مزایای فایبر مارکینگ

دستگاه فایبر مارکینگ برای حکاکی و نشانه گذاری بر روی مواد مختلف از جمله فلزات و غیر فلزات به کمک پرتوی لیزر استفاده می‌شود.

مزایای فایبر مارکینگ

کلمه فایبر در این دستگاه‌ها به منظور کاربرد فیبر نوری برای انتقال پرتوی لیزر است. واژه مارکینگ نیز به معنی حکاکی و علامت گذاری اشاره می‌کند که کاربرد آنها را مشخص می‌کند.

شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا از فیبر نوری استفاده می‌شود؟ انتقال انرژی و پرتو توسط سیستم‌های قدیمی سبب پراکندگی جریان لیزر و کاهش کارایی و بازدهی آن می‌شود؛ همچنین در این دستگاه‌ها ایجاد تمرکز بالا برای پرتوی لیزری بسیار سخت بوده و صنعتگران ترجیح می‌دهند که از یک اشعه لیزر متمرکز استفاده کنند.

دستگاه حکاکی لیزری مانند دستگاه برش لیزری فلزات دارای منبع یا سورس لیزری است که جهت تولید پرتویی با لیزر فرکانس نانومتر برای حکاکی بر روی سطوح در فلزات به کار می‌رود.

دستگاه حکاکی لیزر با قابلیت نصب روتاری می‌تواند عملیات حکاکی روی قطعات و ابزارآلاتی که به شکل دوار مانند دایره یا استوانه هستند، اجرا کند که با دقت و ریزبینی بسیار در حکاکی در صنعت کاربرد دارد.

دستگاه حکاکی فایبر را از لحاظ دقت و تمرکز در اشعه لیزر به عنوان یکی از بهترین دستگاه‌های موجود در بازار معرفی می‌شود؛ در این مقاله با مزایای فایبر مارکینگ شرکت روتک آشنا خواهید شد.

برای اطلاع از قیمت دستگاه برش لیزر روتک روی لینک مربوطه کلیک کنید.

کارکرد دستگاه فایبر مارکینگ

در این دستگاه ابتدا پرتوی لیزری در سورس فایبر ایجاد شده و سپس این پرتو به داخل فیبر نوری هدایت می‌شود. فیبر نوری وظیفه متمرکز کردن نور تولید شده و قوی کردن آن را برعهده دارد.

دستگاه حکاکی به دلیل سرعت بخشیدن به پروسه اجرای عملیات حکاکی لیزری روی فلزات و برخی از غیر فلزات، دارای مدل‌های متنوعی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد.

یکی از کاربردی‌ترین مدل‌های حکاکی می‌توان نوع لیزری آن را نام برد که قابلیت این را دارد که روی انواع اجسام فلزی و غیر فلزی، انواع لوگو ، سریال نامبر، بارکد و … را حک کند؛ این کار موجب ساماندهی راحت، تحلیل کار و امکانات علامت گذاری درست و دقیق، می‌تواند گزینه مطلوبی جهت علامت گذاری محصولات باشد.

مزایای فایبر مارکینگ - تصویر 2

مزایای دستگاه فایبر مارکینگ

دستگاه لیزر فایبر دارای تمرکز بالا در ایجاد پرتوی لیزر و همچنین جلوگیری از هدررفت اشعه، به عنوان یکی از دقیق‌ترین دستگاه‌های صنعتی در صنعت حکاکی به شمار می‌رود.

این دستگاه‌ها برای بسیاری از پروژه‌های حساس و دقیق با استفاده از پرتوهای نوری که لیزرها تولید می‌کنند، می‌تواند انواع طرح و علائم را به دلخواه بر روی قطعات مختلف حکاکی کند.

با توجه به مزایای فایبر مارکینگ، امروزه در صنایع مختلفی کاربردهای فراوانی دارد که برخی از مزایای بسیار مهم این دستگاه عبارت‌اند از:

کیفیت و ماندگاری

در فرایند حکاکی با فایبر مارکینگ، پرتوی لیزر وظیفه سوزاندن بخشی از سطح قطعه کار را برعهده دارد؛ این شیوه از حکاکی بسیار با کیفیت و ماندگار است. این روش در مقایسه با چاپ لیزری بر روی سطوح مختلف که به مرور زمان و در اثر عوامل فیزیکی از بین می‌روند، اما در روش فایبر یک حکاکی ماندگار و دائمی ایجاد می‌شود.

عدم نیاز به جوهر و تجهیزات جانبی

دستگاه فایبر مارکینگ در واقع اشعه لیزر را برای سوزاندن سطح نمونه و شکستن پیوند مولکولی استفاده می‌کند. در این فرایند از هیچ ماده شیمیایی و یا مصرفی استفاده نمی‌شود و تمامی کار با کمک لیزر انجام می‌شود؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که این روش نیازی به استفاده از مواد مصرفی ندارد و به خودی خود می‌تواند حکاکی پروژه‌های مختلفی را بر عهده بگیرد.

استفاده در صنایع حساس و دقیق

از دیگر مزایای دستگاه فایبر، به کار بردن فایبر مارکینگ در صنایع حساس و دقیق است. این دستگاه به دلیل استفاده از فیبر نوری تمرکز بالایی در پرتوی لیزر ایجاد می‌کند که حکاکی آن بسیار دقیق‌تر از سایر دستگاه‌های صنعتی است. کاربرد حکاکی بر روی فلزات به صنایع سنگین و سبک مانند کارهای حساس مانند پزشکی و علم کامپیوتر تقسیم‌بندی می‌شود.

طول عمر بالا

با توجه به اینکه دستگاه‌های فایبر مارکینگ و حکاکی از بخش مکانیکی خود کمتر استفاده می‌کنند، بنابراین این دستگاه‌ها با سایش کمتری در حین فرایند حکاکی مواجه شده در نتیجه طول عمر دستگاه در مدت زمان طولانی افزایش می‌یابد.

دقت بالای دستگاه

دستگاه‌های فایبر مارکینگ برای انتقال پرتوی لیزر به سیستم گالوو از فیبرهای نوری استفاده می‌کند؛ در نتیجه پرتوی آن‌ها نسبت به سایر دستگاه‌ها نازک‌تر (قطر کمتری) و متمرکزتر بوده و از خطر کمتری برخوردار هستند. این مسئله موجب دقت بالای این دستگاه‌ها شده است.

توانایی حکاکی بر روی مواد مختلف

این دستگاه‌ها می‌توانند بر روی انواع سطوح فلزی و برخی از متریال‌های غیرفلزی حکاکی کنند و این موجب شده تا حوزه عملکردی دستگاه بسیار وسیع باشد.

این دستگاه در صنایع مختلفی مانند حکاکی لوگو، بارکد و ... روی قطعات خودرو، کامپیوتر، طلا و جواهر، هدایای تبلیغاتی، شیرآلات صنعتی، یراق آلات، تجهیزات پزشکی و ... کاربرد فراوانی دارد؛ همچنین حساسیت بالای دستگاه امکان استفاده از آن در صنایعی مانند هوافضا و دارو را فراهم کرده است.

انجام حکاکی با سرعت بالا

دستگاه‌های فایبر توانایی انجام حکاکی و برش سطوح مختلف برخی از متریال‌ها در ضخامت پایین مانند طلا و نقره را در سرعت بالا دارد؛ با توجه به نوع متریال و ضخامت مورد نظر، سرعت دستگاه را می‌توان تنظیم کرد.

مزایای فایبر مارکینگ - تصویر 3

قابلیت تنظیم شدت اشعه لیزر

توان و یا قدرت پرتوی لیزر در دستگاه فایبر قابل تنظیم است و این بدین معنی است که برای متریال‌های مختلف می‌توان از قدرت اشعه مختلفی استفاده کرد؛ با توجه به قابلیت تنظیم شدت اشعه لیزر، کاربرد دستگاه‌های فایبر مارکینگ در صنایع حکاکی بسیار قابل توجه است.

صرفه جویی در مصرف انرژی

این نوع دستگاه‌ها به دلیل آنکه هنگام انجام عملیات حکاکی داغ نمی‌شوند، نیازی به خنک کننده نیز ندارند؛ در نتیجه انرژی کمتری مصرف شده و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند.

نتیجه گیری

با توجه به مزایای فایبر مارکینگ که به طور مفصل به آن پرداخته شده است، می‌توان نتیجه گرفت امروزه حکاکی و برش بر روی سطوح از جنس مختلف توسط دستگاه فایبر مارکینگ یک راه پیشرفته و به صرفه در صنایع مختلفی است.این دستگاه به دلیل مزایا و ویژگی‌های زیادی که دارند با استقبال فراوان از سوی صنعتگران بسیاری روبرو شده است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها