دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ ادامه مذاکرات در جلسه فردای شورای عالی کار

جلسه امروز شورای عالی کار بعد از بیش از ۷ساعت مذاکره بدون تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران پایان یافت و بقیه مذاکرات به فردا موکول شد.

دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ ادامه مذاکرات در جلسه فردای شورای عالی کار

جلسه امروز شورای عالی کار بعد از 7سال مذاکره بدون نتیجه پایان یافت و بقیه چانه زنی ها برای تعیین دستمزد 1403 کارگران به فردا 27 اسفند ماه در جلسه بعدی شورای عالی کار موکول شد. 

صولت مرتضوی, وزیرکار در جلسه شورای عالی کار  با اشاره به اینکه وظیفه ما این است که به قانون عمل کنیم خطاب به شرکای اجتماعی گفت: ما باید به قانون عمل کنیم.ما می گوییم مرجع آمار مرکز آمار ایران است, بنابراین باید به قانون عمل کنیم. مسائل مملکت را باید در تعیین حقوق و دستمزد در نظر بگیریم.

 وی ادامه داد: ما به عنوان دولت جانب دار کارگر یا کارفرما نیستیم؛ ما طرف قانون و اجرای قانون هستیم؛ ما نباید جامعه کارگری را نگران نگه داریم؛کارمندان و کارگران نیازهای شبیه همه دارند, مانند لباس, خوراک و...

بیشتر بخوانید: تجمع دانشجویان به منظور مطالبه تعیین دستمزد عادلانه برای کارگران/ ویدئو

 پیشنهاد عجیب وزیر کار: برای کارگران همان افزایش حقوق کارمندان به‌علاوه ۲ درصد را درنظر بگیریم!

مرتضوی گفت: پیشنهاد ما این است که آنچه در بودجه برای کارمندان در نظر گرفته شده است, به اضافه 2درصد برای کارگران حداقل بگیر لحاظ کنیم. اگر موافق هستید صلوات بفرستید. در غیر این صورت ختم جلسه امروز را اعلام می کنم و بقیه مذاکرات به جلسه فردا موکول می شود. اما درخواست من این است بدون حاشیه پردازی از جلسه شورای عالی کار با توجه به قانون دستمزد کارگران را تعیین و آنها را از این نگرانی رها کنیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قانون مرکز آمار ایران را مرجع تعیین کرده است اما شما نمایندگان کارگری هیچ یک آن را قبول ندارید!

هر آنچه دولت برای کارمندان مشخص کرده است به علاوه ۲ درصد برای سختی کار را با ساعت کار یکسان برای دستمزد کارگران در نظر بگیریم! این عینا مر قانون است!

وی افزود: اگر درصد کمتری مشخص شود نه ارث پدر ما کم می‌شود، نه از حقوق‌مان کسر می‌شود و نه پاداش می‌گیریم! ما باید مصالح کشور را در نظر بگیریم.

مرتضوی گفت: هم کارمند و هم کارگر لباس می‌خواهند و هم فرزندان‌شان به مدرسه می‌روند! با این حال کارگران بیمه تامین اجتماعی صفر تا صد درمان رایگان دارند ولی کارمندان بابت درمان فرانشیز می‌پردازند!

آیت اسدی,نماینده کارگری در انتقاد به اظهارات وزیرگفت: کارگران هیچ وقت نگفته اند  که قانون را قبول نداریم. 80 درصد وقت  در جلسه شورای عالی کار با دولت چانه زنی کردیم. مزایایی که کارمندان دریافت می کنند به اندازه حقوق کارگران نیست. بنابراین نمی توانیم حقوق کارگران با کارمندان مقایسه کنیم. 

 علیرضا میرغفاری، عضو شورای عالی کار و نماینده جامعه کارگری درباره حداقل دستمزد 1403کارگران در جلسه شورای عالی کار گفت: طبق نرخ تورم 42.5 درصدی بهمن امسال، همچنین بر مبنا دهک چهارم و بعد خانوار 3.3(طبق سرشماری سال 1395) و نیز مطالعات انستیتو تغذیه ایران عدد سبد معیشتی مطلوب 21میلیون و 668هزار تومان به دست می‌آید. این عدد سبد معیشتی مطلوب بدون در نظر گرفتن تورم انتظاری سال 1403است.

حجم ویدیو: 3.90M | مدت زمان ویدیو: 00:02:12 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    0

    چرا درصدشو میگی طبق کارمندان؟!!!
    پایه حقوق و مزایای کارمندان رو بذار برای کارگرها
    اونی که فکر کردی خودتی!

  • حسین
    0

    دولت بزرگترین کارفرمای کشور هست.انتظار دارید افزایش پیدا کنه حقوق کارگر؟؟اینایی که نشستن تو جلسه برا تعیین میزان افزایش حقوق همگی باید برن گاو بچرونن و السلام.

  • امیر
    0

    سال دیگه تورم ۵۰ درصد
    افزایش مالیات ۵۰ درصد
    افزایش تعرفه پزشکی ۴۶ درصد
    حقوق کارگرو کارمند ۲۰ درصد
    دولت مستضعفین واقعا همین بود

  • ناشناس
    0

    انسان چه بگوید این وزیر کار تاکنون یک بار نشده از حق و حقوق کارگران و بازنشستگان دفاع کند فقط با الفاظ بازی می کند و اطلاعات جامعی نسبت به قوانین کار و کارفرما ندارد دیروز یکی از نمایندگان کارفرما حرف جالبی می زد ایشان گفت چرا دولت کمک نمی کند ))) ایشان اظهار داشتند دولت اگر از کارگاه و کارفرما مالیات کمتری بگیرد کارفرما هم رغبت به بکارگیری کارگر خواهد کرد مای شان گفتند اگر ما به کارگر مثلا 8 میلیون حقوق بدهیم با گرفتن مالیات محیط زیست بیمه کارگر سنوات کارگر برای ما 14 میلیون تمام خواهد شد حال کدام آدم عاقلی کارگاه را باز نگه می دارد در ان کارگاه تخته می شود چند روز پیش یکی از امامان جمعه حرف جالبی زده بود ایشان گفتند این دولت و مجلس از همان ابتدا چند کار مهم انجام دادند یک فشار بر مردم با گرفتن مالیات تعطیل کردن تمامی کارگاه های کوچک و متوسط اگر سری به شرکتهای صنعتی بزنید خواهید دید که اکثر آنها بسته و تعطیل شده اند

  • ناشناس
    0

    مسئولین جلوی تورم و افزایش گرانی در کشور گرفته شود، این همه افزایش گرانی در همه موارد درست نیست،مردم توانی برای خریدن ندارند

  • ناشناس
    0

    قبلا میگفتن تو نظام سرمایه داری حقوق کارگر تضیع واز او بیگاری میکشند اما در غرب نگاه کنیم کارگر از یک زندگی نرمال برخورداره ظاهراً اینجا است که همه ظلمی به کارگر میشه

  • ناشناس
    0

    سریال مضحک هرساله،تا ۳۰ اسفند صبر کنید

  • ایرانی
    0

    به عنوان یک وزیر و آنهم وزیر کار بسیار متاسفیم که تصور شما اینست که درمان کارگران صفر تا صد رایگان است...... اونی که شنیدی بیمه شده تامین اجتماعی است در مراکز درمانی تامین اجتماعی اما آیا درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی که به هر دلیلی از جمله معطلی و عدم امکان دریافت نورت، عدم ظرفیت مراکز تامین اجتماعی، عدم ارائه خدمت مورد نظر، عدم کیفیت و ... بالاجبار به سایر مراکز درمانی مراجعه و درمان می شوند و سهم اندک پوشش تامین اجتماعی در این مراکز اطلاع دارید ؟
    مهم است براتون؟
    معلوم است که وضع ملت و کارگران بدتر خواهد شد وقتی چون این مسئولان در راس کار هستند .

  • ناشناس
    0

    گزارش تحریم از داخل کشور را پیدا کنید و بخوانید خیلی مهم است تحریم جنگ و محاصره اقتصادی است فقط باید از خارج از کشور باشد نه داخل تحریم مسلمان حکم شرعی دارد رساله ها حکم محارب نوشته میلیونها واحد مسکونی چگونه یک شبه میلیاردی شد با بحران های ساختگی و پیوستن به تحریم‌های ظالمانه کاخ سفیدواحد مسکونی باید به ملت به قیمت قبل تحریم عرضه شودگزارش به برخی مسولین کشوری و ادارات دولتی و استادان و دانشجویان داده شده هیچ کشور شرعی و انقلابی واقعی مردم خود را تحریم نمیکند روزنامه دنیای اقتصاد ۱۷ دی نیز تیتر مرتبط موضوع منتشر نموده است انتشار مطلب یا تیتر قوی به اجرای آن و عدالت کمک بسیار میکند حدود ۷۰ میلیون مستاجر داریم و خونه خرابه و آلونک نشین که هیچ حقی تو کشور ندارن و کشور مال آن مالکان است تحقیقات نشان داده که تبلیغات راه موفقیت و اکثر راههای که در اینترنت برای فریب مردم و جوانان فراوان است بخاطر این است که از این قضیه واحد‌های مسکونی و تحریم داخلی مطلع نشوند ما نباید در یک کشور اسلامی برای یه واحد مسکونی تو یه منطقه متوسط شهر نیاز به ثروتمند و پولدار شدن باشه ارزشها باید معنوی باشه نه صد سال کار کنی حتی پول پیش را نداشته باشی اونهم با تحریم از داخل چهل ساله وضع همینه مگه چند تا کشوره مگه چند تا ملته اینجا

  • کارگر
    0

    ایشون وزیر کار نیستن ایشون نماینده دولت هستن برای اینکه حقوق کارگران زیاد نشود.کارگر با ماهی 8 الی 9 ت چطور زندگی کند اقای وزیر ؟ جنابعالی که میگفتین بنده کاره ای نیستم در میزان افزایش دستمزد پس چرا نظر میدهین حقوق 20 درصد اضافه شود؟ شما بجای اینکارها دنبال این باشین که بدهی دولت رو به صندوق تامین اجتماعی برگردونین. من به عنوان کارگر از حقم نخواهم گذشت و راضی نیستم. جواب خداوند را یه روزی باید بدهین.

  • ایرانی
    0

    مزایای کارمندان چیه که دارن

  • ناشناس
    0

    سال دیگه
    تورم ۵۰ درصد
    افزایش مالیات ۵۰ درصد
    افزایش تعرفه های پزشکی ۴۶ درصد
    افزایش حقوق کارمند و کارگر ۲۰ درصد
    واقعا باعث تاسفه

  • افزایش ۷درصدی سالانه
    0

    نباید حقوق کارگران بیشتر از فقط۷ درصد افزایش یابد. کار کجا پیدا میشود که این ها یک ماه مملکت را به هم ریختند. کارگران ایرانی با اون کارکردنشون دنیا را شرمنده کردند.

  • ناشناس
    0

    تنها راه حل همسان سازی حقوق وزارت کار با حقوق کارمندان دولت هست.تساوی برابری عدالت.دریافتی کارمندان ۲۰ میلیون تومان هست.دریافتی کارگران وزارت کار ۸ میلیون تومان.

  • طهماسبی
    0

    فقط میتونم بگم واقعا متاسفم

  • رضا
    0

    وزیر که سیر باشه همینه

  • عشق منی رئیسی
    0

    ورود سکه به کانال ۳۸ میلیون تومان به شورای عالی کار و کارگران زحمت کش و مسوولین عالی رتبه و مومنین و متدینین تبریک می‌گوییم و انشاءالله شاهد ۴۰ میلیون تومان شد در آینده نزدیک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها