

تصور کنید می‌خواهید برای خودتان یک لباس و یا کفش جدید بخرید. قطعا پیش از خرید در مورد کیفیت محصول و یا برندی که مدنظر دارید پرس و جو و تحقیق می‌کنید و مسلما با افرادی که تجربه در این زمینه داشته‌اند، مشورت خواهید کرد. به طور کلی شما با گرفتن مشاوره می‌توانید خرید بهتر و باکیفیت‌تری را انجام دهید. خرید الکتروموتور موتوژن و انواع دیگر نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما برای خرید آن نباید از مشورت با افراد باتجربه غافل شوید.

علاوه بر این موضوع، لازم است تا برخی از ملاحضات فنی مانند، توان، فرکانس، گشتاور، فاز، ساعات کار مفید و سرعت دستگاه را در نظر بگیرید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای انتخاب و خرید بهترین، کارآمدترین و باکیفیت‌ترین موتور الکتریکی به نکات زیر دقت و توجه داشته باشید تا بتوانید خریدی مطمئن و باکیفیت را انجام دهید.

توجه به شرایط محیطی

تولیدکنندگان راندمان‌های مختلفی را برای الکتروموتورهای متفاوت در نظر می‌گیرند. پیش از خرید الکتروموتور لازم است مطلع شوید که این دستگاه باید در چه محدوده دمایی تنظیم و راه اندازی شود؛ چراکه الکتروموتورها در دماهای مختلف عملکرد متفاوتی دارند.

انجام آزمایش خوردگی توسط تولید کننده نیز جزو یکی دیگر از موضوعاتی بوده که لازم است تا به آن توجه کافی داشته باشید. این موضوع زمانی مهم و حائز اهمیت می‌شود که دستگاه در معرض غبار نمکی، رطوبت زیاد و یا دیگر عوامل محیطی زیان‌آور قرار بگیرد.

درجه حفاظتی موتور

علامت IP نشان دهنده اطلاعات حفاظت از الکتروموتور است. این کد، میزان و سطح حفاظت موتور الکتریکی در برابر نفوذ آب و مایعات تحت فشار، ورود گرد و غبار و یا الیاف را مشخص می‌کند. متداول‌ترین رتبه‌بندی در الکتروموتورها IP21-IP22-IP55 است که در برخی مواقع نیز از IP-56-IP65-IP66-IP67-IP68 استفاده می‌شود.

میزان تأثیرگذاری این رده بندی‌ها به طور کلی به نوع استفاده و همچنین سطح انتظارات شما از دستگاه موردنظر بستگی دارد.

میزان توان و کارایی

لازم است تا زمان خرید الکتروموتور به سرعت چرخش، گشتاور، توان و اندازه شفت توجه و دقت بالایی داشته باشید. توان یک الکتروموتور زمانی تامین می‌شود که دمای دستگاه افزایش پیدا نکند و مواد عایق نیز دچاز هیچ گونه آسیب و صدمه‌ای نشوند.

ممکن است از خود بپرسید که چگونه می‌توانیم از اطلاعات توان دستگاه مطلع شویم؟ شما می‌توانید خیلی راحت و سریع توان دستگاه را از روی کاتالوگ‌های فنی و یا از روی پلاک موتور به دست بیاورید.

قبل از خرید الکتروموتور به چه نکاتی توجه کنیم؟ - تصویر 2

قیمت الکتروموتور

برای بسیاری از افراد قیمت الکتروموتور مهم‌ترین فاکتور برای خرید آن است. قیمت این دستگاه باید بر اساس ویژگی‌ها و کیفیت موجود مشخص شود. امکان دارد که یک الکتروموتور از نظر اندازه و ظاهر مانند دیگر الکتروموتورها باشد اما قیمت آن از برندهای معروف خیلی کمتر باشد.

در چنین شرایطی باید به کیفیت و اصلی بودن الکتروموتور شک کنید. متاسفانه امروزه الکتروموتورهای غیر اصلی و تقلبی متعددی در بازار یافت می‌شوند. به همین دلیل لازم است تا انتخاب این دستگاه‌ها را با دقت و توجه بالایی انجام دهید و برای خرید آن حتما به فروشگاه‌های معتبر همچون بازرگانی الکترواتکال مراجعه کنید.

چرخه عملکرد دستگاه

هر دستگاه چرخه عملکرد خاصی دارد که بهتر است قبل از خرید به این مورد نیز توجه خاصی شود. به طور کلی الکتروموتورهای صنعتی چهار عملکرد مختلف دارند که به صورت زیر هستند.

عملکرد مداوم

این نوع عملکرد برای کارکرد دائمی در یک بازه زمانی ثابت تا رسیدن به دمای پایدار، همواره در نظر گرفته می‌شود.

عملکرد پیوسته ممتغیر

این نوع عملکرد همواره برای دوره عملیاتی بلند مدت در نظر گرفته می‌شود. با این حال میزان بار یکسانی ندارد.

عملکرد متناوب

این دوره نیز زمانی در نظر گرفته می‌شود که هیچ گونه اتصالاتی به شبکه برق وجود ندارد و دوره کارکرد الکتروموتور در دوره استراحت قرار دارد.

عملکرد یک‌ساعته

در این حالت، موتور در دوره‌ای یک‌ساعته که به طور معمول از میزان کار دائمی فراتر است، فعالیت می‌کند. در این حالت، دما تا حدودی افزایش می‌یابد، ولی هیچ گونه آسیبی به مواد عایق آن نمی‌رسد.

سرعت دورانی

آگاه بودن از سرعت دورانی موضوع بسیار مهمی است؛ چراکه اگر آن را با گشتاور ترکیب کرد می‌توان به قدرت لازم دست یافت. سرعت دورانی در این دستگاه‌ها همواره به صورت سنکرون و یا ناهمزمان است.

سیستم راه اندازی

برای راه اندازی و استفاده از الکتروموتورهای صنعتی همواره از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که به شرح زیر هستند:

مستقیم

جریان شروع طبیعی است. از این رو، موتور جریانی حدود ۳ تا ۷ برابری از جریان نامی به دست می‌آورد. در این حالت، قطعا گشتاور شروع نسبت به گشتاور نامی بیشتر خواهد بود.

مثلث ستاره

به طور معمول از آن به منظور راه اندازی نسبتا آرام الکتروموتور استفاده می‌شود. در این وضعیت، جریان اسمی حدود ۳ برابر کاهش پیدا می‌کند.

ترانسفورماتور

ولتاژی کمتر نسبت به میزان اسمی به موتور می‌رسد که مقدار آن مابین ۳۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود.

استارت نرم

در ابتدا موتور با ولتاژ پایین راه اندازی می‌شود و کم کم تا رسیدن به ولتاژ نامی دچار افزایش می‌شود.

درایو با سرعت متغیر یا درایو فرکانس متغیر

جزو یکی از بهترین و مهم‌ترین روش‌های راه‌اندازی به شمار می‌آید؛ چراکه امکان کنترل دقیق‌تر سرعت و تولید نیروی نرم‌تر را ممکن می‌سازد.

جمع‌بندی

برخلاف عقیده بسیاری از افراد، الکتروموتورها انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و از یک الکتروموتور نمی‌توان برای مصارف مختلف استفاده کرد؛ بنابراین داشتن اطلاعات کافی و مطالعه و تحقیق مناسب، پیش از خرید الکتروموتور الزامی است و از به وجود آمدن خسارت‌های احتمالی در این امر به خوبی جلوگیری می‌کند.

در این مقاله به بررسی نکات مهمی که پیش از خرید الکتروموتور ضد انفجار و یا هر الکتروموتور دیگری باید به آن توجه داشته باشید پرداختیم، امیدواریم که مطالب ذکر شده در این مقاله در جهت بالا بردن اطلاعات شما مفید بوده باشد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها