تفاوت نخ آکریلیک و پلی استر، کدام یک برای فرش بهتر است؟

در زمان خرید فرش بایستی در نظر داشته باشید که انتظار شما از فرش چه چیزی بوده و کاربرد فرش دقیقاً چیست؟

تفاوت نخ آکریلیک و پلی استر، کدام یک برای فرش بهتر است؟

با دانستن پاسخ این سوالات می‌توانید تصمیم بگیرید که چه نوع فرش با چه الیافی را خریداری کنید. دو الیاف مصنوعی و رایجی که برای بافت انواع فرش به کار می‌روند، الیاف آکریلیک و پلی استر هستند.

نخ آکریلیک و پلی استر ویژگی‌ها و کاربردهای متنوعی دارند و هر کدام برای تولید یک نوع فرش با مشخصات به خصوص مناسب می‌باشند. اما تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک برای فرش بهتر هستند، به تفاوت نخ آکریلیک و پلی استر بستگی دارد.

در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با تفاوت‌های نخ آکریلیک و پلی استر آشنا شوید و تصمیم بگیرید که کدام یک برای فرش بهتر است.

تفاوت نخ آکریلیک و پلی استر چیست؟

 

تفاوت نخ آکریلیک و پلی استر، کدام یک برای فرش بهتر است؟

هر دو نخ اکریلیک و پلی استر از الیاف مصنوعی و پرکاربرد در صنعت فرش ماشینی هستند. تفاوت‌هایی که بین دو نخ آکریلیک و پلی استر وجود دارند به شرح زیر هستند.

1.تفاوت در نرمی و لطافت

نخ آکریلیک نرم تر و لطیف تر از پلی استر بوده و حس الیاف طبیعی پشم را به شما می‎دهد؛ اما در مقابل، الیاف پلی استری کمی خشن‌تر بوده و به نرمی و لطافت نخ آکریلیک نمی‌باشد.

2.تفاوت در میزان مقاومت

تفاوت نخ آکریلیک با نخ پلی استر در میزان مقاومت به گونه‌ای است که نخ آکریلیک، مقاومت بالایی در برابر سایش و پاخوردگی دارد و برای مکان های پر رفت و آمد مناسب می‌باشد. اما نخ پلی استر مقاومت کمتری داشته و ممکن است در مکان‎های پر تردد، به مرور زمان کوبیده و پرزدار شود.

3.تفاوت در میزان رنگ پذیری

خاصیت رنگ پذیری در نخ آکریلیک بالا بوده و می‌تواند طیف رنگی گسترده‌ای را برای بافندگان فرش فراهم کند. اما نخ پلی استر میزان رنگ پذیری کمتری نسبت به آکریلیک دارد و تنوع رنگی آن محدودتر خواهد بود.

4.تفاوت در حالت پذیری

نخ آکریلیک حالت پذیری نسبتاً خوبی دارد و می‌تواند به راحتی شسته شده و از حالت چروکیدگی خارج شود. اما در مقابل، نخ پلی استر به دلیل خشن بودن و نداشتن نرمی و لطافت کافی، نه تنها حالت پذیری کمتری دارد بلکه اگر شسته شود دچار چروکیدگی خواهد شد.

5.تفاوت در قیمت

قیمت نخ آکریلیک به سبب مزایا و تفاوت‌هایی که با نخ پلی استر دارد، بالاتر است. به همین ترتیب انتظار می‌رود که قیمت نخ پلی استر کمتر از نخ آکریلیک باشد.

قیمت الیاف پلی استر مانند سایر الیاف از جمله الیاف ویسکوز به عوامل مختلفی بستگی دارد. البته با این حال باید گفت در مقایسه با بسیاری از الیاف‌های دیگر به عنوان یکی از مدل‌های قیمت مناسب و اقتصادی به حساب می‌آید. به طور کلی با مراجعه به یک برند معتبر، می‌توان تا حدود زیادی هزینه ها را کمتر کرد.

6.تفاوت در میزان حساسیت

نخ آکریلیک ضد حساسیت است و در صورت برخورد با پوست بدن، حساسیتی ایجاد نمی‌کند. اما نخ پلی استر به دلیل جنس پلاستیکی تر خود، حساسیت بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

7.تفاوت در ساختار و مواد اولیه

نخ آکریلیک از پلیمرهای آکریلیک مانند پانتون، متیل‌آکریلات و مواد شیمیایی دیگر به دست می‌آید. اما مواد اولیه سازنده نخ پلی استر مواد شیمیایی شامل اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک می‌باشد.

8.تفاوت در خصوصیات

نخ آکریلیک نرم و سبک است و خاصیت رنگ پذیری بالایی دارد. اما ممکن است در دماهای بالا واکنش دهد و دچار پوسیدگی و از هم گسیختن شود. اما نخ پلی استر مقاومت بالاتری در برابر سایش و حرارت داشته و در مقابل شرایط جوی مختلف، مقاومت خوبی از خود نشان می‎دهد.

9.تفاوت در کاربردها

نخ آکریلیک برای تولید فرش‌های نرم و خوش دست، موکت و یا پارچه‌های بافتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل از نخ پلی استر در تولید فرش‌های با دوام، پارچه‌های پوشاک و محصولات بافتنی مانند پتو و حوله استفاده می‌شود.

نخ آکریلیک یا پلی استر؛ کدام برای فرش بهتر است؟

 

تفاوت نخ آکریلیک و پلی استر، کدام یک برای فرش بهتر است؟

نکات زیر به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بگیرید که کدام نوع نخ برای فرش بهتر بوده و انتخاب بهتری به شمار می‌رود:

  • اگر فرش را برای مکان‌های پر رفت و آمد می‌خواهید، فرش با نخ آکریلیک را انتخاب کنید تا مقاومت بالایی داشته باشد و پرز کمتری تولید کند.
  • یا اگر آن برای مکان‌های کم تردد می‌خواهید، فرش با نخ پلی استر را انتخاب کنید؛ چرا که قیمت اقتصادی و تنوع رنگی قابل قبولی دارد.
  • اگر فرش را برای افراد با پوست حساس می‌خواهید، فرش با نخ آکریلیک بخرید؛ چرا که ضدحساسیت است و آسیبی به پوست وارد نمی‌کند.
  • همچنین اگر آن را برای مکان‌های مرطوب مانند شمال کشور می‌خواهید، فرش پلی استر بخرید که ضد آب بوده و قیمتی اقتصادی نیز دارد.

نخ مناسب برای فرش چه ویژگی هایی دارد؟

نخ مناسب برای فرش دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به سایر نخ‌ها می‌باشد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • نخ باید در برابر سایش، پاخوردگی، فشار و پارگی مقاوم باشد تا فرش عمر طولانی‎تری داشته باشد.
  • همچنین باید رنگ پذیری بالایی داشته باشد تا بتوان طرح‌ها و نقش‎های مختلف را روی فرش ایجاد کرد.
  • فرش نباید پرزدهی داشته باشد، زیرا پرزها می‌توانند باعث ایجاد آلرژی و مشکلات تنفسی شوند.
  • فرش باید به راحتی شسته و اتو شود و بعد از شستشو حالت خود را از دست ندهد.
  • نخ فرش باید ضد حساسیت باشد تا برای افراد حساس مشکلی ایجاد نکند.
  • فرش باید تا حدودی ضد آب و ضد لک باشد تا به راحتی تمیز شود.
  • همچنین باید نرم و لطیف باشد تا حس راحتی را به شما القا کند.

انواع نخ‌های مناسب برای تولید فرش

برخی از نخ‌هایی که برای بافت فرش مناسب هستند و به تولید یک فرش خوب و باکیفیت کمک می‌کنند عبارتند از:

  • نخ آکریلیک: نخ آکریلیک با الیاف مصنوعی نخی مقاوم، با میزان پرزدهی کم، نرم، لطیف و ضد حساسیت است. در مقابل تمامی این مزایا، نخ آکریلیک قیمت نسبتاً بالایی داشته و حالت پذیری آن کم می‌باشد.
  • نخ پلی استر: یکی دیگر از نخ‌های مناسب فرش، نخ پلی استر می‌باشد که علاوه بر قیمت مناسب و اقتصادی، تنوع رنگی بالا، خاصیت ضد آب و ضد لک بودن را دارد. با این حال در مقایسه با نخ پلی استر از مقاومت کمتر، میزان پرزدهی بیشتر و حالت پذیری کمتر برخوردار بوده و زبرتر و خشن تر است.
  • نخ پشم: نخ پشم نرم‌ترین و لطیف‌ترین نوع نخ برای فرش بوده که علاوه بر زیبایی و لطافت بالای خود، عایق حرارت نیز می‌باشد. با این حال میزان پرزدهی بسیار بالا، گران قیمت بودن و جذب رطوبت و آلودگی از جمله ایرادات این نوع نخ به شمار می‎رود.
  • نخ ابریشم: از دیگر نخ‌های مناسب برای فرش، نخ ابریشم بوده که زیبایی، ظرافت و لطافت بسیار زیادی دارد. با این وجود قیمت بسیار بالا و مقاومت کم آن، باعث می‌شود تا کاربرد کمتری در صنعت فرش‎بافی داشته باشد.

در نهایت شما می توانید با توجه به همه ویژگی های گفته شده از نخ پلی استر و آکریلیک یکی را برای فرش خود انتخاب کنید. با این حال اگر سوالی در این زمینه دارید نیز می توانید با ما به اشتراک بگذارید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها