رضا نصری:

ترامپ می‌تواند تمام مجرا‌های تنفس اقتصادی ایران را مسدود کند!

«ترامپ می‌تواند فشار اقتصادی به ایران را به صورت قابل ملاحظه‌ای تشدید کند و تمام مجرا‌های محدود فعلی برای تنفس اقتصادی را مسدود نماید!»

ترامپ می‌تواند تمام مجرا‌های تنفس اقتصادی ایران را مسدود کند!

رضا نصری، تحلیلگر بین الملل در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر از الان این تحلیل در ایران غالب شود که ترامپ هیچ ابزار جدیدی برای اِعمال فشار به ایران ندارد و آمدنش تاثیری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت، حاکمیت قادر به برنامه‌ریزی برای مواجهه با او و ایجاد آمادگی برای «راند دوم فشار حداکثری» نخواهد شد!

برخلاف تصور برخی تحلیل‌گران، ترامپ می‌تواند فشار اقتصادی به ایران را به صورت قابل ملاحظه‌ای تشدید کند و تمام مجرا‌های محدود فعلی برای تنفس اقتصادی را مسدود نماید!

ترامپ می‌تواند ایران را وجه المصالحه مذاکرات خود با چین قرار دهد و از این طریق فروش نفت ایران به چین را به حداقل یا صفر برساند.

می‌تواند با کنگره برای تصویب طرح‌هایی مانند Solidify Iran Sanction Act و End Iran Terror Act همکاری کند و در راستای دائمی‌سازی تحریم‌های ایران و توقف فروش نفتِ ایران به چین از طریق قوانین فراسرزمینی کنگره اقدام نماید.

می‌تواند - با توجه به رویکردی که نسبت به پوتین و روسیه دارد - میان ایران و روسیه شکاف بیندازد و در ازای چشم‌پوشی از مسئله اوکراین منافع ایران را قربانی کند.

می‌تواند با اِعمال فشار به کشور‌های اروپایی عضو برجام آن‌ها را به بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت وادار سازد و شرایط پیش از برجام را بازسازی نماید، با این تفاوت که این بار رفع تحریم‌ها را به مذاکره بر سر برنامه موشکی و نظامی و هسته‌ای و ... مشروط سازد.

می‌تواند ۶ میلیارد دلاری پولی را که معلوم نیست چرا تا کنون خرج نکرده‌ایم را مجدداً مسدود کند و هرآنچه توافق نانوشته میان دولت بایدن و ایران صورت گرفته را به صورت یکجانبه فسخ نماید.

پافشاری بر این تصور گمراه‌کننده که «تحریم‌ها خنثی شده است» و ایران نیازمند هیچ‌گونه آماده‌سازی برای مواجهه با دولت تهاجمی ترامپ نیست، رویکرد اشتباهی است که می‌تواند تبعات سنگینی برای کشور در پی داشته باشد.

حداقل تدبیری که باید از هم‌اکنون صورت بگیرد، سامان دادن به وضعیت سیاست داخل کشور است تا هم مقدمات تشکیل یک دولت وحدت ملی فراهم شود و هم از اتخاذ سیاست‌هایی که موجب تشدید التهاب اجتماعی، تشدید تنش‌های داخلی و گسترش شکاف میان دولت و ملت می‌شود ممانعت شود.

اگر این حقیقت که تحولات سیاسی در آمریکا تاثیر مستقیمی بر وضعیت کشور دارد را از هم‌اکنون انکار کنیم، قادر به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای مواجهه با چالش‌های جدی پیش رو نخواهیم بود. حداقل پیش‌نیازِ برنامه‌ریزی هم اول پذیرش این حقیقت است و دوم گام برداشتن در جهت تحکیم وحدت در پایین و ائتلاف در بالاست!

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    2

    خدا کنه مسدودکنند ارزازادشده خرج اسکوند نزول وسهمیه شون شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      من بیمارپروانه ای هستم ارزروبه اسم درمون برای خرید ازقطرازادکردن پانسمون وداروی قطره ای شستشو اوردن فرداش رئیسی میگه عمردست خداست وبعدش یک ششم برداراوخواهرا ازداردنیارفتن وراحت شدن ما خواب نداریم ازدردوبعدش پانسمون ساختن زدنش ازنزدنش بدتره وعوارض داره این چه مملکتیه بمیریم راحت شیم تبعیض تا کجا ترسوندن تا کجا

    • جهان
      0

      فعلا از بیماران پروانه ایی در مقاصد سیاسی استفاده می شود

  • ج
    1

    کاش مسدود کنه دا امثال اسحاق ها نبردن و نچاپیدن.

  • 🐜
    0

    دیگی که برای ماملت فرودست ایران زمین نجوشه میخام سرسگ که با وفاه ترین است توش نجوشه!!! ترامپ مو طلایی بگو پس کی میایی!!!

  • ناشناس
    1

    از فرصتهایی که داشتیم استفاده نکردید و حال باید از انها التماس کنید

  • عزراییل
    13

    عمو داری راهکار نشون ترامپ میدی الان،؟؟؟؟

  • ناشناس
    2

    خدا کند ترامپ بتواند کاری بکند!!
    انشاءالله

  • م
    0

    داداش میشه یه سوراخی که باز هست رو به ما نشون بدی

  • ناشناس
    0

    مرگ یک بار شیون یک بار و تمام

  • ناشناس
    1

    خیلی‌ها فکر می‌کنند دکترین آمریکا به سمت جذب ومتحد کردن ایرانست. درصورتیکه منفعت آمریکا ازنقش دشمنی باایران است. دیدید زمان روحانی دوسال از برجام نگذشته بودکه آمریکا دید با ایران مهار شده وبدون خطر چگونه می‌تواند وجود خود درمنطقه تحمیل وسلاح های خودرا به اعراب بفروشد لذا تاجربزرگ اسلحه یعنی ترامپ آنرا پاره کرد وهیچ رحمی به دولت تمام غربی روحانی نکرد وروحانی بیچاره چشم انتظار بازگشت برجام چشمش به در دوخته شاید این جمعه بیاید شاید. ببینید دوستان اصولا آمریکا ایران را برای دشمنی می‌خواهد نه دوستی. شما نمی‌توانید با کسی که اصلا نمی‌خواهد باشما دوست شود، دوست شوید. اگر رضا پهلوی هم سرکار بیاید چنان اورا تحت فشار قرار می‌دهد که دشمن اوشود. بعد از فروپاشی شوروی، همین پوتین ومدودف خواستار الحاق روسیه به ناتو بودند این یعنی پرونده روسیه برای همیشه بسته میشد ولی چرا آمریکا نپذیرفت چون روسیه لولو اروپا بایست می‌ماند تا آمریکا ناجی، حامی، ورهبر وباجخور اروپا باقی بماند. ماموریت ترامپ دردوره اول که بازگشت دشمنی با ایران بود با پاره کردن برجام انجام شد در مرحله دوم اگر رئیس جمهور شود ابتدا ایجاد ارعاب منطقه از ایران است وبی عرضه نشان دادن بایدن است به عبارتی او قدرت ایران را برای کشورهای منطقه مهار نشدنی وترس بیشتری به آنها برای منافع خودش ایجاد می‌کند چون او یک تاجر است وایران بهانه تجارت.

  • آکا یک
    0

    ایندفعه صددرصد .اگه ایران از روز اول جلوش نیسته ومیدان بده

  • ناشناس
    0

    ما اول باید یه فکری به حال بینش و سطح سواد مسوولان بکنیم...بعد نگران عامل خارجی باشیم

  • ناشناس
    0

    کوچه و بازار و در صف نان و گوشت ، شنیدن حرف حرف های مردم و از سختی روزگار به غیر دل بستن و چشم به دست این و اون داشتن ، بسیار دردآور است ، چه شد و عده ای چه کردند که اینچنین گرفتار شدیم ، این خواست خدا نیست ، از کم عقلی و دنیا پرستی عده ای قلیل است که دم از دین و ایمان می زنند و حتی نیم نگاهی هم به تاریخ و وقایع گذشته نمی اندازند .

  • ناشناس
    2

    سگ زرد برادر شغال است .خوب برای ایران زیر خاک است .هر دوتاشون سر و ته یه کرباسند ‌

  • ناشناس
    0

    انشاا... به امید خدا

  • عزراییل
    0

    مگر ترامپ خودش نمیدونه که تو احمق آدرس نقطه ضعف مملکت را میدی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها