استاندارد رنگ کلاه ایمنی؛ کاربرد ۵ رنگ اصلی و رایج

آیا می‌دانستید حفظ تناسب میان رنگ کلاه ایمنی و نوع محیط کار بسیار مهم است؟ در محیط‌های کارگاهی و ساختمانی همواره خطر در کمین خواهد بود؛ بنابراین استفاده از این مدل تجهیزات ایمنی فردی ضروری امری مهم است.

استاندارد رنگ کلاه ایمنی؛ کاربرد ۵ رنگ اصلی و رایج

مطلب پیش‌رو، به بررسی استاندارد رنگ کلاه ایمنی در محیط‌های کاری مختلف و همچنین ارائه توضیحاتی در مورد کاربرد هریک از این رنگ‌ها اختصاص دارد. پس، با همراه باشید تا داستان رابطه رنگ کلاه ایمنی با نوع کاربری آن را متوجه شوید و برای رفتن به محل پروژه از کلاه ایمنی مناسبی استفاده کنید.

۱- رنگ سفید استاندارد رنگ کلاه ایمنی سرپرستان کارگاه‌ها

رنگ استاندارد کلاه ایمنی برای مهندسان، عوامل اجرایی و معماران یک پروژه ساختمانی سفید است. با استفاده از این کلاه ایمنی با رنگ سفید، مهندسان یا عوامل اجرایی متمایز از سایر کارکنان دیده می‌شوند و شناسایی آن‌ها برای افرادی که به‌عنوان مشاور یا ناظر در محل پروژه حاضر می‌شوند، آسان خواهد بود. در نظر داشته باشید که رنگ کلاه هرگز روی قیمت کلاه ایمنی تاثیر نمی‌گذارد، بلکه هنگام خرید آن‌ها باید فاکتورهای مهم دیگری مانند انعطاف‌پذیری، نوع کاربری و قابل تنظیم بودن را در نظر بگیرید.

استفاده از کلاه ایمنی سفید رنگ به مهندسان و سرپرستان پروژه‌ها کمک می‌کند تا با اطمینان خاطری بابت حفاظت از سر در برابر حوادث مختلف، کار نظارت بر فعالیت کارکنان را انجام دهند؛ زیرا این مدل کلاه‌های ایمنی، مقاومت خوبی از خود ناشی از برخورد اجسام مختلف با آن‌ها نشان می‌دهند. 

۲- استاندارد رنگ کلاه ایمنی تکنسین‌ها و اپراتور ماشین‌آلات رنگ زرد است

زرد، رنگ استاندارد کلاه افرادی است که در پروژه‌های ساختمانی یا محیط‌های کارگاهی با استفاده از ماشین‌آلات سنگین، کارهای مربوط به جابه‌جایی لوازم یا حفر منطقه‌ای از زمین را انجام می‌دهند. معمولا به این افراد اپراتورهای خودروهای سنگین گفته می‌شود. همچنین کلاه‌های ایمنی زرد رنگ در مقایسه با سایر رنگ‌ها، در برابر ضربه‌های ناشی از حوادث مختلف، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. 

استفاده از کلاه ایمنی زرد رنگ به شناسایی راحت تکنسین‌ها یا اپراتورهای ماشین‌آلات کمک می‌کند؛ این موضوع در پروژه‌هایی که در فضای عمومی‌تر انجام می‌شوند، بسیار مهم خواهد بود. ضمنا در مقایسه با سایر افراد حاضر در یک محیط کارگاهی، کارکنانی که از کلاه ایمنی زرد استفاده می‌کنند، مهارت و رتبه پایین‌تری دارند. به‌علاوه، استفاده از این مدل کلاه ایمنی یکی از اصول مهم در ایمنی کارگاه و سایر محیط‌های کاری است؛ زیرا در چنین محیط‌هایی پیوسته احتمال بروز حادثه وجود دارد.

استاندارد رنگ کلاه ایمنی؛ کاربرد ۵ رنگ اصلی و رایج - تصویر 2

۳- پوشیدن کلاه ایمنی نارنجی برای اعلان هشدار در مناطق پرخطر

نارنجی به‌طور‌کلی رنگ استاندارد کلاه ایمنی افرادی است که با برخی ماشین‌آلات یا تجهیزات حفاری سنگین کار می‌کنند یا در انجام فعالیت‌ها، در مقایسه با سایر کارکنان مهارت و تجربه بیشتری دارند. به‌علاوه، اگر کارکنانی که در محلی از یک پروژه ساختمانی کار می‌کنند، کلاه ایمنی نارنجی رنگ داشته باشند، سایر افراد با دیدن این رنگ متوجه حضور کارکنان در منطقه‌ای پرخطر خواهند شد؛ پس، باید با احتیاط بیشتری از آنجا عبور کنند.

استفاده از کلاه ایمنی نارنجی رنگ نوعی اعلان هشدار به کارکنان سایر بخش‌ها خواهد بود و اگر این افراد تجهیزات ایمنی فردی ضروری مانند کلاه، لباس، کفش و دستکش ایمنی نداشته باشند، احتمال فراوانی وجود دارد که درصورت بروز حوادث، آسیب جدی ببینند. همچنین کارگرانی که در زمینه راه‌سازی فعالیت می‌کنند یا در کنار ماشین‌هایی سنگین نقش راهنما را دارند، با استفاده از کلاه ایمنی نارنجی به‌خوبی می‌توانند از سر خود در برابر سقوط ناگهانی لوازم محافظت کنند.

۴- در رنگ بندی کلاه های ایمنی، قرمز به تیم‌های نجات اختصاص دارد

اگر رنگ نارنجی کلاه‌های ایمنی را نوعی اعلان هشدار در مناطق پرخطر در نظر بگیریم، نقش سیستم اعلان هشدار در مواقع آتش‌سوزی به رنگ قرمز می‌رسد؛ زیرا این رنگ به‌طور‌معمول نشان از یک شرایط اضطراری است. زمان‌هایی نیز که در بخشی از جاده‌ها حادثه‌ای رخ داده باشد، پرچم قرمز رنگی در فاصله مشخصی از محل حادثه به رانندگان نشان داده می‌شود تا از این موضوع باخبر شوند.

ضمنا زمانی که آتش‌نشانان برای اطفاء‌حریق در محل آتش‌سوزی حاضر می‌شوند، همه از کلاه ایمنی قرمز رنگ استفاده می‌کنند تا با این کار وقوع حادثه‌ای را در محلی خاص به دیگران اطلاع دهند. به‌علاوه، استفاده از کلاه ایمنی قرمز رنگ باعث می‌شود تا ماموران آتش‌نشانی در زمان امدادرسانی متمایز از سایر افراد حاضر در محل حادثه باشند و راحت‌تر شناسایی شوند.

۵- آبی؛ رنگ استاندارد کلاه ایمنی مهندسان و کارکنان فنی 

به‌طور‌معمول افرادی مانند کارآموزان و اشخاصی که قصد بازدید از پروژه‌ای را دارند،‌ از کلاه ایمنی به رنگ آبی استفاده می‌کنند؛ البته در این دسته‌بندی، نجارها و تکنسین‌های برق نیز قرار می‌گیرند. همچنین برخی مشاوران که به‌منظور آموزش تعدادی از کارگران برای آشنایی با نحوه کار با برخی تجهیزات در محیط‌های کارگاهی حاضر می‌شوند، کلاه ایمنی آبی می‌پوشند و با این کار دیگران را از آشنا نبودن به فضای محیط‌های کارگاهی و حوادث مربوط به آن‌ها مطلع می‌کنند.

استاندارد رنگ کلاه ایمنی؛ کاربرد ۵ رنگ اصلی و رایج - تصویر 3

خرید کلاه ایمنی با رنگ استاندارد از بهترین فروشگاه عرضه تجهیزات ایمنی

رعایت استاندارد رنگ کلاه ایمنی، در متمایز شدن کارکنان از یکدیگر اهمیت فراوانی دارد. همچنین استفاده از کلاه ایمنی با رنگ استاندارد، میزان مهارت و تجربه افراد در زمینه‌های کاری مختلف را نیز نشان می‌دهد. به‌علاوه، استفاده از کلاه ایمنی با رنگ استاندارد مانند قرمز یا نارنجی، مانند سیستم اعلان هشداری عمل می‌کند و به سایر کارکنان رعایت کلیه نکات ایمنی برای عبور از منطقه‌ای خاص را اطلاع می‌دهند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای خرید کلاه ایمنی با رنگ استاندارد از طریق فروشگاهی معتبر اقدام کنید تا اطمینان خاطر بیشتری بابت محصولی باکیفیت داشته باشید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها