مهمترین نکات در نگهداری باطری ماشین

زمانی‌که خودرو روشن نمی‌شود، یکی از اولین گمان‌ها بر خالی شدن شارژ باتری یا تضعیف این قطعه است. به‌طور‌متوسط عمر باتری ماشین 2 تا 3 سال بوده که ارتباط مستقیمی با روش نگهداری، دمای اطراف باتری و ساختمان الکترود آن دارد.

مهمترین نکات در نگهداری باطری ماشین

به‌خاطر قیمت بالای انواع باتری، روش‌های نگهداری از آن بسیار اهمیت پیدا کرده است؛ این نکات در روزهای سرد سال از اهمیت بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. برای مثال عایق کردن باتری در روزهای زمستانی یکی از نکات نگهداری این قطعه مهم در خودرو به شمار می‌رود. در این مقاله به‌طورمفصل در‌مورد نکات نگهداری از باتری توضیح می‌دهیم. شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کامل و جامعی در مورد نگهداری باتری ماشین و عوامل موثر بر خرابی آن به‌دست خواهید آورد.

پیشگیری از خرابی خودرو؛ روش درست نگهداری باتری ماشین

یکی از اولین روش‌های نگهداری باتری ماشین اتمی یا اسیدی، مناسب نگه داشتن دمای اطراف آن است. برای مثال در فصول سرد سعی کنید خودرو را در جایی گرم‌تر پارک کنید. چرا‌که سرما باعث مختل شدن انفعالات شیمیایی درون باتری می‌شود. 

علاوه‌بر سرما، محافظت از باتری در برابر نور خورشید و گرمای شدید نیز اهمیت دارد؛ در فصول گرم، ماشین را زیر سایه قرار دهید تا از تابش مستقیم خودرو و گرم شدن باتری جلوگیری شود. تمیز نگه داشتن پایه‌های باتری یکی دیگر از روش‌های افزایش طول عمر باتری است. برای تمیز کردن باتری خودرو از مسواک و محلول جوش شیرین استفاده کنید. البته بلافاصله باید باتری را تمیز کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند.

نکات ساده اما کلیدی در نگهداری از باتری ماشین

به‌صورت دوره‌ای (بهترین حالت هفته‌ای یکبار) وضعیت باتری را بررسی کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل، سریع رفع شود و به باتری آسیب نزند. از عوامل خرابی باتری نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که از خودرو به مدت طولانی استفاده نمی‌کنید، سر باتری ماشین را جدا کنید.
  • مواظب باشید تا هیچ ضربه‌ای به باتری یا سر باتری‌ها وارد نشود.
  • تحت هیچ شرایطی، مواد شیمیایی یا قرص به داخل باتری اضافه نکنید.
  • در صورت پایین بودن سطح مایع باتری، فقط آب مقطر به آن اضافه کنید.
  • به‌هیچ‌عنوان قطب‌های باتری را به هم اتصال ندهید؛ این کار موجب ترکیدن باتری یا صدمه به آن می‌شود.
  • سوراخ درپوش باتری را بررسی کنید تا روزنه آن باز باشد.
  • خانه‌های باتری کاملا جدا از هم ساخته شده‌اند. بررسی ارتفاع سطح آب باتری در هر یک از آن‌ها باید بطور جداگانه انجام شود.
  • در صورتی که در اطراف قطب‌های باتری سولفات مشاهده کردید، با یک دستمال از اطراف آن پاک کنید. اگر مدت زمان کوتاهی پس از تمیز کردن سولفاته‌های باتری، مجدد باتری سولفاته کرد، یکی از نشانه‌های ضعیف شدن باتری بوده و نیاز است تا باتری بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

علاوه‌بر‌ این موارد، دریافت ولتاژ بالاتر از حد مجاز به باتری نیز بسیار موجب وارد شدن آسیب شدید به باتری می‌شود. برای مثال باتری اچ سی کراس با ظرفیت 60 آمپر ساعت (60AH) و ولتاژ 12 ولت طراحی شده است. اگر میزان ولتاژ دریافت کمتر از این مقدار یا حداکثر بیشتر از 14 و نیم ولت باشد، عمر باتری را کم کرده و به آن آسیب می‌زند.

 

2

عوامل موثر بر خرابی باتری ماشین؛ فاکتورهایی که باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شوند!

بررسی دوره‌ای باتری خودرو تاثیر مثبتی بر افزایش طول عمر آن دارد؛ البته شناخت عوامل موثر بر خرابی و ایجاد آسیب نیز از سایر موارد مهم برای نگهداری باتری اتمی ماشین و باتری اسیدی است. در ادامه ما به برخی از موارد مهم پرداخته‌ایم.

استفاده از باتری نامناسب؛ عامل خرابی باتری و سیستم الکتریکی خودرو

میزان آمپر و ولتاژ باتری باید با نیاز خودرو هماهنگ باشد تا انرژی مورد‌نیاز و مطابق با نیاز خودرو تولید و مصرف شود. البته اگر غیر از سیستم‌های الکتریکی خودرو از سیستم‌های صوتی دیگری نیز استفاده می‌کنید، بهتر است از باتری با آمپر بالاتر استفاده شود تا برق تولید شده، پاسخگوی سایر سیستم‌ها نیز باشد. برای مثال باتری ام وی ام 110 با ظرفیت 45 آمپر و 12 ولتاژ، در خودرو ام وی ام 110 مدل معمولی و S و انواع 3 سیلندر و 4 سیلندر استفاده می‌شود. درصورتی‌که از باتری ضعیف‌تری نسبت به نیاز خودرو استفاده شود، به سیستم‌های الکتریکی و باتری خودرو آسیب وارد می‌کند.

شرایط محیطی و عادات بد رانندگی؛ از مهم‌ترین دلایل خرابی باتری ماشین

باتری یکی از حساس‌ترین بخش‌های خودرو بوده که شرایط محیط تاثیر بسیاری روی آن می‌گذارند. به‌طور مثال شرایط آب‌و‌هوایی مختلف از جمله باران، زمین خاکی، گرما و سرمای شدید، دست‌انداز‌ها و انواع آسفالت‌ها روی عمر مفید باتری ماشین تاثیر داشته و در نگهداری از باتری اهمیت فراوانی دارند. 

عادت بد رانندگی نیز از عوامل دیگر مهم و تاثیر‌گذار بر خرابی باتری است. برای مثال روشن و خاموش کردن خودرو در بازه زمانی کوتاه و به‌طور‌مداوم، از عادت‌هایی است که باعث خرابی باتری سریع‌تر از حد معمول می‌شود. هر چه تعداد دفعات روشن خاموش شدن ماشین کوتاه و پشت سر هم باشد، احتمال از کار افتادن باتری نیز بیشتر می‌شود. 

3

دینام خراب؛ دلیل شارژ نشدن باتری 

دینام و باتری دو بخش مهم در خودرو هستند که فعالیت یکدیگر را تکمیل می‌کنند. دینام در اصل وظیفه شارژ کردن باتری را بر عهده دارد و زمانی که به مشکل بخورد در عملکرد باتری نیز اختلال ایجاد می‌کند. زمانی که دینام نتواند به‌درستی باتری را شارژ کند، باتری عملکرد مناسبی نخواهد داشت؛ بنابراین علاوه‌بر بررسی باتری، باید از سلامت دینام نیز مطمئن شوید.

روشن ماندن سیستم‌های الکتریکی؛ دلیل تمام شدن شارژ باتری

زمانی‌که خودرو روشن است، دینام باتری را شارژ می‌کند؛ اما زمانی‌که خودرو خاموش باشد، باتری شارژ نمی‌شود. اگر در زمان خاموش بودن خودرو، سیستم‌های الکتریکی ماشین مانند چراغ‌ها روشن باشد، در طولانی مدت برای مثال شب تا صبح، باعث تمام شدن شارژ باتری خواهد شد. زمانی‌که باتری شارژ نداشته باشد، انرژی لازم برای استارت خوردن خودرو و روشن شدن آن‌ را نمی‌تواند فراهم کند. در چنین حالتی به‌اصطلاح گفته می‌شود، باتری خوابیده است.

نگهداری درست از باتری؛ راز استفاده از باتری برای 2 تا 3 سال

طول عمر یک باتری 2 تا 3 سال است که ارتباط مستقیمی با روش نگهداری، دمای اطراف باتری و ساختمان الکترود آن دارد. دما یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث خرابی باتری خودرو می‌شود. علاوه‌بر دما، استفاده نامناسب از باتری خودرو، شرایط محیطی و عادات رانندگی بد، دینام خراب و روشن ماندن آپشن‌های برقی ماشین از دلایل دیگر خرابی باتری است. 

کیفیت باتری نیز در افزایش عمر این قطعه بسیار اهمیت دارد؛ از‌این‌رو پیشنهاد می‌کنیم برای خرید باتری به مراکز معتبر مراجعه کنید. سایت‌ باتری آنتایم به‌عنوان عرضه کننده انواع باتری اتمی و اسیدی در برندهای تولیدکننده سپاهان باطری، صبا، دلکور و برنا ، مرجع خوبی برای تجهیز خودرو به بهترین باتری‌های بازار به شمار می‌رود. 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها