آموزش استفاده از انواع سم و کود در فصل بهار

زمانی که فصل بهار شروع می‌شود و زمان کشت‌های بهاره فرا می‌رسد، با باز شدن جوانه‌های درختان، باید کوددهی بهار را آغاز کنید.

آموزش استفاده از انواع سم و کود در فصل بهار

سم کشاورزی و کود کشاورزی، دو نمونه از مواد لازم برای درختان و گیاهان در فصل بهار هستند. ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در مورد آموزش استفاده از انواع سم و کود در فصل بهار به شما عزیزان ارائه دهیم.

آموزش و اقدامات لازم برای کوددهی در فصل بهار

یکی از اقدامات لازم جهت نگهداری از گیاهان در فصل بهار، کوددهی به آن‌ها است که شما باید از کودهای شیمیایی همراه با کودهای محرک عالی برای آن‌ها استفاده کنید. با انجام این عملیات، می‌توانید رشد درختان و گیاهان را تضمین کنید و همینطور میزان عملکرد گیاهان نیز، به این شکل افزایش پیدا می‌کند. اگر بخواهیم آموزش‌های لازم را برای کوددهی در فصل بهار در اختیارتان قرار دهیم، باید بگوییم که شما می‌بایست کوددهی را با اولین آب آبیاری و پس از ریزش شکوفه‌ها آغاز کنید. در فصل رشد، ریشه گیاهان فعال می‌شود و همینطور با افزایش درجه حرارت، میزان نیازی که گیاهان به رطوبت دارند، افزایش پیدا می‌کند و از این رو نیاز به آب نیز، در گیاهان بیشتر می‌شود.

آموزش استفاده از انواع سم و کود در فصل بهار - تصویر 2

یکی از مهم‌ترین آموزش‌هایی که در جهت استفاده از کود در فصل بهار وجود دارد، این است که شما باید از کودهایی استفاده کنید که به صورت همزمان فاز رویشی و زایشی گیاه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای استفاده از کود به کار ببرید، کوددهی سطحی است که در این نوع کوددهی، باید کود را به شکل یکنواخت در اطراف پای درخت بریزید و سپس آبیاری کافی را انجام دهید. روش دیگر کوددهی، در چاله‌های کوچک است که برای انجام این روش، می‌توانید از یک چاقو یا ابزار دیگر کمک بگیرید و یک سری چاله‌های کوچک در اطراف پای درخت درست کنید و سپس کود را داخل چاله‌ها قرار دهید. بعد از این کار، باید چاله‌ها را بپوشانید و عملیات را انجام دهید.

یکی از نکاتی که در مورد استفاده از انواع کود کشاورزی باید بگوییم، این است که شما می‌توانید برخی از کودها را با سیستم قطره آبیاری نیز به درختان بدهید. به طور کلی باید بگوییم که بهترین زمان برای تغذیه گیاه، هنگامی است که گیاهان در فصل رشد خود هستند و شما می‌توانید همراه با مراحل رشد آن‌ها، کوددهی را نیز آغاز کنید. زمانی که فصل رشد گیاهان آغاز می‌شود، لازم است که کودهای ازت بالا و فسفر بالا را در دسترس گیاهان قرار دهید. کودهای بهاره به دو روش آبیاری و محلول پاشی قابل استفاده می‌باشند. شما عزیزان برای محلول پاشی، باید ۲ لیتر کود مورد نیاز را در ۱۰۰۰ لیتر آب حل کنید و بعد از این کار، عمل کوددهی را انجام دهید.

دقت داشته باشید که میزان کوددهی، باید به اندازه خیس شدن گیاه باشد. در روش آبیاری نیز، باید ۵ لیتر کود را با مقداری آب ترکیب کنید و در نهایت به زمین وارد نمایید.

آموزش استفاده از سم در فصل بهار

آموزش استفاده از انواع سم و کود در فصل بهار - تصویر 3

شما کشاورزان عزیز اگر قصد سم دادن به گیاهان و درختان مورد نظر خود در فصل بهار را دارید، باید عملیات سمپاشی را به شیوه اصولی انجام دهید تا بتوانید درختان پربار و سالم داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم که برای سمپاشی درختان و گیاهان خود در اوایل بهار، از سولفات مس و سولفات آهن استفاده کنید. زیرا این سموم می‌توانند نقش موثری را در از بین بردن آفات ایفا کنند. اگر نگران هستید که سموم روی بدن خودتان تاثیر منفی بگذارند، حتماً در حین سمپاشی از تجهیزات حفاظت فردی لاستیکی کمک بگیرید. به این خاطر که لباس‌های پارچه‌ای و چرمی، از طریق تماس با سموم، آسیب می‌بینند.

هنگامی که قصد استفاده از سموم را برای سمپاشی درختان دارید، حتماً از یک سمپاش مناسب استفاده نمایید و برای سمپاشی چند درخت، استفاده از یک سمپاش باغی دستی کافی است؛ اما برای سمپاشی باغ، پیشنهاد می‌کنیم که از سمپاش‌های باغی شارژی یا سمپاش‌های دستی پشتی کمک بگیرید. در هر مرحله از سمپاشی درختان، باید تمام قسمت‌های درخت را به سم آغشته کنید و باز هم توصیه می‌کنیم که قبل از شروع عملیات سمپاشی، حتماً وسایل محافظت فردی را بپوشید. قبل از این که عملیات سمپاشی را آغاز کنید، باغ یا درختان خود را به خوبی آبیاری کنید و لازم به ذکر است که عملیات سمپاشی، باید در دمای کمتر از ۳۵ درجه سانتیگراد انجام شوند.

آموزش استفاده از انواع سم و کود در فصل بهار - تصویر 4

در فصل بهار پیشنهاد می‌کنیم که سم را با روغن‌های مخصوص مخلوط کنید و لازم به ذکر است که این کار باعث می‌شود که با توجه به رطوبت هوا یا بارندگی، سموم از روی گیاهان یا درختان شسته نشوند و بتوانند اثر خود را روی آن‌ها بگذارند. میزان ترکیب کردن سم با آب یا روغن‌ها، باید با توجه به بروشور توضیحات هر نوع سم باشد. همینطور شما می‌توانید از توضیحات کارشناس کشاورزی هم در این مورد کمک بگیرید که مشکلی در این زمینه پیش نیاید. سمپاشی درختان اگر با استفاده از سمپاش‌های موتوری انجام شود، بهتر است؛ زیرا با استفاده از این سمپاش‌ها، می‌توانید به قسمت‌های بالای درختان نیز دسترسی داشته باشید.

در هر صورت توصیه می‌کنیم که برای استفاده از انواع سم کشاورزی و کود کشاورزی در فصل بهار یا هر فصل دیگری، از افراد و کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت بگیرید. استفاده از اطلاعات آن‌ها، باعث می‌شود که کار خود را به شیوه اصولی تری انجام دهید و از به وجود آمدن مشکلات مختلف جلوگیری کنید.

سخن پایانی

سم کشاورزی و کود کشاورزی، دو مورد از فاکتورهای مهم در کشاورزی هستند که کشاورزان باید برای رشد و عملکرد بهتر گیاهان و درختان خود، آن‌ها را رعایت کنند. مسلماً کود دادن و سم دادن به گیاهان، اصول خاص خود را دارد. به عنوان مثال در فصل بهار، سمپاشی درختان میوه باید با مشاهده حشرات انجام شود. یکی از نکات مهمی که در زمینه سمپاشی وجود دارد، این است که عملیات سمپاشی باید برای تمام قسمت‌های گیاه انجام شود و حتی زیر برگ گیاهان را نیز، تحت تاثیر قرار دهد؛ زیرا بسیاری از حشرات از قسمت زیر برگ‌ها نیز تغذیه می‌کنند. برای کود دادن نیز، باید کودهای مناسبی انتخاب شوند و عناصر مورد نیاز گیاهان باید داخل آن کودها وجود داشته باشند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها