چگونه از زمان پیش فروش بلیط قطار با خبر شویم؟ راهنمای کامل + خرید

شاید تا به‌ حال چیزهایی در مورد پیش فروش بلیط‌های قطار شنیده باشید؛ پیش فروش بلیط اغلب در زمان‌های خاصی نظیر زمان پیک سفرها انجام می‌شود و همچنین شرایط متفاوتی با خرید بلیط عادی قطار دارد.

چگونه از زمان پیش فروش بلیط قطار با خبر شویم؟ راهنمای کامل + خرید

آگاهی از این ویژگی‌ها و تفاوت‌ها به شما کمک می‌کند بتوانید بلیط مناسبی برای سفری که در پیش دارید تهیه کنید و به‌ویژه در زمان‌های اوج سفر، مانند تعطیلات عید نوروز، نگران خرید بلیط خود نباشید.

با ما همراه باشید تا با جزئیات کامل زمان پیش فروش بلیط های قطار و راهنمای خرید این بلیط‌ها بیشتر آشنا شویم!

چرا بلیط های قطار پیش فروش می‌شوند؟

اگر از مسافران همیشگی قطار باشید حتماً متوجه شده‌اید که در اغلب روزهای سال بلیط‌های قطار به‌صورت عادی به فروش می‌رسند و خبری از پیش فروش بلیط نیست؛ پس چه زمانی پیش فروش بلیط قطار آغاز می‌شود و چطور باید از آن اطلاع پیدا کنیم؟ برای جواب این سؤال باید گفت هدف اصلی پیش فروش بلیط، مهیا کردن امکان خرید و برنامه‌ریزی سفر برای مسیرهای پرتردد و در زمان‌های اوج سفر است.

بگذارید بیشتر توضیح بدهیم؛ تعطیلات عید نوروز یکی از محبوب‌ترین زمان‌ها برای سفر و گردشگری است؛ بنابراین طبیعی است بلیط‌های این تاریخ متقاضیان بسیاری داشته باشند. شرکت‌های ریلی برای نظم‌دهی خرید بلیط مسافران، تاریخ و ساعت مشخصی را به خریداران اعلام می‌کنند تا همه‌ی مسافران بتوانند در زمانی مشخص و از پیش تعیین شده با خرید اینترنتی بلیط قطار، وسیله‌ی نقلیه رفت‌وبرگشت سفرشان را رزرو کنند و مسافرانی که از قبل برای سفر خود برنامه‌ریزی کرده‌اند بدون بلیط نمانند.

 

چطور از تاریخ پیش فروش بلیط قطار با خبر شویم؟

همان‌طور که گفتیم پیش فروش بلیط‌ها اغلب در زمان‌های پرتردد انجام می‌شود؛ بنابراین اگر قصد دارید در زمان تعطیلاتی خاص مانند عید نوروز، تعطیلات ۲۲ بهمن، مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی یا اربعین و تاریخ‌های این‌چنینی به سفر بروید، باید بلیط خود را پیش‌خرید کنید.

برای اطلاع از تاریخ پیش فروش بلیط های قطار دو روش وجود دارد:

وارد کردن اطلاعات تماس در سایت‌های فروش بلیط

بسیاری از سایت‌های فروش بلیط این امکان را به کاربران خود می‌دهند تا با وارد کردن اطلاعات تماس مانند شماره‌ی تلفن همراه یا آدرس ایمیل، در جریان آخرین اخبار فروش بلیط باشند. در این سامانه‌ها اخباری نظیر زمان پیش فروش بلیط، تغییرات قیمت بلیط‌ها و همچنین پر و خالی شدن ظرفیت قطارها به کاربران اعلام می‌شود.

برای اطلاع از مان پیش فروش بلیط قطار کافی است چند روز یا چند هفته زودتر در یک یا چند سایت فروش بلیط ثبت‌نام کنید و بعد منتظر دریافت اخبار فروش بلیط باشید؛ البته حتماً مطمئن شوید که اعلام زمان پیش فروش بلیط جزو خدماتی است که آن سایت به کاربران خود ارائه می‌دهد.

چک کردن سایت‌ها و اخبار فروش بلیط

اگر به طور حتمی قصد سفر دارید و از تاریخ سفرتان مطمئن هستید، یکی از بهترین راه‌ها این است که هر روز سایت‌های فروشنده‌ی بلیط را چک کنید. معمولاً تاریخ شروع پیش فروش بلیط‌ها از چند روز زودتر به خریداران اعلام می‌شود؛ برای مثال ممکن است از اواسط ماه بهمن به مسافران اعلام شود که پیش‌فروش بلیط قطارهای نوروزی از چه تاریخی آغاز خواهد شد؛ با این روش شما از یک یا دو هفته پیش از شروع پیش فروش، از تاریخ آغاز آن مطلع خواهید شد.

چگونه از زمان پیش فروش بلیط قطار با خبر شویم؟ راهنمای کامل + خرید - تصویر 2

مزایای پیش‌خرید بلیط قطار

شاید جالب باشد بدانید پیش فروش بلیط های قطار تفاوت چندانی با بلیط‌های عادی ندارد؛ به‌طورکلی قیمت، نحوه استرداد و امکان خرید اینترنتی بین بلیط‌های پیش فروش شده و عادی مشابه‌اند. بااین‌حال پیش‌خرید بلیط چند مزیت اصلی نیز به دنبال دارد:

امکان استرداد بلیط پیش فروش شده با 90 درصد قیمت بلیط

ازآنجایی‌که بلیط‌های پیش فروش شده زودتر از بلیط عادی به فروش می‌رسند، معمولاً تعداد کنسلی بیشتری نیز دارند؛ چراکه ممکن است برنامه‌ی سفر مسافران تغییر کند. به همین دلیل اگر تا ۱۲ روز قبل از تاریخ حرکت بلیط خود را کنسل کنید، تنها ۱۰ درصد هزینه را به‌عنوان جریمه پرداخت خواهید کرد و ۹۰ درصد قیمت بلیط به شما برگشت داده می‌شود.

امکان برنامه‌ریزی برای سفر

پیش فروش بلیط قطار به شما این امکان را می‌دهد تا از تاریخ قطارهای رفت‌وبرگشت مطلع شوید، به‌این‌ترتیب می‌توانید با برنامه‌ریزی بهتری برای سفر آماده شوید. در ضمن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلیط قطار این است که می‌توانید یک یا چند کوپه را رزرو کنید و در صورت انصراف، با پرداخت کمترین جریمه بلیط‌های خود را کنسل کنید.

خرید بلیط قطارهای لوکس و باکیفیت

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین کیفیت سفر، کیفیت وسیله‌ی نقلیه است؛ به‌ویژه برای مسیرهای طولانی و چندساعته، خرید بلیط قطارهای باکیفیت و لوکس می‌تواند تجربه‌ی سفرتان را تا حد زیادی بهبود دهد! با پیش‌خرید بلیط قطار می‌توانید قطاری با ویژگی‌های دلخواهتان را پیدا کنید.

 

راهنمای خرید بهترین بلیط در زمان پیش فروش بلیط‌های قطار

روند خرید بلیط‌های پیش فروش شده تفاوت چندانی با بلیط‌های عادی قطار ندارد؛ می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت این بلیط‌ها سرعت فروخته شدن آن‌هاست! پس اگر قصد سفر در زمان‌های شلوغ و پرمسافر را دارید؛ دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید بلیط با مشکلی مواجه نشوید و بدون بلیط نمانید:

  • مشخص کردن مقصد سفر: در بعضی تاریخ‌های خاص، برخی مقاصد طرف‌داران بی‌شماری پیدا می‌کنند؛ به‌عنوان نمونه بسیاری از هم‌وطنانمان دوست دارند تعطیلات عید نوروز را در شیراز سپری کنند. اگر شما نیز در تاریخ‌های خاص قصد سفر دارید، بهتر است حتماً از قبل مقصد قطعی سفرتان را مشخص کنید.
  • تعیین تاریخ دقیق رفت‌وبرگشت: برای تعیین تاریخ سفر بهتر است حتماً فاصله‌ی مبدأ و مقصد و مدت‌زمان طی کردن این مسیر را در نظر داشته باشید و باتوجه‌به تعطیلات پیش‌رو و همچنین زمان‌های آزاد خودتان بلیط بخرید. حتماً در زمان پیش فروش، بلیط برگشتتان را نیز خریداری کنید.
  • مشخص کردن تعداد مسافران: برای اینکه بهترین بلیط های قطار را رزرو کنید، باید از تعداد مسافران مطلع باشید و به تعداد مسافران بلیط بخرید. اگر با کودک یا نوزاد سفر می‌کنید حتماً شرایط خرید بلیط قطار کودکان را از پیش بخوانید.

البته اگر تعداد دقیق مسافران مشخص نیست می‌توانید یک یا چند کوپه‌ی دربست را رزرو کنید تا در صورت کم‌وزیاد شدن هم‌سفران، کسی بدون بلیط نباشد.

  • آماده کردن اطلاعات شخصی همه‌ی مسافران پیش از شروع پیش‌خرید: برای خرید بلیط قطار وارد کردن اطلاعات شخصی مسافران مانند کد ملی و تاریخ تولد الزامی است؛ بنابراین پیش از شروع پیش‌خرید این اطلاعات را جمع‌آوری کنید تا در کمترین زمان ممکن بتوانید بلیتتان را خریداری کنید.
  • رزرو اقامتگاه: پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر پیش‌خرید بلیط قطار، هتل یا اقامتگاه موردنظرتان را هم از پیش رزرو کنید؛ چراکه هتل‌ها نیز مانند قطار و هواپیما به‌سرعت تکمیل می‌شوند و ممکن است نتوانید جای مناسبی برای اقامتتان پیدا کنید.

چگونه از زمان پیش فروش بلیط قطار با خبر شویم؟ راهنمای کامل + خرید - تصویر 3

کلام آخر

پیش فروش بلیط های قطار به مسافران امکان می‌دهد بدون نگرانی و با برنامه‌ریزی، موجبات سفری به‌یادماندنی را محیا کنند. اطلاع از زمان پیش فروش بلیط قطار به شما کمک می‌کند به بهترین نحو برای سفرتان آماده شوید و با خرید بلیط در زمان مناسب، در آرامش کامل سفر کنید. امیدواریم با مطالعه‌ی اطلاعات و نکات گفته شده در این مطلب سفری ایده‌آل را تجربه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها