معرفی انواع گمرک ایران برای ترخیص کالا

واردات و صادرات از دیگر امور گمرکی هستند که جز مهم ترین بخش های کشور به حساب می‌آیند و همواره در حال اجرا می‌باشند.

معرفی انواع گمرک ایران برای ترخیص کالا

این دو فرایند سبب شده تا کشور، قدرتمندتر و بی‌نیازتر باشد. شاید بگویید بی‌نیاز از چه چیزهایی؟ زمانی که در یک کشور نیاز به کالایی بالا می‌رود و خود قادر به تولید آن نیست از دیگر کشورها کمک می‌گیرد و با معاملات بسیار این نیاز برآورده می‌شود. با انجام واردات تقاضای جامعه شناخته شده و تا حد بسیار زیادی نیازها، تامین می‌شود. واردات و صادرات و ترخیص کالا در گمرکات سراسر کشور به شکل های گوناگونی انجام می‌شود؛ اگرچه قوانین گمرکات مشابه یکدیگر است ولی نوع حمل و نقل و هزینه ها و شرایط هر کالا متفاوت است از این رو قبل از اقدام برای تمامی امور بهتر است با یک مرکز معتبر مشورت کنید. در ادامه با گمرکات سراسر کشور آشنا خواهید شد.

واردات و ترخیص کالا

تصور کنید کشور مبدا به یک کالا بسیار نیاز دارد و وجود آن لازم و ضروری است به طوری که بدون آن هیچ امکانات رفاهی نیست و تمامی کارها دچار تداخل می‌شوند. اما تولید آن برای کشور ممکن نیست. به چند دلیل!

  • نبود مواد اولیه
  • نبود دستگاه های تولید
  • عدم نیروی کافی و متخصص
  • نبود بودجه و هزینه های لازم

به همین خاطر واردات آن کالا بسیار به صرفه تر است و سودآوری خوبی نیز برای تاجران و دولت دارد. قبل از تمام این اقدامات باید گمرک خود را انتخاب کرده باشید برای مثال گمرک بازرگان، پس از این که کالا به کشور وارد شد، می‌توانید کالاها را درون انبارهای این گمرک قرار دهید تا نوبت ترخیص آن برسد. ترخیص کالا نیازمند یک فرد آگاه و متخصص است زیرا بدون آن با پیچیدگی های زیادی روبرو می‌شوید و غیرممکن است این مسیر را به راحتی به اتمام رسانید.

معرفی انواع گمرکات ایران برای ترخیص کالا

3

همانطور که گفته شد گمرکات سراسر کشور مشابه یکدیگر هستند اما در حمل و نقل که به سه روش دریایی، هوایی و زمینی انجام می‌شود، تفاوت دارند. همچنین به لحاظ شرایط و هزینه و نوع کالا ممکن است قوانین خود را داشته باشند. کشور ایران به طور کلی دارای سه پایانه ترخیص کالا نیز می‌باشد که همه فعالیت ها در این مراکز انجام می‌شوند و بنا بر درخواست مشتری و نوع و تعداد کالا، شرایط متغیر است.

پایانه‌های مرزی ایران

گمرکات مرزی که در ایران وجود دارند به صورت پراکنده هستند که به طور دقیق می‌توان گفت تعداد آن ها به 20 پایانه می‌رسد. برخی از آن ها در مناطق آزاد هستند و برخی دیگر دارای گمرکات جدا می‌باشند. در ادامه به گمرکات مرزی اشاره خواهیم کرد:

 گمرک مرزی مهران:

گمرک مهران جز شناخته شده ترین گمرک مرزی به حساب می‌آید که به عراق نیز راه دارد و سالانه مسافرین زیادی به عنوان زائر از آن عبور می‌کند به همین خاطر در بین مردم آشناتر است.

گمرک جلفا:

یکی دیگر از پایانه های مرزی گمرک، گمرک جلفا می‌باشد که دارای راه های ارتباطی قوی است و ایران را به دیگر کشور ها وصل می‌کند این گمرک به جمهوری آذربایجان نیز نزدیک است و هر روزه در حال فعالیت می‌باشد و با فعالیت بسیار خود مورد توجه مشتریان قرار گرفته است.

 گمرک بازرگان:

یکی دیگر از انواع گمرکات مرزی، گمرک بازرگان به حساب می‌آید که از ویژگی های آن رفت و آمد آسان کشورها است. از سویی دیگر دارای دو پایانه سرو و رازی است که در زمان ترخیص کالا از دیگر گمرکات شلوغ تر است.

 گمرک آستارا:

آستارا که در شمال ایران قرار گرفته است به دو صورت زمینی و دریایی در حال فعالیت می‌باشد و از مزیت های مهم آن می‌توان به استقبال 80 درصدی مردم اشاره کرد که نیازهای جامعه را تا حد بسیار زیادی رفع کرده است.

گمرکات هوایی واقع در ایران

در حال حاضر چندین گمرک هوایی مشغول به فعالیت هستند که جز مهم ترین گمرکات کشور به حساب می‌آیند و بهترین خدمات را به مردم ارائه کرده اند. گمرک تهران یکی از گمرکات این کشور است. بعضی وقت ها که بسیار عجله دارید و می‌خواهید کالا سریع به مقصد برسد، راه هوایی بهترین گزینه است. انتقال کالاها از راه هوایی در زمان هایی که به سرعت بیشتری نیاز است یک تصمیم کاربردی و مهم است. درست است که راه های دریایی و زمینی ارزان تر هستند اما زمان بیشتری برای آن ها نیاز است. با این حال با وجود هزینه های بیشتر برای روش هوایی می‌توانید کالاهای خود را به سرعت تحویل بگیرید.  

 فرودگاه امام خمینی:

این فرودگاه محل پروازهای خارجی است اما جز گمرکات بین المللی نیز به حساب می‌آید که در کنار رفت و آمد مسافران، انتقال کالاها انجام می‌شود.

فرودگاه پیام:

یکی دیگر از گمرکات هوایی، فرودگاه پیام است که در شهر کرج واقع شده است و جز پایانه های قدیمی به حساب می‌آید و در گذشته به عنوان ترابری بوده اما هم اکنون یکی از راه های انتقال کالا به حساب می‌آید.

گمرکات واقع شده در بندر!

همانطور که می‌دانید بندرهای زیادی در کشور وجود دارد که همه روزه در حال فعالیت هستند و حمل و نقل به روش دریایی دارای هزینه های کمتری نسبت به سایر روش ها می‌باشد. در گمرک بندرعباس واردات و صادرات کالا با کشتی ها انجام می‌شود که در ادامه به معرفی برخی دیگر از بنادر می‌پردازیم:

 بندر ماهشهر:

این بندر در جنوب کشور و در شهر خوزستان واقع شده است که جز محبوب ترین بنادر گمرکی به حساب می‌آید و از مزیت های مهم آن می‌توان به ارتباط عالی آن با کشورهای عربی اشاره کرد.

 بندر انزلی:

دومین بندر در شمال ایران است؛ علاوه بر داشتن گمرک یک شهر زیبا و توریستی است که برای تفریح مسافران انتخاب خوبی می‌باشد. گمرک بندرانزلی در حاشیه دریای خزر، استان گیلان واقع شده است.

 بندر امام خمینی:

اشتباه نکنید! شاید فکر کنید یک گمرک با این نام می‌باشد اما این دو گمرک با یکدیگر فرق می‌کنند؛ یکی بندر و دیگری فرودگاه است، در واقع به ترتیب از راه دریایی و هوایی استفاده می‌کنند و در شهرهای جدایی هستند. بندر امام خمینی که انتقال آن از راه دریا است با فعالیت بسیار بالا جز پرطرفدارترین بنادر به شمار می‌رود.

بندر چابهار:

بندر چابهار به آب های آزاد نزدیک است و برای واردات و صادرات کالا گزینه مناسبی می‌باشد، بنابراین می‌توانید برای واردات کالای مد نظر خود از این بندر استفاده کنید.

ترخیص کالا از گمرک، واردات و صادرات از اموری هستند که همه کشورها از گذشته تا به حال به خصوص امروزه درگیر آن هستند، زیرا با وجود این فرایندها ارتباطات خوبی بین دو کشور برقرار می‌شود و ضمن آن نیازهای هم را برطرف کرده و مردم از امکانات رفاهی بیشتر برخوردار خواهند شد و به طور شخصی سودآوری خوبی برای تاجران دارد. اما هر کدام از این فرایندها؛ دارای روند و مراحل خاص خود می‌باشند که بدون آگاهی پیش بردن از غیرممکن است. با وجود یک ترخیص کار و مرکز معتبر می‌توانید بهترین کالاها را وارد کنید و سودآوری خوبی نیز داشته باشید. گروه تجاری آربی با داشتن نیروی متخصص و مسئول در جهت رفاه حال شما همواره می‌کوشد بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها