برش لیزری چیست؟ کاربرد های برش لیزری در صنایع مختلف

برش لیزری یکی از تکنولوژی‌های جدید و مدرنی است که در اکثر صنایع مختلف کاربرد دارد. از این دستگاه برای برش یا حکاکی روی متریال‌های متفاوت می‌توان استفاده کرد.

برش لیزری چیست؟ کاربرد های برش لیزری در صنایع مختلف

به طور مثال برای برش فلزات، چوب، پارچه، پلاستیک، آینه و شیشه هیچ دستگاهی بهتر و سریع‌تر از دستگاه برش لیزری نیست. حداقل یک دهه است که دستگاه برش لیزری به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌های ساخت و برش محصولات به شمار می‌آید. در واقع با قدرت و سرعتی که این دستگاه دارد، جای همه دستگاه‌ها و روش‌های قبلی را به راحتی پر کرده است. به همین علت هم روش های قدیمی‌تر دیگر کارآمد نیستند و کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند. در ادامه این مقاله به زبان ساده توضیح خواهیم داد که برش لیزری چیست؟ کاربرد های برش لیزری در صنایع مختلف کدام اند؟ همچنین به نکات جالبی درباره این دستگاه اشاره می‌کنیم.

دستگاه برش لیزری چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم استفاده از دستگاه برش لیزری در صنایع مختلف بسیار پرطرفدار است. برای ساخت انواع محصولات از این دستگاه استفاده می‌شود. در حقیقت این دستگاه با استفاده از تابش اشعه داغ و سوزان لیزر متریال‌ها را برش می‌دهد. حرارت این اشعه آنقدر بالا است که هر چیزی را می‌توان با دقت میلی متری و به سرعت تمام برش دهد. از آن جایی که اشعه لیزر سطح بسیار کوچکی دارد، به راحتی سطوح با ضخامت بالا را با دقت خیلی زیادی می‌برد. انواع دستگاه برش لیزری شامل لیزر co2 و فایبر هستند.

کاربرد های برش لیزری در صنایع مختلف

برش لیزری برای ساخت بسیاری از وسایل بزرگ و کوچک کاربرد دارد. از جمله صنایعی که استفاده از دستگاه برش لیزری در آن‌ها رایج است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صنایع تولید خودرو

یکی از صنایعی که بیشترین بهره را از دستگاه برش لیزری می‌برد، صنعت خودروسازی است. در واقع امروزه بیشتر قطعات خودرو با استفاده از برش لیزری شکل داده شده و ساخته می‌شوند. در گذشته اما تک تک این قطعات را با روش قالب‌گیری می‌ساختند که خیلی زمان‌بر بود.

  • صنایع ساخت تجهیزات پزشکی

از آن جایی که دستگاه برش لیزری بسیار دقیق است و خطایی در آن وجود ندارد، ساخت وسایل و تجهیزات پزشکی با استفاده از آن بسیار رایج است. برای ساخت دستگاه ضربان ساز، سوند و استنت از برش با لیزر استفاده می‌شود. بیشتر وسایل مورد نیاز در تجهیزات پزشکی که با متریال فولاد ساخته می‌شوند را باکمک لیزر co2 برش می‌دهند.

  • صنایع طراحی و ساخت طلا و جواهر

ساخت طلا و جواهرات از قدیم الایام یکی از صنایع مهم و ارزشمند است. در ساخت این محصولات می‌توان از برش لیزری استفاده کرد. بهتر است ابتدا کانسپت و مفهوم ظاهری زیورآلات را در نرم افزارهای مدلسازی باید بسازید و سپس با متریال‌های مورد نیاز و به وسیله دستگاه برش لیزری آن‌ها را شکل دهید. انگشتر، گوشواره، گردنبند و دستبند را می‌توان با برش لیزری شکل داد.

  • ساخت ظروف سرامیکی

با به کار بردن برش لیزری می‌توان محصولات سرامیکی را برش داد یا حکاکی و طراحی کرد. برای ساخت مجسمه های سفالی و کاشی‌های مختلف از این دستگاه استفاده می‌کنند. از آن جایی که سرامیک یک متریال محکم و مقاوم و ضخیم است، می‌توان آن را با دستگاه برش با لیزر ، شکل داد.

  • صنعت ماکت سازی و ساخت أسباب بازی و پازل

برای ساخت انواع ماکت‌های تخصصی معماری یا ماکت‌های مخصوص سرگرمی، می‌توان از برش لیزری استفاده کرد. معمولاً برای تهیه این ماکت‌ها از چوب بالسا یا فوم استفاده می‌شود و آن را با دستگاه برش لیزری به شکل دقیق می‌برند. همچنین برای ساخت انواع پازل‌ها، قطعات ریز آن را به صورت کاملا ظریف و با دقت می‌برند. به علاوه برای ساخت بسیاری از اسباب بازی‌های مخصوص کودکان، متریال‌های مانند مقوا یا پلاستیک را با دستگاه برش لیزری برش می‌دهند.

  • ساخت مبلمان و وسایل تزئینی منزل

ساخت انواع مبلمان و وسایل تزییناتی خانه مانند وسایل چوبی، مجسمه‌ها و تندیس‌های دوبعدی و سه‌بعدی و همچنین تابلوهای تزییناتی، با استفاده از دستگاه برش لیزری امکان‌پذیر است. همچنین بسیاری از کابینت‌ها کمد‌ها و قفسه‌ها را با استفاده از این دستگاه تولید می‌کنند.

برش لیزری استیل

برش لیزری چیست؟ کاربرد های برش لیزری در صنایع مختلف - تصویر 2

اهمیت استفاده از دستگاه برش لیزری

استفاده از دستگاه برش لیزری مزایای بسیار زیادی دارد و معایب آن بسیار ناچیز هستند. از جمله مزایای مهم در استفاده از این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان ایجاد انواع طرح‌های ساده تا پیچیده بدون هیچ مشکلی
  2. دقت بسیار بالا و برش‌های ظریف و مطابق طرح دلخواه
  3. قیمت مناسب
  4. تولید زباله کمتر و کمک به محیط زیست
  5. کمتر شدن احتمال ایجاد خطای انسانی
  6. مصرف کم انرژی و برق

برش لیزری روی چه متریال‌هایی انجام می‌شود؟

برای بریدن یا حکاکی اکثر متریال‌های رایج، می‌توان از این دستگاه استفاده کرد. تنها متریالی که برای برش لیزری نکات خاصی دارد، آینه است. برای بریدن چوب، فلز، شیشه، پارچه، حتی کاغذ و آینه دستگاه برش لیزری قابل استفاده است. فلزاتی که می‌توان با دستگاه برش لیزری آن ها را برید، شامل:

همچنین این دستگاه برای ایجاد برش روی متریال‌های چوبی مانند موارد زیر مناسب است:

  • برش لیزری چوب گیلاس
  • برش لیزری چوب ام دی اف
  • برش لیزری چوب اچ دی اف
  • برش لیزری چوب بالسا

بهترین متریال‌ها برای بریدن پارچه را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

  • برش لیزری پارچه کتان
  • برش لیزری پارچه ابریشم
  • برش لیزری پارچه ساتن
  • برش لیزری پارچه پلی استر
  • برش لیزری پارچه توری

چه متریال‌های را نمی‌توان با دستگاه برش لیزر برید؟

  • متریال‌هایی که خاصیت بازتابش دارند:

به طور مثال آینه را نمی‌توان با این دستگاه برش داد. البته برای برش آینه تنها کافیست آن را از جهت جیوه روی دستگاه برش قرار داده و ببرید.

  • موادی که به سرعت ذوب می‌شوند:

موادی مانند پلاستیک که به راحتی در اثر گرما شکلشان تغییر می‌کنند یا حتی مذاب می‌شوند را نمی‌توان با لیزر برش داد.

  • موادی که در اثر برخورد حرارت منفجر می‌شوند:

موادی مانند آزبست که در اثر برخورد حرارت منفجر شده یا خاصیت سمی از خودشان نشان می‌دهند از متریال‌هایی هستند که اصلا نباید در معرض اشعه لیزر قرار گیرند.

نتیجه گیری

این روزها استفاده از روش برش با لیزر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل هم حتما باید با کاربردهای آن آشنا باشید. با خواندن این مقاله احتمالا تا به حال با برش لیزری چیست؟ کاربرد های برش لیزری در صنایع مختلف آشنا شدید. برای مطالعه بیشتر یا سفارش ساخت انواع محصولات به سایت نانولیزر مراجعه کنید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها