بررسی علل داغ شدن موتور یخچال

موتور یخچال یکی از مهم‌ترین قطعات آن به حساب می‌آید که در قسمت خارجی یخچال قرار گرفته و در حالت عادی داغ است؛ اما داغ شدن بیش از حد آن خطرساز خواهد بود.

بررسی علل داغ شدن موتور یخچال

در واقع باید موتور یخچال را هر چند مدت یکبار چک کنید تا مطمئن شوید که بیش از حد داغ نیست و به قطعات دیگر آسیب نمی‌رساند و عملکرد کلی یخچال را به خطر نمی‌اندازد. در غیر این صورت باید نسبت به تعمیر یخچال مشهد اقدامات لازم را انجام دهید.

دلایل مختلفی وجود دارند که باعث داغ شدن بیش از حد موتور یخچال می‌شوند که این دلایل می‌توانند به خاطر استفاده طولانی مدت از یخچال و فرسوده شدن قطعات آن باشند و در مواردی هم ممکن است بر اثر جابجایی و وارد کردن ضربه سبب ایجاد اختلال در آن شده و دمای آن را بالا ببرند. اگر شما هم کنجکاو هستید بدانید علت داغ شدن موتور یخچال چیست، با ما همراه بمانید تا در ادامه به بررسی آنها بپردازیم.

چرا موتور یخچال داغ می‌شود؟

موتور یخچال شما هم به تازگی بیش از حد داغ می‌شود؟ شما هم نگران هستید که با داغ شدن موتور یخچال قطعات دیگر هم دچار مشکل شوند؟ آیا می‌دانید علت اصلی داغ شدن موتور یخچال چیست؟

بیشتر بخوانید» جنرال الکتریک یکی از بهترین برندهای سازنده یخچال فریزر است که توجه ویژه ای به کیفیت ساخت موتور یخچال فریزرهای تولیدی خود دارد. اما این بدان معنا نیست که موتورهای یخچال فریزرهای جنرال الکتریک به هیچ عنوان خراب نمی شوند، بلکه در صورت استفاده ناصحیح از آن ها، احتمال خرابی موتور این دستگاه ها بسیار زیاد خواهد بود. از آنجایی که موتور یخچال، قطعه ای پیچیده است، پیشنهاد ما به شما این است که در صورت بروز هر گونه مشکل در موتور این یخچال ها و به منظور تعمیر یخچال جنرال الکتریک در مشهد، تهران و … فقط به نمایندگی های تعمیر معتبر مراجعه کنید.

۲

در ادامه این مقاله، پاسخ همه این سوالات را در خصوص داغ شدن موتور یخچال، به صورت خلاصه بررسی کرده‌ایم.

آلوده شدن فیلتر درایر یخچال

فیلتر درایر یخچال وظیفه جذب آلودگی‌ها را بر عهده دارد که این آلودگی‌ها از طریق جریان هوایی که به گردش در می‌آید جذب شده و در صورت افزایش آلودگی لوله مویی نیز کیپ می‌شود. اگر لوله مویی کیپ شود و آلودگی‌ها بیش از حد در فیلتر درایر تجمع کنند در نهایت انتقال فشار گاز توسط کمپرسور با مشکل مواجه شده و باعث داغ شدن موتور یخچال خواهد شد. برای رفع این مشکل باید فیلتر درایر یخچال تخلیه تمیز شود تا از بروز هرگونه آلودگی و تجمع آن جلوگیری به عمل آید.

خراب شدن فن و کثیف شدن کندانسور

یخچال‌های جدید دارای فن کندانسور هستند؛ این فن باعث می‌شود که گاز ورودی به یخچال و کندانسور خنک شده بنابراین موتور نیز داغ نخواهد شد. حال اگر فن کندانسور خراب شود، گاز ورودی داغ و داغ‌تر شده و منجر به داغ شدن موتور نیز می‌شود. از دیگر دلایل داغ شدن موتور یخچال، کثیف شدن کندانسور است که آلودگی‌های محیط را جذب کرده و بر همین اساس جذب هوای خنک و خارج کردن داغی موتور برایش مشکل خواهد شد؛ به همین دلیل موتور هر لحظه داغ‌تر از لحظه قبل می‌شود و شما شاهد اتفاقات دیگر در یخچال خواهید شد.

عملکرد یکسره یخچال

اگر موتور یخچال شما به صورت یکسره کار کند قطعاً داغ شده و از کار خواهد افتاد. اما مهمترین عاملی که باعث کارکرد یکسره موتور یخچال می‌شود، مربوط به عوامل خاصی است. مثلاً اگر درب یخچال را باز نگه دارید، موتور برای حفظ دما یکسره کار می‌کند و داغ خواهد شد. حتی اگر مواد غذایی زیادی در یخچال بگذارید موتور برای خنک کردن همه آنها به صورت یکسره کار کرده داغ می‌شود. از دیگر عوامل داغ شدن موتور یخچال خراب شدن ترموستات یا کم و زیاد شدن گاز یخچال است.

کم شدن گاز یخچال

کم شدن مبرد یخچال یا به زبان ساده‌تر، کاهش گاز یخچال، کار کردن مداوم و یکسره آن را به همراه خواهد داشت، به طوری که موتور به صورت یکسره کار کرده تا این گاز هدر رفته را جبران کند؛ این موضوع در نهایت سبب سوختن موتور می‌شود.

عدم نگهداری مناسب از موتور

اتفاقات مختلفی بر عملکرد نادرست موتور تاثیرگذار هستند. یکی از این عوامل مربوط به رسیدگی نکردن به موتور است که شامل انجام برخی اقدامات یا عدم انجام آنها می‌شود. شما باید هر چند مدت یکبار پشت یخچال را به صورت کامل تمیز کنید تا از وجود آلودگی‌های مختلف جلوگیری به عمل آورید. همچنین باید فیلترهای آلوده و لایه‌های داخلی متراکم را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهید تا باعث عملکرد طولانی مدت و یکسره موتور نشوید؛ چرا که موتور در صورت کار کردن طولانی مدت خواهد سوخت. کمپرسور یخچال باید در دمای ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد عملکرد خود را انجام دهد. اگر شرایطی ایجاد کنید که محیط گرم باشد و دما از حد معمول بالاتر رود، موتور داغ خواهد شد.

خراب شدن رله استارت

۳

حتماً می‌دانید که رله استارت وظیفه روشن کردن موتور یخچال را به عهده دارد؛ اگر این قطعه خراب شود، روشن شدن آن یا یکسره کار کردن آن را به همراه خواهد داشت. برای روشن شدن ابتدا سیم پیچ کمکی رله استارت باید به کمک سیم پیچ اصلی آن برود تا آن را روشن کند و هر دو دقیقه یک بار کمپرسور به کمک رله استارت شروع به روشن شدن خواهد کرد. اگر رله استارت خراب شود، این فرایند با مشکل مواجه شده و هر بار موتور را در شرایطی قرار می‌دهد که بیشتر کار کند. این تلاش‌های متعدد موتور جهت کار کردن، سبب داغ شدن آن خواهد شد و برای رفع چنین مشکلی باید حتماً از تعمیرکاران متخصص کمک بخواهید.

سخن پایانی

اطلاعات و مطالب ذکر شده در این مقاله نشان می‌دهد که علل داغ شدن موتور یخچال چیست و هر یک از این علت‌ها چگونه می‌توانند بر افزایش دمای موتور اثرگذار باشند. دقت کنید که عیب یابی داغ شدن موتور یخچال از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در تعمیر درست آن اثرگذار خواهد بود. اگر عیب یابی درست انجام نشود قطعه‌ای اشتباه را تعمیر خواهید کرد که موجب آسیب رسیدن به قطعات مختلف نیز می‌شود. اگر در این زمینه اطلاعات و تخصصی ندارید از افراد با تجربه و آموزش دیده کمک بخواهید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن داغی موتور یخچال را برطرف کنند.

منبع

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • غیر قابل نشر
    0

    از اینکه باید خالی وبی استفاده انرژی مصرف کند جوش میارد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها