بلیت اتوبوس گران و کم‌یاب؛ مصوبه واردات اتوبوس 8 ماه خاک خورد

موعد سفرهای نوروزی فرارسید؛ اما از اتوبوس‌های وارداتی خبری نیست. 8 ماه اهمال و بی‌عملی وزارت راه و شهرسازی در اجرای مصوبه دولت، مبنی بر واردات اتوبوس موجب شده امسال در آستانه آغاز موج سفرهای نوروزی، قشر ضعیف‌تر جامعه ایرانی در تامین بلیت برای سفر، با دشوارهای بسیاری مواجه شوند.

بلیت اتوبوس گران و کم‌یاب؛ مصوبه واردات اتوبوس 8 ماه خاک خورد

به نظر می‌رسد تعطیلات نروز 1403 در حالی فراخواهد رسید که هیچ‌یک از وعده‌های مقامات وزارت راه‌وشهرسازی برای ساماندهی و افزایش تعداد اتوبوس‌های بین شهری به سرانجام نرسیده است. چنان‌که به عنوان نمونه قرار بود اتوبوس های جدید برای ایام عید برسد اما هنوز خبری از این اتوبوس ها نیست.

نامعادله رشد مسافر و کاهش تعداد اتوبوس

برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد: امسال در آستانه نوروز مسافران با کمبود بلیت، مواجه خواهند شد. زیرا علاوه بر کمبود اتوبوس، گرانی لاستیک و قطعات یدکی، در کنار کوچ راننده های پایه یک به کشورهای همسایه نیز از جمله مواردی است که دست به دست هم داده تا تهیه بلیت در آستانه نوروز 1403 با مشکلات بیشتری نسبت به هر سال مواجه باشد.
کمبود و گرانی بلیت اتوبوس در حالی رخ می‌دهد که بر اساس پیش بینی مرکز مدیریت راه های کشور، میزان سفرها در نوروز ۱۴۰۳، با افزایش ۵ درصدی، به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تردد در روز خواهد رسید. داریوش باقر جوان مدیرکل حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم می‌گوید: طبق پیش بینی ها امسال ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر بین شهری در ایام نوروز جابه جا خواهند شد. در سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ تعداد مسافران ۶ میلیون ۴۵۰ هزار مسافر بود. 

وقتی وزارت راه فقط وعده می‌دهد

واقعیت‌های آماری موجود نشان می‌دهد، اتوبوس‌های موجود پاسخگوی نیاز مسافران نخواهد بود.چنان‌که به گفته احمدرضا عامری سخنگوی اتحادیه شرکت های تعاونی های مسافربری، تعداد اتوبوس های فعال از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال 1400 به ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه در 1402 رسیده، در نتیجه عملا ظرفیت ناوگان جاده ای ظرف 2 سال گذشته نصف شده است.
برای حل مشکل، در بهار امسال، هیأت وزیران در نشست ۲۰ اردیبهشت خود با واردات اتوبوس های کارکرده موافقت کرد. اما با وجود گذشت 8 ماه از صدور موافقت هیأت وزیران، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد؛ این مصوبه هنوز عملا اجرایی نشده و متقاضیان واردات بین سازمان راهداری و وزارت صمت پاسکاری می‌شوند.
در این بین روز شنبه، عباسعلی بنی اسدی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تکرار وعده‌های 8 ماه گذشته، باز هم، بدون به اشاره به زمان دقیق انجام واردات اتوبوس، وعده داد: با تحقق واردات اتوبوس بین شهری، روند توسعه و نوسازی ناوگان در این عرصه در آینده نزدیک آغاز و عملیاتی می‌شود.

تجربه‌های خود را با آخرین خبر در میان بگذارید

حال پرسش بسیاری از متقاضیان تهیه بلیت اتوبوس در ایام نوروز 1403 این است که آیا شرایط کنونی در طول 8 ماه گذشته برای مسوولان سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی قابل پیش‌بینی نبود؟ 
آخرین خبر به عنوان رسانه‌ای که تلاش دارد صدای مردم را منعکس کند، از همه شهروندان درخواست می‌کند تجربه‌های خود را در تهیه بلیت اتوبوس به صورت تصویری، صوتی و متنی ارسال کنند.

منبع: آخرین خبر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها